»Den perfekte familiehund«
Fra : Carina Graversen

Dato : 25-01-03 13:48

Hej.

Jeg er træner på et familiehunde-hold i DcH-Støvring. Holdet består af ca.
10 glade og friske hunde i alderen 6 - 9 mdr., der er ingen problemhunde, og
vi er 2 trænere på holdet. Racerne er: schæfer, labrador, golden retriever,
samojede, rottweiler samt blandinger heraf.

Som overskriften antyder, er målet med holdet, at vi skal ende med at have
"perfekte familiehunde" på holdet, men selvfølgelig også træne de mere
"traditionelle" øvelser (dog ikke med henblik på konkurrencer). Vi har
planlagt at vi imorgen vil tage en snak med hundeførerne om hvad det er de
forventer at træningen skal indeholde indtil sommerferien, men jeg tænkte på
om I måske har nogle gode ideer som kan bruges som oplæg. (Træningen
indeholder også teori i klubhuset).

Så kort og godt:
- hvilke færdigheder skal en god familiehund kunne ???
- hvilken basal viden om hunde bør enhver hundeejer have ???

Hilsen
Carina

- - -
Redningshunde i Aalborg:
http://www.redningshund.dk/aalborg/

Fra : Pia J

Dato : 25-01-03 14:15

Det som jeg oplever, at mange ikke aner, altså hundeglade men ikke
træningsfikserede mennesker, er hundens måde at "tænke" på i forbindelse med
indlæring. At hunden opfatter ros/skæld som resultatet af dens seneste
handling og ikke tænker bagud.

Typisk vil det være folk som skælder hunden ud, når den endelig kommer hjem
efter at være stukket af, eller de tager en ødelagt sutsko fra hunden og
siger FYYYYY i det øjeblik den giver slip. Hvorefter hunden tror den bliver
straffet for netop at gøre det rigtige. Der er mange som stadig tillægger
hunden menneskelig logik og etisk sans, hvilket den jo ikke har.

En anden vigtig ting kunne være eksempler på hvordan man stresser hunden op
og får den til at slappe af - a la ikke hilse med begge poter i fjæset på
mor, når hun kommer hjem med indkøbsposer, men vente på signal, forholde sig
roligt selvom der kommer en masse spændende gæster der skal vaskes i hovedet
(jeg nævner lige et par ting jeg ikke har kunnet lære mine egne, ik At
15 min. vild fangeleg på græsplænen måske ikke er det bedste lige inden man
forlader huset for at tage på arbejde, for hunden kan ikke stresse ned selv
undtagen ved at gnave i noget, som så ofte bliver det forkerte.

Jeg mener ikke det er så vigtigt at kunne sidde på plads på millimeterpapir
eller apportere fuldstændig korrekt, men ting som lader hunden deltage i
hverdagen uden bøvl og skæld. Indkald og mere indkald naturligvis.
Respektere kropssprog, lære ejeren at bruge hundes kropssprog som fx at
vende ryggen til, hvis man vil have den til at falde lidt ned på jorden,
ikke klappe den ved at læne sig hen over den, hvilke ting et barn bør vide i
omgangen med hunde, så ikke hunden taber hver gang den udfører en for den
naturlig adfærd.

Når først man har lært en effektiv måde at samarbejde med hunden, vil man
selv nemt kunne lære den de tricks man har lyst til, så jeg ville hellere på
kurset arbejde med at give hund og ejer samarbejdsglæde, fremfor samtlige
øvelser til L1.

:Pia

Fra : Carina Graversen

Dato : 26-01-03 19:09

Hej Pia.

Tror vi er ret enige
___

> Jeg mener ikke det er så vigtigt at kunne sidde på plads på
millimeterpapir

Nu ved jeg ikke lige hvad du mener med ovenstående. Men jeg har det sådan,
at det ikke er mere svært at lære hunden at sidde lige hver gang, frem for
at lære den at sidde skævt hver gang !!! - det vi igen-igen siger til
vores hundeførere er, at en kommando altid skal betyde det samme, så jeg har
det altid sådan, at hunden skal lære at sidde ens hver gang, og det kan
ligeså godt være lige !!!

Men selvfølgelig kan man også være for perfektionistisk, så det er måske det
du mener ???
___

> Når først man har lært en effektiv måde at samarbejde med hunden, vil man
> selv nemt kunne lære den de tricks man har lyst til

Ja, det vigtigste på hvalpe- og unghundehold er efter min mening at gøre
hunden glad for at lære noget nyt - så er det næsten ligegyldigt hvad det
er, bare den finder ud af at det er sjovt at samarbejde med sin fører
___

> kurset arbejde med at give hund og ejer samarbejdsglæde, fremfor samtlige
> øvelser til L1.

L1 ???

Hilsen
Carina

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 26-01-03 20:11

Hej Carina

Jeg er HELT enig med dig i, at det er lige så nemt at lære hunden at sidde
lige som at sidde skævt. Det er bare min erfaring at alm. hundejere er
FULDSTÆNDIG ligeglad med det og derfor ikke gider træne det. Faktisk ville
jeg nok ikke engang træne plads - anden måske som aktiveringsøvelse - da dte
vigtigst jo er, at de kan få hunden til at sidde, mens de gider den halsbånd
på/af, og andre sit. Og så er dte jo helt ligegyldig, hvor hunden sidder
(foran, bagved, ved siden)- bare den sidder.

KH
Søs

Fra : Carina Graversen

Dato : 30-01-03 21:17

Hej Søs.

> Jeg er HELT enig med dig i, at det er lige så nemt at lære hunden at sidde
> lige som at sidde skævt. Det er bare min erfaring at alm. hundejere er
> FULDSTÆNDIG ligeglad med det og derfor ikke gider træne det.

Nu ved jeg så ikke om det er os der er specielt gode til at "sælge" øvelsen,
men vi plejer at få en erfaren HF til at demonstrere fri ved fod. Vi vælger
selvfølgelig en HF med en H, der bare går og er 100 % fokuseret på sin
ører - og helt ærligt, det ser altså bare godt ud !!! . Så jeg synes
bestemt ikke jeg har haft problemer med at motivere mine hundeførere til at
træne lineføring / fri ved fod .

Desuden er det da en ret nyttig øvelsen. - Jeg bruger den da tit hvis jeg
har Tikki med et sted med mange mennesker, eller vi skal forbi en anden hund
der udviser aggressivitet. Med det samme jeg siger "plads" til Tikki går hun
og kigger op, og så kan vi gå forbi nok så mange støjende mennesker eller
den fremmede hund, der normalt slapper mere af når Tikki ikke kigger på den
længere...

Men som jeg også skrev til Susanne, så træner vi aldrig lineføring / fri ved
fod som rækketræning, hvor man bare vandrer fra den ene ende af
træningspladsen og tilbage igen - for så bliver det en dødsyg øvelse ...
både for hund og hundefører....

Hilsen
Carina

Fra : Pia J

Dato : 26-01-03 21:09

"Carina Graversen" <ina@hund.dk> wrote in message

> Men selvfølgelig kan man også være for perfektionistisk, så det er måske
det
> du mener ???

jep. Pointen er at hunden befinder sig ved siden af mig og bliver der - om
det så er 10 cm til siden eller 3 bekymrer mig mindre.

> L1 ???

Der skulle have stået LP1

:Pia

Fra : Leyna

Dato : 27-01-03 11:25

On Sun, 26 Jan 2003 21:08:43 +0100, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

>"Carina Graversen" <ina@hund.dk> wrote in message

>det
>
>jep. Pointen er at hunden befinder sig ved siden af mig og bliver der - om
>det så er 10 cm til siden eller 3 bekymrer mig mindre.

Det er ellers sjældent at jeg støder på nogen der har det lige som
mig, men hvor er jeg glad for at jeg ikke er den eneste der har det
sådan.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Pia J

Dato : 27-01-03 11:38

"Leyna" <webmaster@big-girls.dk> wrote in message

> Det er ellers sjældent at jeg støder på nogen der har det lige som
> mig, men hvor er jeg glad for at jeg ikke er den eneste der har det
> sådan.

Det kan være vældig underholdende at se Max gå på plads. Position og
øjenkontakt er helt i top, bevægelsesmønstret kan vel nærmest beskrives som
Bugs Bunny på speed med en propel i den ene ende og en meget lang lyserød
tunge i den anden, kækt placeret i mundvigen.

:Pia

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 25-01-03 18:27

Indkald
Ikke trække i snoren
Være social med andre hunde
Have et signal, som til enhver tid stopper en uhensigtsmæssig adfærd (nej,
stop, slut - hvad man nu kalder det)
SLAPPE af - f.eks. mens ejeren snakker med nogle, er på posthus m.m.
Ikke hoppe op
Passere andre hunde roligt og afslappet i snor- ikke lave udfald
Vente på at få lov før den hilser på andre mennesker og evt. hunde.
Være tryg ved mennesker
Omgang med børn
Være bundet af uden at blive bange (man kan jo få brug for det)

Og så ting derhjemme
Ikke gå i haven
Være forholdsvis rolig, når den skal ud og gå
Være alene hjemme
Ikke stjæle mad fra bordene.

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 25-01-03 18:29

Jeg mente "Ikke gø i haven"

KH
søs

Fra : Carina Graversen

Dato : 26-01-03 19:12

Hej Søs.

> Omgang med børn

Vi har snakket lidt teori angående børn og hunde, men det er nok svært at
træne på træningspladsen, da ingen har små børn med...
____

> Ikke gø i haven

Nogle gode forslag til at træne dette ???

- Men ellers er alle de andre ting du nævner noget vi træner/snakker om

Hilsen
Carina

Fra : Therese

Dato : 26-01-03 19:29

"Carina Graversen" skrev i en meddelelse

> Vi har snakket lidt teori angående børn og hunde, men det er nok svært at
> træne på træningspladsen, da ingen har små børn med

Vores træner havde en aften medbragt 2 børn (sine egne), der var vant til
hunde. De kunne så vise os, hvordan man som barn skulle opføre sig, når der
kommer en stor glad hund. Det var utroligt lærerigt, da min Bernhards
opførsel overfor disse to hundevante børn var helt anderledes end over for
andre børn. Derved kan vi så fortælle besøgende børn om, hvordan de skal
opføre sig overfor ham for at han ikke springer op osv. Denne øvelse kan
klart anbefales. Der skal nok være en træner på pladsen, der kan låne sine
børn ud en aften, hvis du ikke selv har nogen, tror du ikke?

--
Mange hilsner
Therese

Fra : Carina Graversen

Dato : 26-01-03 19:37

Hej Therese

> Der skal nok være en træner på pladsen, der kan låne sine
> børn ud en aften, hvis du ikke selv har nogen, tror du ikke?

Mig bekendt er der ikke nogen trænere, der har børn i en egnet alder - enten
er de helt små i barnevogn eller også er de store, og gider ikke med til
hundetræning...

Min nevø på 9 år kommer dog herop i vinterferien - det var måske en ide,
han er i hvert fald god til at hilse på hunde

Hilsen
Carina

Fra : Therese

Dato : 26-01-03 21:09

Dem, der var med ved os var 8 og 5 år.
Vi har haft store problemer med børn og vores hund, da han er så kæmpestor
(Berner Sennen) og meget voldsom. Da Bernhard så børnene kom han stormende,
men de var helt rolige og vendte ryggen til ham. Så gik han hen foran dem og
satte sig med bagdelen mod dem og var helt rolig mens de nussede.
Det var helt fantastisk for os at se, at det kunne lade sig gøre, så at
finde nogle egnede børn kan i hvert fald hjælpe nye hundeejere med store
hunde til at se, hvordan det skal gøres.

Din nevø er et godt bud. Vores foregik også i efterårsferien. Kan du også
finde et "lille" barn, der er god til det, vil det være ekstra godt.

--
Mange hilsner
Therese

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 26-01-03 20:08

Hej Carina

Måske I kan 'låne' nogle børn, f.eks. kursisterne medbringer nogle en gang i
mellem. Mht. haven - så NEJ desværre har jeg ingen råd. Jeg har selv
problemet. Jeg er nu ved at få sat 1.80 m høje hegn op for at forhindre mine
hunde i at følge med hos naboen, når de går ind og ud. Også lågen får jeg
sat noget for, fordi de sidder og venter på, at folk skal gå forbi så de kan
gø - og når der er børn på gaden kan de ikke nære sig for at drilel hundene.

Og jeg køber ALRIG igen et hus med haven ud til gaden. Det er HELT
sikkert!!!!!! Men det er når nu problemerne er opstået. Eller vil jeg sige,
at man skal gå med sin hvalp ud i haven HVER gang i de første mange måneder.
Lad den lærer naboerne at kende og holde af og ros, ros, ros og godbidder
fra hvalpen er helt lille, når naboerne går i deres haver eller der går
nogle ude på gaden.

Fra : René Kofoed

Dato : 26-01-03 12:33

Hej Carina.
Er selv lige startet som træneraspirant, på et hvalpehold : 8 uger- ca. 6
mdr.
Vi har bedt folk om at, gøre op, hvad hunden må som voksen i hjemmet, og
hvad den ikke må!!
Så som sidde i skødet i sofaen, det er så dejligt når hvalpen vejer 5- 10
kg, men når hunden er voksen vejer den måske 40-60kg. Så er det ikke altid
lige behageligt at, sidde nederst.
Må den det nu, må den det også om 1-2 år.
Min mening: et godt værktøj er, at lave ja/nej øvelser og kontaktøvelser.
Noget andet vigtigt er også forskellen på : sit og sæt dig, dæk og læg dig.
Hvad er en blivende kommando og hvordan ophæves den!!
Håber der er nogle ideer, og lad endelig høre fra dig hvis du har andre
ideer.
Mnage hilsner fra
Susanne, Coco og Xawier.

Fra : Therese

Dato : 26-01-03 18:44

"René Kofoed" skrev
> Noget andet vigtigt er også forskellen på : sit og sæt dig, dæk og læg
dig.
> Hvad er en blivende kommando og hvordan ophæves den!!

Hej Carina
Som Susanne skriver synes jeg også ovenstående er vigtigt at få at vide
tidligt.
Derudover en generel orientering om hundens "tankegang" for at forstå
hvorfor hunden gør som den gør og en gennemgang af kropssprog.
Afstressende øvelser
Man skal kunne komme til hunden overalt på kroppen (Vise tænder, ordne
poter) Dette er meget bevendt hos dyrlægen og når der skal klippes negle.
"Det er min", der er mere konkret for at undgå at hunden samler noget op på
gaden end "nej", der bruges i alle sammenhænge.

Bare lige nogle ekstra forslag. Ellers er jeg meget enig med Søs og Pia

--
Mange hilsner
Therese

Fra : Carina Graversen

Dato : 26-01-03 19:31

Hej Susanne

> Håber der er nogle ideer, og lad endelig høre fra dig hvis du har andre
> ideer.

Jeg kan da godt prøve at fortælle lidt om hvordan vi "normalt" gør...

Vi har løbende tilmelding på hvalpeholdet, så nye hundeejere kommer hurtigst
muligt med deres hvalp. På hvalpeholdet går man så i ca. 3 måneder, og her
er der 4 trænere, så der er god tid til at snakke med hver enkelt
hund/hundefører hver træningstime. På hvalpeholdet er det vigtigste at få
hunden gjort glad for at lære noget og arbejde sammen med sin hundefører. Vi
træner meget kontakt - hunden får en godbid når den roligt kigger op på sin
fører, og vi starter aldrig på en øvelse uden der er kontakt med hunden. Der
er også masser af indkaldstræning og gang på forskelligt materiale m.m. Vi
gør også det, at der bliver smidt en del godbidder ud på græsplænen som
hvalpene så (i snor) får lov til at gå og spise i flok - dette for at de
skal lære, at andre hunde og mennesker ikke er en trussel når der er mad i
nærheden, for der er nok mad.

Efter hvalpeholdet bør hvalpen så have lært at gå i line og holde kontakten
med føreren (selvfølgelig med hjælp). Hvalpen kan også lidt stå-sid-dæk,
indkald og spring. Normalt prøver man også at gå spor en enkelt gang eller
to på hvalpeholdet. Der er trænet en del hilseøvelser med hvalpen, både
sammen med de andre hunde men også med mennesker.

Efter hvalpeholdet kommer man så på fortsætterholdet, som er det hold jeg
pt. er træner på. Her kører vi selvfølgelig videre med lineføring/gå pænt,
stå, sid, dæk, opstart til apportering, fremadsendelse med indkald og
næsearbejde. Vi bruger selvfølgelig også stadig meget tid på kontaktøvelser,
hundekunster og sociale øvelser, hvor hundene skal lære at gå forbi hinanden
samt hilse på andre mennesker uden at springe op og vælte dem !!!. På
træningspladsen har vi aldrig løse hunde der løber og leger sammen, men
f.eks. her i dag var vi taget ned i hundeskoven i Rold Skov, hvor alle
hundene fik lov til at løbe sammen og lege, og vi mødte også en hel del
fremmede hunde. Her var der så en del teori angående hundeadfærd og meget
mere... - der blev også på gåturen besvaret mange spørgsmål osv. Efter
træningen er der altid gratis kaffe i klubhuset, og her plejer vi også lige
at runde dagens træning af med lidt snak om diverse hundeting, ligesom vi
har snakket om at lave en teoriaften her i foråret, hvor vi vil gennemgå
lidt om indlæringspsykologi, hundesprog, lederskab og sundhed m.m.

Så det vi pt. har på programmet for dette fortsætterhold er:

TRÆNING:
- Lineføring / fri ved fod / gå pænt.
- Stå, sid og dæk, hvor hunden skal kunne forlades få meter.
- byttedriftøvelse som opstart til apportering.
- Spring
- Fremadsendelse
- Diverse former for indkald med provokationer
- Sporsøg
- Feltsøg for de hunde der vil aflevere en bold el. lign

TEORI:
- Indlæringspsykologi
- Hundesprog
- Hundeadfærd (herunder bla. aggressivitet)
- Lederskab
- Sundhed, pleje og førstehjælp
- Løsning af diverse hundeproblemer

ANDET:
- "Dyrlæge", hvor hunden skal undersøges på et bord
- Ja / Nej.
- Hilseøvelser mennesker
- Gå forbi andre hunde
- Gåtur i hundeskoven
- Hundekunster
- Diverse kontaktøvelser.
- Prøvetime på agilitybanen.

Det var i hvert fald sådan lige de ting jeg kunne komme i tanke om...

Som tidligere nævnt varer dette kursus ca. ½ år, og vi er minimum 2 trænere
til ca. 10 hunde.

Men jeg vil stadigvæk gerne have yderligere forslag, hvis nogen synes jeg
har glemt noget

Hilsen
Carina

Fra : René Kofoed

Dato : 27-01-03 08:50

Hej Carina.
Der sker sørme noget hos jer!!
Kan alle nye hundefører følge med til det, eller mister I nogen undervejs.??
Vores hold kører med 10 gange træning, som afsluttes med en prøve. De træner
så vidre indtil sommerferien. Hvis de så kommer igen efter sommerferien, så
kommer de på et hold.
Mange hunde hilsner fra
Susanne, Coco og Xawier.

Fra : Carina Graversen

Dato : 30-01-03 21:10

Hej Susanne...

> Der sker sørme noget hos jer!!

Jeps
___

> Kan alle nye hundefører følge med
> til det, eller mister I nogen
> undervejs.??

Når nye hundeførere melder sig ind i klubben, får de selvfølgelig at vide,
at det er dem selv der skal træne hunden - også uden for træningstiden. Så
de er på forhånd advaret om at der stilles nogle krav til dem...

Men ellers vil jeg mene, at alle nye hundeførere sagtens kan følge med, og
antallet af hundeførere vi mister er meget lille .

Det hænger sikkert sammen med at der som sagt er 4 trænere på hvalpeholdet,
og vi som jeg også skrev tidligere er min. 2 trænere på fortsætterholdene,
hvor der pt. på mit hold er 9 hundeførere. Dvs. at hvis alle kommer til
træning, deler vi holdet op i to grupper, og så har hver træner 4 - 5 hunde
at træne. Dette kombineret med at vi ALDRIG træner traditionel rækketræning
gør, at vi kan tilrettelægge træningen meget individuelt og forholdsvis
hurtigt får løst mange problemer i starten.

Men selvfølgelig er der altid hundeførere, der stopper af den ene eller
anden grund. Mange ringer selv og siger at de stopper, og her er
begrundelsen ofte at de enten ikke har tid eller de nu synes de har nået
deres mål med træningen. Klubben havde sidste år ca. 160 medlemmer, og
medlemstallet på nuværende tidspunkt er vist over 90, så det er da en pæn
slat der fortsætter . Vi har i øvrigt aldrig annoncer i lokalblade m.m.,
så de 160 medlemmer er opnået udelukkende ved mund-til-mund metoden .

Så umiddelbart tror jeg mange er glade for den måde vi griber træningen an
på, og ikke har problemer med at følge med
___

> Vores hold kører med 10 gange
> træning, som afsluttes med
> en prøve.

Nu skal jeg jo lige for en sikkerheds skyld gentage, at det jeg i mit
forrige indlæg beskrev, var både hvalpe- og fortsætterholdet. Dvs. ca. 3
måneders hvalpehold og 5 - 6 måneders fortsætterhold.

Ingen hold afsluttes med en prøve hos os.

Eller det vil sige, vi har en lokalkonkurrence i november, hvor alle kan
deltage. Men det er ikke noget der specifikt trænes frem imod på hvalpe- og
fortsætterholdet...

Dog har vi selvfølgelig konkurrencehold for agility samt C, B, A og
ELITE-klassen for de hundeførere, der er interesseret i konkurrencer

Hilsen
Carina

Fra : Poul Erik Rise /SID

Dato : 27-01-03 11:04

emma@email.dk writes:
> [...]
>
>Og så ting derhjemme
>Ikke gå i haven
>Være forholdsvis rolig, når den skal ud og gå
Hmm. Din medskribent på din hjemmeside er vist ikke helt enig med dig der.
Det er hundes natur at tage mad der er efterladt, og, jf. hendes bog, så
accepterer de at deres hunde "hjælper" sig selv med fodringen

Jeg er i øvrigt enig med dig.

Som tilføjelse til det du skriver, så stiller vi krav til familiehunden
til den afsluttende prøve, at den skal kunne efterlades ved venlig
fremmed, samt berøres og børstes af venlig fremmed. Sidstenævnte bruges
ved dyrlæge hundeklipper.

Hvis du er interesseret, kan jeg maile vores familiehundeprogram fra
sidste efterår. Det ser lidt anderledes ud i år, fordi DKK har droppet
familiehundeprogrammet til fordel for hundekørekort.

Hilsen
Poul Erik Rise

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 27-01-03 22:49

Hej Poul Erik

Jeg mener da også, at det er naturligt at hunde stjæler ressourcer, men det
kan være uhensigtsmæssigt at de gør - der er en forskel synes jeg. Og så er
vi jo forskellige, hvad angår hvad vi tillader vores hunde - uf, ville mange
tænke, hvis de vidste hvad jeg tillod mine hunde Det er dog min
erfaring, at mange gerne vil have hjælp til at lære hunden ikke at stjæle
fra bordene - men det er stadig naturlig adfærd. Hannes bog skal ikke læses
som en opskrift på, hvad vi skal gøre, men blot forklarer naturlig adfærd.
) For jeg synes altså tit at hun bliver uberettiget kritiseret )) Så
jeg måtte lige i pennehuset.

KH
Søs

Fra : Poul Erik Rise /SID

Dato : 28-01-03 16:38

emma@email.dk writes:
>Hannes bog skal ikke læses som en opskrift på, hvad vi skal gøre, men
>blot forklarer naturlig adfærd. ) For jeg synes altså tit at hun
>bliver uberettiget kritiseret )) Så jeg måtte lige i pennehuset.

Du skal endelig ikke tage fejl af, hvad jeg mener om Hannes bog. Det er
simpelthen en af de bedste bøger på dansk der er om ulve- og hundeadfærd.
Der er selvfølgelig et par af hende konklusioner jeg ikke er helt enig i,
men det vil der vel næsten være i alle bøger der eksisterer om den slags
emner. Hun kan jo godt være lidt kontroversiel i nogen ting

Hilsen
Poul Erik Rise

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 28-01-03 20:44

ja - det kan hun Men det er forfriskende synes jeg - især fordi hun ved
så meget og hendes viden er så utrolig opdateret ))) Og selvfølgelig kan
man ikek være enig med alle om alt - og da slet ikke, når det gælder hunde
)