partitionering af 10gb hd i Acer bærbar
Fra : Peter Holm

Dato : 25-01-03 19:41

Hej,
jeg prøver desperat partititonere en 10gb hd i en gammel Acer 368T.
HD'en har tidligere været delt i 2 partitioner, men jeg vil gerne lave det
til et stort.
Nu har jeg slettet alle partitioner på disken og prøver med fdisk at lave en
ny på alle 10gb.
Fdisk spørger først om jeg vil lave så den understøtter "large discs" og det
siger jeg ja tak til. Nu opretter jeg så 1 partition, hvor fdisk spørger om
jeg vil benytte den maximale mulige plads til denne partition, hvilket jeg
siger ja til.
Når jeg bagefter vil formatte c: drevet er der bare ikke et drev på 10gb,
men derimod kun et på 4gb. Fdisk siger er partitionen er 10gb, men en format
c: viser kun 4gb.

Hvad gør jeg forkert? Kan det tænkes at den slet ikke understøtter 10gb
harddiske?

Jeg kan ikke finde så meget om Aceren, men der står lidt her:
http://www.acer.de/news/pr050898.shtml

Originalt er den åbenbart født med en 3,2 gb disk.

Please hjælp, før jeg blir sindsyg!

Mvh
Peter Holm
phc@mail1.stofanet.dk
http://home1.stofanet.dk/phc/

Fra : Christian Mygind

Dato : 25-01-03 19:52

Peter Holm wrote:
> Hej,
> jeg prøver desperat partititonere en 10gb hd i en gammel Acer 368T.

Hvilken version fdisk anvender du?
De forskellige versioner understøtter forskellige størrelser. På anbefaling
af min bundkortsproducents website anvendte jeg en ME-bootdisk for at fdiske
& formattere en 80 gb HDD. På trods af dette (og selvom fdisk havde angivet
den rette størrelse) blev format VED med at påstår, at den kun kunne
formattere til ~10 gb. Til sidst sagde jeg ok og lod den formattere. Da den
var færdig havde den formatteret 80 gb. Go figure!

/Chr

Fra : Christian Mygind

Dato : 25-01-03 19:53

Christian Mygind wrote:
[cut]

Forresten: er der ikke desuden noget med, at de ACER Txxx- har BIOS liggende
på harddisken, og derfor KRÆVER et lille spor/partition for at fungere?

/Chr

Fra : Peter Holm

Dato : 25-01-03 19:58

"Christian Mygind" <mygind@FJERNc.dk> wrote in message
> [...]
liggende
> på harddisken, og derfor KRÆVER et lille spor/partition for at fungere?

øhh, nu er jeg tabt - vil det sige, at jeg reelt har slettet bios ved at
formatte hd'en ?
Peter

Fra : Christian Mygind

Dato : 25-01-03 20:19

Peter Holm wrote:

> øhh, nu er jeg tabt - vil det sige, at jeg reelt har slettet bios ved
> at formatte hd'en ?

PÅ _nogle_ modeller ACER Txxx er det tilfældet - f.eks på den sidste jeg
pillede ved - du kan jo checke ved at prøve at få adgang til BIOS. Den
er iøvrigt til at gendanne igen, hvis det er tilfældet...

/Chr

Fra : Peter Holm

Dato : 25-01-03 19:57

> [...]
den
> var færdig havde den formatteret 80 gb. Go figure!

jeg prøver nu med en opdateret version af fdisk - jeg ved ikke hvilken
version, men det er den nederst på siden her:
http://www.bootdisk.com/original.htm

Peter