Hardware til bridge
Fra : Brian Josefsen

Dato : 26-01-03 04:48

Jeg ved det er på kanten til et være OT, men jeg vil gerne bygge en ny
bridge f.w. (linux iptables), nogle der kan anbefale et meget lille
meget stabilt(det er det vigtigste) bundkort, evt. med integrerede NICs,
af den slags der kører 24/7 (ikke realtek). helst min. 1 IDE controller
da jeg vil boote fra CD. Og så skal det selvfølgeligt være anskaffeligt
i DK.

-Josefsen
"Quote engine down!"

Fra : Nikolaj B. Kjeldsen

Dato : 26-01-03 13:48

"Brian Josefsen" <josefsen@linuxinfo.dk> wrote in message
> Jeg ved det er på kanten til et være OT, men jeg vil gerne bygge en ny
> bridge f.w. (linux iptables),

Altså en L2 firewall eller hva ?? - forstår dig ikke helt da du vil anvende
iptables som (i min verden) ikke har meget med en bridgefunktionalitet at
gøre !!

Men jeg antager at du vil have en bridge hvor du kan sætte nogle policies i
forbindelse med om rammer skal forwardes på et ethernet udfra MAC adresser..

> [...]
> af den slags der kører 24/7 (ikke realtek). helst min. 1 IDE controller
> da jeg vil boote fra CD. Og så skal det selvfølgeligt være anskaffeligt

Er du frisk laver du det selv: 2x MAC controllerer (SMC er til at få fat i).
Et par "spoler-og-lort" og en microprocesser (måske en FPGA kan gøre det) +
en PROM af en art + diverse

Det koster nok lidt blod-sved-tåre-penge, til gængæld ville det være en fed
løsning..

Ellers er det billigste nok micro-ATX (har brugt et ECS K7SOM microATX før
og det var stabilt og ved 1x ethernet + PCI slot til ekstra)

/Nikolaj

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 26-01-03 15:36

Nikolaj B. Kjeldsen wrote:
> [...]
> iptables som (i min verden) ikke har meget med en bridgefunktionalitet at

Har du opdateret "Min Verden" fornyligt? )))

Det kan altså godt lade sig gøre på Linux.

Se f.eks. her:
<http://www.debian.org/doc/manuals/securing-debian-howto/ap-bridge-fw.en.html>

> Men jeg antager at du vil have en bridge hvor du kan sætte nogle policies i
> forbindelse med om rammer skal forwardes på et ethernet udfra MAC adresser..

Det kan man også, med f.eks. ebtables eller std. iptables.

<KLIP>

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Nikolaj B. Kjeldsen

Dato : 27-01-03 14:17

> Har du opdateret "Min Verden" fornyligt? )))

Sikkert ikke - forandring er kun til besvært :)

> Det kan altså godt lade sig gøre på Linux.
>
> Se f.eks. her:

<http://www.debian.org/doc/manuals/securing-debian-howto/ap-bridge-fw.en.htm
l>

Ok. - kender ikke så meget til iptables men noterede mig bare bogstaverne
"ip"...

Jeg har så lige et par spørgsmål til linket :)

1. Jeg kan sådan set godt forstå hvordan det skulle virke (tror jeg nok)..
Det må være noget med at iptables har en raw socket connection til NIC's
skilleflade og derved ser en bitstrøm hvoraf MAC rammerne kan udlæses. Så må
"802.1d Ethernet Bridging" delen i config give selve brigdefunktionen ??

2. I eksemplerne får bridgen en ipconfig (ip,sub,gw) -- er det bare noget
den skal ha for at virke ??

3. Virker firewallfunktionen med andet end IP-traffik - kan ikke lige lure
hvor han gør det ..

MVH
Nikolaj

Fra : Brian Josefsen

Dato : 26-01-03 22:30

Nikolaj B. Kjeldsen wrote:
> [...]
> forbindelse med om rammer skal forwardes på et ethernet udfra MAC adresser..

Som Steen var så venlig i en ikke høflig tone forklarede, så jo, det kan
lade sig gøre at lave en bride og så lave iptables regler på den, det
burde jeg også have forventet, der er mange der bliver forvirret over det.

> [...]
> en PROM af en art + diverse
>
> Det koster nok lidt blod-sved-tåre-penge, til gængæld ville det være en fed

Total fed løsning og jeg er frisk men har ikke tid, netop derfor lavede
jeg en forespørgsel på om nogle havde en hw config i deres netværk som
de stolede mere på end så mange andre løsninger

> Ellers er det billigste nok micro-ATX (har brugt et ECS K7SOM microATX før
> og det var stabilt og ved 1x ethernet + PCI slot til ekstra)

Det kort vil jeg kigge på, mange tak.

-Josefsen

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 26-01-03 15:41

Brian Josefsen wrote:
> [...]
> af den slags der kører 24/7 (ikke realtek). helst min. 1 IDE controller
> da jeg vil boote fra CD. Og så skal det selvfølgeligt være anskaffeligt

Se f.eks. på ICPs produkter, der bl.a. forhandles af Eurochannels
(http://www.eurochannels.dk/).

ICP:
<http://en.ieiworld.com/index.asp>

Eller måske en Soekrisboks:
<http://www.soekris.com/>

Fra : Nick

Dato : 27-01-03 09:58

"Brian Josefsen" <josefsen@linuxinfo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> af den slags der kører 24/7 (ikke realtek). helst min. 1 IDE controller
> da jeg vil boote fra CD. Og så skal det selvfølgeligt være anskaffeligt

Lad være med at bruge kræfter på at prøve at lave en stabil hardware selv.
Der er ingen grund til at opfinde den dube tallerken endnu engang

Tag f.eks. http://www.danbit.dk/produkter/0110.phtml som godt nok er med
Realtek, som som til gengæld bare spiller derudaf 24/7.

Og smid så lige linuxhalløjet op på en flashfætter. Drop det der CD bootup,
jeg troede du ville have en stabil løsning - også ved strømsvigt

/Nick

Fra : Brian Josefsen

Dato : 28-01-03 05:02

Nick wrote:

<cut>

> [...]
>
> Og smid så lige linuxhalløjet op på en flashfætter. Drop det der CD bootup,
> jeg troede du ville have en stabil løsning - også ved strømsvigt

Uhm, den er herre sej, det er sådan noget jeg har ledt efter i årevis
men ikke fundet, ret genialt. Den er pænt dyrt, men der har utvivlsomt
også været en del kroner i udviklingen. Bare ærgerligt at det meste af
den er tabt på jorden med Realtek kort Men klart også noget jeg vil
se på, hvis jeg vil rutte de penge ud.

-Josefsen

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 28-01-03 06:32

On Mon, 27 Jan 2003 09:58:04 +0100, "Nick" <nick@danbit.dk> wrote:

> [...]
>
>Og smid så lige linuxhalløjet op på en flashfætter. Drop det der CD bootup,
>jeg troede du ville have en stabil løsning - også ved strømsvigt

Er da godtnok vildt dyrt. Har fået 2 gamle computere med både HD og CD
rom drev gratis så min eneste omkostning er til netkort. Så jeg har en
router maskine for 170 kr. Oki den fylder så også som en almindelig
computer men det vil jeg faktisk hellere have da den så er meget nemmere
at vedligeholde.
Flemming Jacobsen