Skræmt kat. Hvordan hjælper vi bedst?
Fra : Ragna

Dato : 25-01-03 14:25

Hej alle kattevenner og kattekendere!

Vores godt 1½-årige kastrerede hankat, Fufu, elsker at gå i vores indhegnede
have det meste af dagen, kun afbrudt af små ture indendørs for at spise og
hvile lidt ind imellem. Hønsetråden i hækken og diverse andre
sikkerhedsforanstaltninger holder ham inde i vores store have.
I formiddags havde han "hjulpet" os lidt i haven sammen med sin bedste ven,
schæferhunden Bjørn, men da vi lige ville cykle en kort tur, lukkede vi
hunden ind og lod Fufu gå i haven som så ofte før.
Da vi kom hjem et kvarter efter, tog Fufu ikke imod os indenfor lågen, som
han ellers tit gør, men kort efter kom han drønende i fuld fart op mod
bryggersdøren med tyk hale og børsterne rejst hele vejen langs ryggen.
Indenfor røg han direkte under sengen, og vi gik ud i haven langs hækken for
at se, hvad der kunne have skræmt ham, men kunne intet usædvanligt se.
Vores gæt er, at en fremmed kat har været inde i haven og har villet angribe
ham. Der er nogle ukastrerede hankatte i området.
Tilsyneladende har han ikke lidt nogen fysisk overlast, men til gengæld
psykisk.
Ved den mindste lyd farer han sammen og får store, skræmte pupiller.
Vi prøver at aflede ham ved at lege lidt med ham. Han vil godt lege lidt,
men han virker alt andet end tryg - og mod sædvane plager han slet ikke om
at komme ud, men sidder af og til i køkkenvinduet, der vender ud mod haven,
og kigger skræmt derud.
Da vi fik ham i oktober 2001, hvor han var ca. 4½ måned., havde han en grim
byld på halen, som man mente skyldtes en ukastreret, fremmed hankat. Måske
er derfor, han er så rædselsslagen nu. Kan han mon huske så langt tilbage
til killingetiden?

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : Allan og Annette Kla~

Dato : 25-01-03 14:45

Jeg har 2 katte og de har begge oplevet noget der har fået dem ind af døren
med 100 km/t. Der går et par dage og så er de fuldt ud klar igen. Det gør
faktisk ikke noget at de er lidt opmærksomme og paranoide når de er ude, den
sidste kat vi mistede var for tryg til at være bange for biler hvilket blev
dens endeligt.

Hilsen Allan

Fra : Camilla Baird

Dato : 25-01-03 15:37

On 25/01/2003 14:24, in article
3e32902d$0$83846$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk, "Ragna"
<rahasNEJ@TAKtdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> er derfor, han er så rædselsslagen nu. Kan han mon huske så langt tilbage

Jeg vil tro at tid og ro vil hjælpe ham. I skal ikke ynke ham, eller lade
ham mærke I er bekymred - hvis I er rolige, bliver han det også igen. Når
han så er rolig og kommer til jer, kan I mærke ham igennem for ømme steder
eller sår - disse skal behandles med antibiotika, helst inden der dannes
bylder eller lignende. Hvis han "bare" er skræmt, så er der ikke meget
andet, I kan gøre, end at være der for ham - være rolige støtter som han kan
søge trøst og opbakning hos.
--
Camilla Baird
Primpraus Korater http://www.korat.dk

Fra : Ragna Skott

Dato : 26-01-03 16:11

Tak for svarene. Heldigvis havde han hverken skrammer eller ømme steder,
så han er nok kommet væk i tide.
Efter at have sundet sig et par timer bad han om at komme ud igen, og
hans ømme moder gik med for at beskytte og støtte.
Han var stadig tydeligt nervøs - kiggede skræmt over mod nabohækken, som
er helt "gennemskuelig" på denne tid, men klarede trods alt en fuld
patruljering af sin have, og da jeg gik ind, fortsatte han sin vandring
alene.
Da det blev tid til at komme ind, var halen kommet op på "hel stang"
igen, og nu til morgen var der ingen tøven, da døren blev lukket op ud
til haven.
Altså alt i alt en hurtig helbredelse af noget, der lignede et mindre
katte-nervesammenbrud, og som gjorde specielt moderen urolig!

Venlig hilsen, Ragna.