Ide-Driver
Fra : J W Nielsen

Dato : 26-01-03 13:31

Hej !
Hos en bekendt har vi udskiftet WinME med WinXP - det har desværre gjort, at
hendes interne modem ikke vil virke - øjensynligt fordi PCI kommunikationen
ikke er blevet installeret.
PC'en er en Medion fra Aldi, men der er ikke seperat driver med til PCI
eller modem: Dvs. kun til WinME og 98 og de nægter at virke i XP....
Hvor finder jeg en PCIdriver til XP - så vidt jeg kan se hedder den version
vi har: VIA Bus Master PCI Driver ver 2.1.50(2), IDE driver for VIA
TECHNOLOGIES INC.
Har været på Via's hp, men kan ikke finde ovenstående...

Kan I hjælpe ???

Mvh
Jørgen

Fra : Claus Krogsgaard

Dato : 26-01-03 14:56

Det kan jo være at det pågældende modem ikke virker under XP?

mvh.
Claus

Fra : J W Nielsen

Dato : 26-01-03 16:31

"Claus Krogsgaard" <newz.ck@krogsgaard.org> skrev i en meddelelse
> Det kan jo være at det pågældende modem ikke virker under XP?

Hej Claus !
Njaaa... Under enhedshåndtering er PCI markeret med et gult spørgsmålstegn.
Derfor gik jeg ud fra, da modemet kommunikerer via PCI, at første problem
var PCI-kommunikationen og dernæst modemet... Dem kan man vel normalt køre
via XP's standardmodemdriver ???

Mvh
Jørgen

Fra : Madsen

Dato : 26-01-03 15:20

J W Nielsen skrev:

> Hvor finder jeg en PCIdriver til XP - så vidt jeg kan se hedder
> den version vi har: VIA Bus Master PCI Driver ver 2.1.50(2), IDE
> driver for VIA TECHNOLOGIES INC.

Det betyder at bundkortet tilsyneladende kører med VIA chipset og
VIA-drivere er integreret i WinXP, så det er næppe det der problemet.

Hvis du endelig vil installere nyere VIA-drivere end dem som er med
i WinXP, så er det følgende du skal hente:
<http://downloads.viaarena.com/drivers/4in1/VIA_4in1_443v.zip>

Læs evt.:
<http://downloads.viaarena.com/installguides/DriverInstallationGuide.htm>

Madsen.

Fra : J W Nielsen

Dato : 26-01-03 16:35

> [...]
>
> Hvis du endelig vil installere nyere VIA-drivere end dem som er med
> i WinXP, så er det følgende du skal hente:

Hej Madsen...
Hmmm, PCI er under enhedshåndtering markeret med et gult spørgsmålstegn - og
fremkommer ligeledes under hardware-installation... Blot kan XP ikke finde
driver til den, når jeg beder den installere... Hverken fra XP-cden eller de
medleverede Recover og Support.
Jeg fandt også "viaarena", men kan jeg blot installere nævnte 4in1 driver ?
Så vidt jeg kan se, er der iøvrigt 2 versioner... Ligger der PCI driver i
den ???

Mvh
Jørgen

Fra : Madsen

Dato : 27-01-03 18:40

J W Nielsen skrev:

> [...]
> hardware-installation... Blot kan XP ikke finde driver til den,
> når jeg beder den installere... Hverken fra XP-cden eller de

Ja, så er der noget galt, for der bør ikke være spørgsmålstegn inde
i Enhedshåndtering. Har du prøvet at fjerne enheden inde i Enheds-
håndtering og derefter genstarte? Det kan nogle gange hjælpe når
Windows ikke kan få en enhed til at fungere. Under opstart er det
muligt at den pludselig vil få brikkerne til at falde på plads.

> Jeg fandt også "viaarena", men kan jeg blot installere nævnte 4in1
> driver ? Så vidt jeg kan se, er der iøvrigt 2 versioner...
> Ligger der PCI driver i den ???

Den driver jeg henviste til er den nyeste Via-pakke som indeholder
flere forskellige drivere til bundkortet.
Som vist på:
<http://downloads.viaarena.com/installguides/DriverInstallationGuide.htm>
- så indeholder den: VIA IDE Bus Master Driver, VIA Registry (INF)
Driver, VIA AGP Vxd Driver og VIA PCI IRQ Miniport Driver. Der vil
dog kun blive installeret det som der er behov for på din computer
og styresystem, så du kan bare køre en almindelig installation ved
at starte '4in1443v.exe' og vælge 'Normal'.

Madsen.

Fra : Martin S.

Dato : 26-01-03 21:18

> [...]
> TECHNOLOGIES INC.
> Har været på Via's hp, men kan ikke finde ovenstående...

Jamen, er der ikke en flink medarbejder i Aldi som har løsningen ? ;)

Martin S.

Fra : Lasse Kjærsgaard

Dato : 26-01-03 20:18

Hejsa

Det jeg plejer at gøre når jeg skal finde drivere til f.eks. et modem, er at
jeg kigger på modem´et og skriver chipnummeret ind i google. Så finder jeg i
95% af tilfældene en driver der virker. Det behøver ikke nødvendigvis være
fra den rigtige producent, bare nummeret på chippen passer.

MVH
Lasse Kjærsgaard

---