CMOS/GPNV checksum bad??
Fra : Jakob Medgyesi

Dato : 26-01-03 14:23

Hej gruppe,
En sjælden gang imellem når jeg starter min maskine, får jeg beskeden
CMOS/GPNV checksum bad. Min bios og det interne ur bliver nulstillet og min
1533 processor kører med 1100 mhz.

Nogen der har en forklaring/løsning?

Jeg fik nyt mainboard på et tidspunkt, men problemet fortsatte.

Mvh,
Jakob

Fra : o&u

Dato : 26-01-03 14:48

On Sun, 26 Jan 2003 14:22:35 +0100, "Jakob Medgyesi"
<nexNOSPAM@post.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>1533 processor kører med 1100 mhz.
>
>Nogen der har en forklaring/løsning?
>
>Jeg fik nyt mainboard på et tidspunkt, men problemet fortsatte.

1533=11.5 x 133

Er du sikker på, at den ikke kører 1150 MHz ? 11.5x100=1150.

Din pc er dels forkert indstillet (kører fsb100 istedetfor 133) og
tilsyneladende halvgående et eller andet sted. Måske ram ?

Er der garanti på den, så brug det.

mvh

John

Fra : Jakob Medgyesi

Dato : 26-01-03 18:32

> Er du sikker på, at den ikke kører 1150 MHz ? 11.5x100=1150.

kan meget vel tænkes - huskede nok bare forkert.

> Din pc er dels forkert indstillet (kører fsb100 istedetfor 133) og
> tilsyneladende halvgående et eller andet sted. Måske ram ?
>
> Er der garanti på den, så brug det.

Kan det være noget så simpelt som defekt ram?

Jakob

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 26-01-03 22:37

Jakob Medgyesi wrote:

> Jeg fik nyt mainboard på et tidspunkt, men problemet fortsatte.

Hvilket bundkort?
Der er et ECS-bundkort som tit har det problem, svjh er det K7S5A.

Det er en defekt i designet, så det skal byttes på garantien hvis du har
sådan et.

Fra : Jakob Medgyesi

Dato : 27-01-03 00:42

> Hvilket bundkort?
> Der er et ECS-bundkort som tit har det problem, svjh er det K7S5A.
>
> Det er en defekt i designet, så det skal byttes på garantien hvis du har
> sådan et.

Det er netop det - jeg har faktisk fået det byttet to gange, så jeg var
begyndt at lede efter andre løsninger....

Næsten pinligt at skulle henvende mig med det for 3. gang, men det er sq
rart at høre fra anden hånd....

Jakob

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 27-01-03 10:30

Jakob Medgyesi wrote:

> Det er netop det - jeg har faktisk fået det byttet to gange, så jeg var
> begyndt at lede efter andre løsninger....

Der var et link for et stykke tid siden, til en metode med at lodde en
modstand på, men så er garantien jo 100% sikkert væk..

> Næsten pinligt at skulle henvende mig med det for 3. gang, men det er sq
> rart at høre fra anden hånd....

Ja, pinligt for butikken at de vil sælge defekt hardware, og irriterende
for dig at skulle sende frem og tilbage flere gange.
Der er noget med at man kan få pengene tilbage hvis det stadig er defekt
efter 3 byttere svjh - det ved de i dk.videnskab.jura

Fra : Jakob Medgyesi

Dato : 27-01-03 11:10

> Der var et link for et stykke tid siden, til en metode med at lodde en
> modstand på, men så er garantien jo 100% sikkert væk..

Den tror jeg at jeg holder mig fra

> [...]
> Der er noget med at man kan få pengene tilbage hvis det stadig er defekt
> efter 3 byttere svjh - det ved de i dk.videnskab.jura

Jeg har netop skrevet til dem om det - vil se om jeg ikke kan overbevise dem
om at komme og hente den denne gang - ellers skal jeg have den bag på cyklen
endnu engang.

Jakob

Fra : Jakob Medgyesi

Dato : 27-01-03 21:03

> [...]
> Der er noget med at man kan få pengene tilbage hvis det stadig er defekt
> efter 3 byttere svjh - det ved de i dk.videnskab.jura

Har lige fået svar fra dem (tjdata på Nyborgvej) - nu vil de skifte det til
et Asrock k7vt2 fra Asus, så det er vel ok. Egentlig har de ydet en god nok
service hele vejen igennem, mao har de skiftet det uden at brokke sig. De
forklarer problemet med "Det er rigtigt at ECS har fået lavet et parti
bundkort hvor nogle har den fejl at de suge pludselig al strømmen fra
batteriet så bios nulstilles."

Jakob