USB lampe fra Netto
Fra : Bo

Dato : 26-01-03 09:39

Hejsa

Købte en USB lampe fra Netto (10 kr). Prøvede den på min spritnye XPsystem
og den lyste fint 1. gang je satte den til. Men senere da jeg ville prøve
igen var der ingen lys. Jeg prøvede at sætte min MIB (Memorybird) til men
computeren reagerede ikke. Det burde den gøre!!

Kan USB lampen ha` ødelagt min USB port ???

Hilsen Bo

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 26-01-03 09:44

Bo skrev tidligere:

> [...]
> (Memorybird) til men computeren reagerede ikke. Det burde den gøre!!
>
> Kan USB lampen ha` ødelagt min USB port ???

Det kan nok desværre godt være tilfældet. Iflg. tidligere indlæg i
dk.forbruger http://tinyurl.com/4wpl er der også andre der har haft
problemer....

--
Lars

Fra : Olesen

Dato : 26-01-03 09:52

"Bo" <bo@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> computeren reagerede ikke. Det burde den gøre!!
>
> Kan USB lampen ha` ødelagt min USB port ???

Sagtens.
Lampen har nok trukket så meget strøm,
porten er brændt af.
Eller også har tilslutningen skabt en gnist,
som har fået eet eller andet til at fise af.

MVH

Fra : Bo

Dato : 26-01-03 10:16

> Sagtens.
> Lampen har nok trukket så meget strøm,
> porten er brændt af.
> Eller også har tilslutningen skabt en gnist,
> som har fået eet eller andet til at fise af.

Kan det passer at externet udstyr (og godkendt formoder jeg) kan ødelægge
hardware - havd med erstatningsspørgsmål?!?

Hilsen Bo

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 26-01-03 12:24

"Bo" <bo@pc.dk> skrev:

> Kan det passer at externet udstyr (og godkendt
> formoder jeg)

Næh, hvorfor det. Det er jo lavvolt udstyr.

> hardware - havd med erstatningsspørgsmål?!?

Nu ved man jo reelt ikke om det istedet var computeren der ikke kunne levere
den specificerede strøm.

Men hvis vi antager at det kan bevises at computeren ihvertfald overholdt
alt fra USB specifikationen til punkt og prikke - så ja, så vil man
formentlig kunne holde Netto op på en erstatning via produktansvarsloven.

Det største problem bliver nok at bevise at computeren ikke er synderen.
Måske computerens USB-kredsløb ikke kan tåle at krævende strømslugere
tilsluttes USB-porten mens den er tændt. I så fald er det
computerleverandøren der skal stå til ansvar.

Mht. produktansvarsloven, hvad man kan og ikke kan, så er gruppen
news:dk.videnskab.jura et bedre sted at spørge.

Mvh, Lars

Fra : Calle.

Dato : 26-01-03 13:02

Lars Ladingkaer wrote:

> [...]
> strømslugere tilsluttes USB-porten mens den er tændt. I så fald er det
> computerleverandøren der skal stå til ansvar.

Det er da bare at ohme pæren, da man ved at USB porten har 5V, så kan man
hurtigt regne ud hvad lampen pruger af amp. Så ved man også hvem der har
ansvaret
--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 26-01-03 13:49

"Calle." skrev:

> Det er da bare at ohme pæren, da man ved at USB
> porten har 5V, så kan man hurtigt regne ud hvad
> lampen pruger af amp. [..]

Nu ved jeg ikke hvilken type lampe det er Netto sælger.

Men jeg mener bestemt at modstanden i en glødepære ikke er en konstant, at
modstanden i glødetråden ændrer sig efter den spænding som pæren påtrykkes.

Så man må nok istedet lave en lille opstilling med en
laboratorie-strømforsyning, et multimeter (volt-meter & ampere-meter) og
Netto-lampen hvor man måler hvilken strøm der går igennem lampen når den
påtrykkes samme spænding som USB-portens.

Mvh, Lars

Fra : Calle.

Dato : 26-01-03 16:41

Lars Ladingkaer wrote:

> [...]
>
> Men jeg mener bestemt at modstanden i en glødepære ikke er en
> konstant, at modstanden i glødetråden ændrer sig efter den spænding

vrøvl, en alm. pære er ren ohmsk modstand.

--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Mikael Ejberg Peders~

Dato : 26-01-03 17:40

On Sun, 26 Jan 2003 16:41:23 +0100, "Calle." <Calle@jyde.dk> wrote:

>vrøvl, en alm. pære er ren ohmsk modstand.

Nej da. Den varierer lidt alt efter hvor varm glødetråden er.

M.v.h. Mikael

--
Mikael Ejberg Pedersen

Fra : EH-Fniller

Dato : 26-01-03 18:15

Mikael Ejberg Pedersen wrote:

> Nej da. Den varierer lidt alt efter hvor varm glødetråden er.
>
> M.v.h. Mikael

Jep.
Har et par gange målt 2X normal ampere ved en kold pære i forhold varm
pære.

EH

Fra : Calle.

Dato : 27-01-03 06:40

EH-Fniller wrote:

> Jep.
> Har et par gange målt 2X normal ampere ved en kold pære i forhold varm

Vrøvl ohms lov er nu en gang U=R*I, Da en alm. pære består af en
modstandstråd, er den ikke variabel.
Lad os nu f.eks tage en alm. 60W 230V pære:
watt=volt*ampere
dvs.
ampere=watt/volt = 60/230= 260,9mA
modstand=volt/ampere=230/260,9mA=881,67ohm
hvordan vil I ændre den modstand uden at de andre værdier (opgivet fra
leverandøren) ikke ændrer sig.
UMULIGT, derfor bevist at en pære er ren Ohmsk.

--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Karsten Vinding

Dato : 27-01-03 07:52

"Calle." <Calle@jyde.dk> wrote in message

> ampere=watt/volt = 60/230= 260,9mA
> modstand=volt/ampere=230/260,9mA=881,67ohm
> hvordan vil I ændre den modstand uden at de andre værdier (opgivet fra
> leverandøren) ikke ændrer sig.

Producenten opgiver lampens effekt ved almindelig drift, det vil sige når
den er tændt. De skriver intet om hvor meget den bruger mens den tænder.

Elektriske komponenter ændrer egenskaber efter temperatur, og det gør en
glødelampes modstand med sikkerhed også. Hvor meget vil jeg ikke gætte på,
men ligesom en modstand kan ændre sin værdi (ganske lidt, men den ændrer
sig) med temperaturen, så kan tråden i en glødelampe også gøre det. Her er
der bare tale om meget større varmeudsving, og dermed også større
modstandssvingninger.

Ohms lov er ligegyldig, da det er materialets fysiske egenskaber det kommer
an på, ikke matematik.

> UMULIGT, derfor bevist at en pære er ren Ohmsk.

Næsten intet er umuligt, og det du beskriver som umuligt er det ihvertfald
ikke.

> Automatik Mekaniker

Nå. Jeg er elektroniktekniker, men det ændrer ikke på fysikken bag en
glødelampe.

--
Mvh, Karsten.

http://www.vinding.adsl.dk

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 27-01-03 10:24

Calle. wrote:

> Vrøvl ohms lov er nu en gang U=R*I, Da en alm. pære består af en
> modstandstråd, er den ikke variabel.

Har du overvejet at tage et fysikkursus på aftenskole?

Tråden er af metal, og alle metallers modstand er afhængig af temperaturen.
Værdien for hvor meget modstanden ændrer sig pr. temperaturændring
kaldes temperaturkoefficienten.

Hvis du ikke tror på mig, så prøv at "ohme" en pære(ikke en
energisparepære) med et multimeter, og derefter måle hvor meget strøm
den bruger når den er tændt, eller bare regne på hvor meget modstand den
skulle have ud fra hvor mange Watt den er på.

Jeg prøvede lige med en alm. pære jeg har liggende.
40 Watt, 230 V står der på den.
Jeg målte den til at være 94,5 Ohm.

Den teoretiske modstand skulle være;

(I = P/U, I = U/R medfører R = U² /P )

R = U²/P = 52900/40 = 1322,5 Ohm.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 27-01-03 10:35

Jens C. Hansen [Odense] wrote:

> Jeg prøvede lige med en alm. pære jeg har liggende.
> 40 Watt, 230 V står der på den.
> Jeg målte den til at være 94,5 Ohm.

Men i det tilfælde er der tale om vekselstrøm, og ikke jævnstrøm...
Gælder (U = R * I) for vekselstrøm...?

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 27-01-03 11:50

Søren C. Fischer wrote:

> Men i det tilfælde er der tale om vekselstrøm, og ikke jævnstrøm...
> Gælder (U = R * I) for vekselstrøm...?

Ja.
Den oplyste/påskrevne effekt for vekselstrømsapparater er den
ækvivalente effekt for den tilsvarende DC-spænding.
"230 V" er også den tilsvarende DC-spænding - i virkeligheden svinger
spændingen fra +230 * (kvadratroden af 2), til -230 * (kvadratroden af 2).

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 27-01-03 10:36

Calle. wrote:
> UMULIGT, derfor bevist at en pære er ren Ohmsk.

Og hvad så med et lysstofrør, eller en energi-spare-pære ?

Er "en pære" alt hvad der "kan lyse" for dig ?

Fra : Quibbler

Dato : 27-01-03 10:59

"citat"
> [...]
> hurtigt regne ud hvad lampen pruger af amp. Så ved man også hvem der har

2 x 3,0V 0,3A pærer

Det betyder at hver pære er på 3/0,3 = 10Ohm
De er monteret parallelt => Sum = 10/2 = 5Ohm
USB porten leverer 5VDC => forbrug 5/5 = 1A Effekt 5*1 = 5W
Fabrikanten har ydermere oplyst at forbruget er 1,8W (hvilket ikke er
korrekt)
Spændingen på USB porten er udfra oplysninger fra Calle
Er der nogle der har specs. for USB

"Citat"
"Men i det tilfælde er der tale om vekselstrøm, og ikke jævnstrøm...
Gælder (U = R * I) for vekselstrøm...?"

Ohm's lov gælder også for vekselstrøm, da gælder det at U = R * I * Cos fi
cos fi = 1 når det er en Ohmsk modstand (værmelegme, glødepære, modstand,
m.m.) Det vil igen sige at beregningen er det samme som ved jævnstrøm.

Ang. modstandsændringen ved varm/kold pære
Det er korrekt at modstanden ændrer sig med temperaturen. I mine beregninger
er brugt leverandør oplysninger, der er opgivet ved varm pære.

Michael (El-installatør)

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 27-01-03 20:03

"Quibbler" <michael@post.gs> wrote in message

> 2 x 3,0V 0,3A pærer

> Det betyder at hver pære er på 3/0,3 = 10Ohm
> De er monteret parallelt => Sum = 10/2 = 5Ohm

Hehe, det kunne tyde på at lampen er fabrikeret forkert..

Hvis pæren er lavet til 3V, og den for 5V, vil den ikke holde særligt
længe...

Hvis de nu var blevet monteret i Serie.. Ville de holde længere, da de så
for 2,5V hver

> USB porten leverer 5VDC => forbrug 5/5 = 1A Effekt 5*1 = 5W

og hvis de var monteret i serie:

5/20 = 0,25A, P= 5*0,25= 1,25W

> Fabrikanten har ydermere oplyst at forbruget er 1,8W (hvilket ikke er
> korrekt)

Det må siges.. Hvis du har ret med at de er monteret parellelt!

Fra : Brian Bilenberg

Dato : 27-01-03 21:07

> [...]
> cos fi = 1 når det er en Ohmsk modstand (værmelegme, glødepære, modstand,
> m.m.) Det vil igen sige at beregningen er det samme som ved jævnstrøm.

Det er så en udtagelse man skal passe lidt på.

Så vidt jeg ved består de fleste (eller mange) glødepærer og varmelegemer af
et stykke viklet wolfram (fordi det er det metal der har højest smeltepunkt)
tråd. Dermed er der også en induktans i pæren og så er fasedrejning ikke 0
grader, som for et lige stykke modstandstråd og derfor skal ohms lov
korrigeres med cos fi.

Uden at jeg har regnet på det tror jeg ikke det har den store betydning, men
bare for at gøre opmærksom på at virkeligheden oftest ikke er så simpel som
teorien.

Mvh. Brian

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 26-01-03 19:16

"Calle." skrev:
> vrøvl, en alm. pære er ren ohmsk modstand.

Har du nogensinde målt på strømmen igennem en pære, mens du skruer op for
spændingen?

Glødetråden i en alm. pære varierer i modstand. Dels er der forskel imellem
kold og varm tilstand, dels varierer den efter strømmen igennem den.

http://plabpc.csustan.edu/general/GeneralPhysicsIIlabs/TemperatureMeasurement/filament/LightBulb.htm
http://www.gelighting.com/na/faq/faq_current_differences.html

FUT: dk.teknik.elektronik

Mvh, Lars

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 27-01-03 10:15

In dk.edb.hardware, Lars Ladingkaer <larl@et-soft.dkX> says...
> Men hvis vi antager at det kan bevises at computeren ihvertfald overholdt
> alt fra USB specifikationen til punkt og prikke - så ja, så vil man

Hvis porten brænder af som følge af for stort strømtræk, så har
computeren _ikke_ overholdt standarden.

Der sidder strømbegrænsere på udgangen af en USB-port.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen