NTFS Skrivning ... ?
Fra : Plazm0id

Dato : 11-03-01 11:45

Hey NG

kan man ikke skrive til en NTFS fra linux ? .. mine FAT kan jeg [når jeg har
mounted dem] skrive til dem og læse fra dem, men mine NTFS'er kan jeg kun
læse fra .. ?

jeg er en gang blevet fortalt noget med at jeg skulle downloade den nye
kerne, ændre i den, og køre med den - er det måden
hvis ja, kan i ikke lige forklare den så en ikke så vidende mand kan forstå
det, og hvad man skal gøre + om de risiko der følger, og det kan slette
tabellerne osv.. ?

:]

Fra : Kent Friis

Dato : 11-03-01 11:59

Den Sun, 11 Mar 2001 11:45:04 +0100 skrev Plazm0id:
> [...]
>mounted dem] skrive til dem og læse fra dem, men mine NTFS'er kan jeg kun

Det kan lade sig gøre. Men man anbefaler at lave en god backup inden
man gør det, og køre scandisk/chkdsk bagefter (hvis man skulle være
så heldig at disken stadig kan læses).

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr - sidste billede: spring.png

Fra : Plazm0id

Dato : 11-03-01 12:11

hæhæh... Ok - så tror jeg at jeg lader være med det .. ! :]
msn nu da vi snakker om partitioner og partitions-former er der så nogle man
kan køre sin linux på med fordel, OG SOM IKKE ER EXT2 ??..... har engang
hørt om et (kun på testbasis), men er der andre end EXT2?

Fra : Jonas Pedersen

Dato : 11-03-01 16:39

In article <98fmg8$g8t$1@news.cybercity.dk>, "Plazm0id"
<Plazm0id@phreaker.net> wrote:

> [...]
> sin linux på med fordel, OG SOM IKKE ER EXT2 ??..... har engang hørt om
> et (kun på testbasis), men er der andre end EXT2?

Specielt reiserfs kan nævnes som et godt alternativ til EXT2. For mere
information om hvad reiserfs er og kan er et besøg på
http://www.reiserfs.org nok ikke helt dumt :)

// Jonas

Fra : Jonas Due Vesterhede~

Dato : 11-03-01 19:24

"Plazm0id" <Plazm0id@phreaker.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> kan køre sin linux på med fordel, OG SOM IKKE ER EXT2 ??..... har engang
> hørt om et (kun på testbasis), men er der andre end EXT2?
Slackware (og sikkert også andre distributioner) kan installeres i et
bibliotek på en FAT partition, og køres derfra (de kalder det vist nok
UMSDOS eller sådan noget), men jeg kan ikke sige dig hvor godt det kører.

Mvh. Jonas

Fra : Kent Friis

Dato : 11-03-01 20:21

Den Sun, 11 Mar 2001 19:24:11 +0100 skrev Jonas Due Vesterheden:
> [...]
>bibliotek på en FAT partition, og køres derfra (de kalder det vist nok
>UMSDOS eller sådan noget), men jeg kan ikke sige dig hvor godt det kører.

LLLLLLLAAAAAANNNNNNNGGGGGGSSSSSSSOOOOOOOMMMMMMMTTTTTTT..........

Men ellers fuldt ud brugbart.

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr - sidste billede: spring.png

Fra : frank damgaard

Dato : 12-03-01 09:33

> [...]
> kan køre sin linux på med fordel, OG SOM IKKE ER EXT2 ??..... har engang
> hørt om et (kun på testbasis), men er der andre end EXT2?

af unix filsystemer:
minix :gammel, kun 14 / 30 tegns filnavne, men god til floppy)
efs, ext, xiafs : gamle linux (test) filsystemer fra linux barndom
      xiafs og ext findes vist ikke mere i 2.2 kerner...
sysv : systemV filsystemer (xenix, coherent, ....)

ext3, reserfs,..: nyere filsystemer til linux med "log" funktion
der giver hurtigere opstart. Dog endnu under udvikling
men reiserfs er vist med i nyere kerner

Der er sikkert nogle flere men check med manualerne til mount/fstab

--
Frank Damgaard

Fra : Tony Sejr Kromann

Dato : 12-03-01 22:32

> Der er sikkert nogle flere men check med manualerne til mount/fstab

IBM Journaling File System
http://oss.software.ibm.com/developerworks/opensource/jfs/

--
Tonny