/ Forside / Interesser / Fritid / Madlavning / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Madlavning
#NavnPoint
Nordsted1 13396
frieda 10657
smuller54 10429
vagnr 9687
pifo 9117
piaskov 8417
ans 7901
mcloud 7316
HelleBirg.. 6846
10  dova 6027
Svitse karry
Fra : ole larsen


Dato : 11-03-01 11:32

Hej -
er der nogen der aner hvor ideen med at svitse/brænde af karry i fedtstof
kommer fra og hvorfor ? Metoden angives stort set alle steder, men karry
smager da langt mere aromatisk hvis den kun koges med og evt kun i kort tid
eller evt. først bliver tilsat umiddelbart lige før servering.

Ole



 
 
Jesper Harder (11-03-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Harder


Dato : 11-03-01 17:18

"ole larsen" <olenospam@nospam.dk> writes:

> er der nogen der aner hvor ideen med at svitse/brænde af karry i
> fedtstof kommer fra og hvorfor ?

Der er to typiske teknikker:

1. Man tørsteger eller rister de forskellige krydderier hele ind til de
begynder at hoppe rundt i panden. Bagefter støder man dem så i en
morter.

2. Man støder krydderierne først, og steger dem så i ghee eller olie ved
svag varme.

Jeg synes tørstegningen giver en lidt mere afrundet smag (og måske lidt
mildere). 2 har den fordel at man får fordelt smagen i olien.

> Metoden angives stort set alle steder, men karry smager da langt mere
> aromatisk hvis den kun koges med og evt kun i kort tid eller
> evt. først bliver tilsat umiddelbart lige før servering.

Det er også meget normalt at tilsætte lidt garam masala til allersidst,
netop for at få en aromatisk smag.

Bro (13-03-2001)
Kommentar
Fra : Bro


Dato : 13-03-01 01:38


Jesper Harder <harder@myrealbox.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:wkwv9wgtzu.fsf@try.harder.Invalid...

> Der er to typiske teknikker:
>
> 1. Man tørsteger eller rister de forskellige krydderier hele ind til de
> begynder at hoppe rundt i panden. Bagefter støder man dem så i en
> morter.

Ja, men lige præcis med karry, kan det da være lidt svært.
Den karryblanding jeg bruger, består af ca. 30 forskellige ingredienser...

Bro



ole larsen (14-03-2001)
Kommentar
Fra : ole larsen


Dato : 14-03-01 07:23


Bro skrev i meddelelsen <98jq68$lsd$1@news.inet.tele.dk>...
>
>Jesper Harder <harder@myrealbox.com> skrev i en
>nyhedsmeddelelse:wkwv9wgtzu.fsf@try.harder.Invalid...
>
>> Der er to typiske teknikker:
>>
>> 1. Man tørsteger eller rister de forskellige krydderier hele ind til de
>> begynder at hoppe rundt i panden. Bagefter støder man dem så i en
>> morter.
>
>Ja, men lige præcis med karry, kan det da være lidt svært.
>Den karryblanding jeg bruger, består af ca. 30 forskellige ingredienser...
>
>Bro


Ja, det var netop dette mit oprindelige spørgsmål gik på - om noget kender
begrundelsen/oprindelsen for den altdominerende opfattelse, at en
karryblanding helst skulle svitses/brændes af i fedtstof først - i stedt
for at blive tilsat under den senere kogning. Efter min opfattelse ødelægger
svitsningen en stor del af smagen/aromaen.

Ole



Martin Nystrup Rasmu~ (14-03-2001)
Kommentar
Fra : Martin Nystrup Rasmu~


Dato : 14-03-01 12:45

> Ja, det var netop dette mit oprindelige spørgsmål gik på - om noget kender
> begrundelsen/oprindelsen for den altdominerende opfattelse, at en
> karryblanding helst skulle svitses/brændes af i fedtstof først - i stedt
> for at blive tilsat under den senere kogning. Efter min opfattelse
ødelægger
> svitsningen en stor del af smagen/aromaen.

Giver svitset karry ikke en kraftigere farve? Man kunne vel bruge noget
gurkemeje til dét formål.



Med venlig hilsen

--
Martin N. Rasmussen (=> http://home.worldonline.dk/~Netfisk/)
Netikette? Find forklaringen på http://www.usenet.dk/netikette/
Besøg Jagt & Fiskerimagasinet, Aasvej 87 - Vildsund
7700 Thisted, Tlf. 97 93 13 25





Jan Boegh (14-03-2001)
Kommentar
Fra : Jan Boegh


Dato : 14-03-01 15:19

"ole larsen" <olenospam@nospam.dk> wrote in message
news:znDr6.9175$A35.747256@news000.worldonline.dk...

> Ja, det var netop dette mit oprindelige spørgsmål gik på - om noget kender
> begrundelsen/oprindelsen for den altdominerende opfattelse, at en
> karryblanding helst skulle svitses/brændes af i fedtstof først - i stedt
> for at blive tilsat under den senere kogning. Efter min opfattelse
ødelægger
> svitsningen en stor del af smagen/aromaen.

Jeg mener at man svitser karry, når man vil have den stærke brændende smag,
hvorimod ikke svitset karry har en mere rund og aromatisk smag.
Det siger min kone i hvert fald - og jeg laver (næsten) aldrig karryretter -
hele huset stinker IMHO lidt for eksotisk bagefter.

mvh
Jan



ole larsen (14-03-2001)
Kommentar
Fra : ole larsen


Dato : 14-03-01 19:23


Jan Boegh skrev i meddelelsen <98nujn$st6$1@news.net.uni-c.dk>...
>
>Jeg mener at man svitser karry, når man vil have den stærke brændende smag,
>hvorimod ikke svitset karry har en mere rund og aromatisk smag.

Jaah - måske - nu kommer vi da fremad.

>Det siger min kone i hvert fald - og jeg laver (næsten) aldrig
karryretter -
>hele huset stinker IMHO lidt for eksotisk bagefter.

Karryer er vanedannende - det er endog videnskabeligt bevist ( i England ).
Om de skal rangeres under den milde eller den hårde misbrugslovgivning er
endnu uvist.

Prøv at stege et stk. kød med Dijon på den ene side og lynghonning på den
anden - det stinker - og smager

>mvh
>Jan
>
Ole



Jan Boegh (14-03-2001)
Kommentar
Fra : Jan Boegh


Dato : 14-03-01 21:32

"ole larsen" <olenospam@nospam.dk> wrote in message
news:uWNr6.382$S3.52838@news010.worldonline.dk...

> Karryer er vanedannende - det er endog videnskabeligt bevist ( i
England ).
> Om de skal rangeres under den milde eller den hårde misbrugslovgivning er
> endnu uvist.

ligesom chilli og hvidløg

> Prøv at stege et stk. kød med Dijon på den ene side og lynghonning på den
> anden - det stinker - og smager

Jeg lavede senneps/honningglaseret skinke i weekenden - og du har ret: det
stinker ad h...... til!

mvh
Jan



Bro (14-03-2001)
Kommentar
Fra : Bro


Dato : 14-03-01 22:02

Hej...
Hvis man gerne vil have en stærk, brændende smag, ville
det let kunne opnås uden at svitse. Man kunne jo købe en rød
karry, - rødlig i farven på grund af det høje indhold
af chillipeber.

V.H.Bro


Jan Boegh <jan@boegh.X_net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:98nujn$st6$1@news.net.uni-c.dk...

> Jeg mener at man svitser karry, når man vil have den stærke brændende
smag,
> hvorimod ikke svitset karry har en mere rund og aromatisk smag.
> Det siger min kone i hvert fald - og jeg laver (næsten) aldrig
karryretter -
> hele huset stinker IMHO lidt for eksotisk bagefter.
>
> mvh
> Jan
>
>



Kåre Weng Madsen (15-03-2001)
Kommentar
Fra : Kåre Weng Madsen


Dato : 15-03-01 00:06


"Jan Boegh" skrev i en meddelelse

> Jeg mener at man svitser karry, når man vil have den stærke brændende
smag,
> hvorimod ikke svitset karry har en mere rund og aromatisk smag.
> Det siger min kone i hvert fald - og jeg laver (næsten) aldrig
karryretter -

Det har jeg også lært og senere erfaret. Karryen skal brændes af før du
bruger den hvis den skal smage af noget strækt..... Brun den evt. i fint
snittet løg - det fremhæver den aromatiske smag samtidig med det bliver
stærkt. Samme fremgangsmåde kan anbefales med paprika.

Kåre



Jan Boegh (15-03-2001)
Kommentar
Fra : Jan Boegh


Dato : 15-03-01 11:09

"Kåre Weng Madsen" <kwma00@hum.auc.dk> wrote in message
news:LPSr6.14764$lk1.600980@twister.sunsite.dk...

> stærkt. Samme fremgangsmåde kan anbefales med paprika.

Synes du ikke at paprika let får en bitter "tør" smag ved svitsning?

mvh
Jan



Jesper Harder (14-03-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Harder


Dato : 14-03-01 22:43

"Bro" <bro@zybermail.dk> writes:

> Jesper Harder <harder@myrealbox.com> writes:
>
> > Der er to typiske teknikker:
> >
> > 1. Man tørsteger eller rister de forskellige krydderier hele ind til de
> > begynder at hoppe rundt i panden. Bagefter støder man dem så i en
> > morter.
>
> Ja, men lige præcis med karry, kan det da være lidt svært. Den
> karryblanding jeg bruger, består af ca. 30 forskellige ingredienser...

Gem pulverkarryen væk bagest i køkkenskabet (lige ved siden af
pulverbearnaisen) .

Det tager kun få minutter ekstra at lave en karryret fra grunden, og det
giver et fantastisk bedre resultat. Mange af ingrediensene har en helt
anden smag, når de er friske.

Prøv fx at sammenligne smagen og lugten af friskstødt kardemomme med
kardemommepulver -- man skulle næsten ikke tro det er samme krydderi.
Eller friskrevet ingefær og stødt ingefær, som smager vidt forskelligt.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177577
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409070
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste