Hvor bliver det dog trættende...
Fra : Mallo

Dato : 25-01-03 11:50

Hej alle.

Bliver i aldrig trætte af andre hundeejere? Bliver I aldrig trætte af, at i
ikke kan opdrage på jeres hund på åben gade uden "gode råd" og "sådan skal
du ikke gøre.. du skal gøre sådan her" fra andre hundeejere? Eller er det
bare mig der uheldig?

Seneste eksempel herfra:

I går var Mags i haven. Tullede bare rundt og legede. Vi bor i et lukket
område hvor biler er en sjældenhed og jeg går ikke rundt og er nervøs.. MEN.
Pludselig over på den anden side kommer der en (næsten) fremmed mand med
hans hund. (Jeg har mødt ham et par gange - thats all). Maggie sætter halvt
af.. Dvs. hun løber ikke ud på vejen, men løber ud på "fortovet" dvs. halvt
væk fra haven. Længere hen mod den anden hund, ca. 6-7 meter væk fra det
tilladte område.
Jeg flyver efter hende og råber "MAGGIE! KOM HER!!" og irettesætter hende
fordi hun har overtrådt reglerne.. Hun lægger ørene halvt ned med det samme
og siger ligesom "undskyld". (Hun får et helt specielt blik når hun godt ved
at noget var forkert)

suk...

"jaaaaaaaaaaaa.... det der ville jeg nu ikke gøre. Næææ.. når MIN hund løber
væk roser jeg den istedet når den kommer tilbage igen. Han stikker godt nok
stadig af, høre med r...., (manden har haft den hund i en halv
menneskealder) men det du gør er forkert og blaaaaaaaaa bla bla bla bla".
Jeg argumenterede lidt frem og tilbage og tilsidst blev jeg simpelthen bare
nød til at sige "jamen SÅDAN OPDRAGER JEG _MIN_ HUND".

Jeg møder bare så mange af de folk der.. De har et eller andet sygeligt "jeg
ved bedre" behov at få dækket, for det kan da ikke have noget med mig eller
min hund at gøre - de kender os jo ikke!

Og sjovt nok, næsten alle de uopfordret råd jeg har fået af alle de
forskellige om den samme ting - har været modsigende!
"Du skal overfalde din hund næsten fysisk hvis den knurre af fremmed" (No
shit.. det sagde den fremmed mand til mig, da Maggie knurrede af ham. Hans
egen hund var selvfølgelig også en kamphund!) til: "Du skal _aldrig_
overfalde din hund hvis den knurre af fremmed. Hverken fysisk eller
psykisk". Jeg mener virkelig, Maggie ville være en sindsforvirred hund i
dag, hvis jeg havde lyttet på alle de _uopfordret_ råd man altid får af
bedrevidende mennesker!

I må undskylde mig, men dette er vel også et sted til at få luft over
_andre_ hundeejere. Hvorfor venter folk ikke høfligt indtil man spør dem??
Jeg står sgu da ikke på nåle for at komme af med "jaaaaaaaaaa... når JEG
opdrager Maggie, SÅ virker det og ævle f...... bævle!!" Jeg ville kunne
forstå hvis jeg stod og sparkede min hund på åben gade eller andet direkte
forkert, men det er bare somom at ENDELIG er der et område de føler sig bare
_lidt_ sikre på, og DET skal omverdenen vide!! suk.. kloge åger!
Kender i ikke det? Eller har jeg bare været uheldig med de typer jeg møder
af komplet fremmed?
God weekend til alle fra den sure.. hoho.. Mallo :)

Fra : Liz

Dato : 25-01-03 12:02

Hej Mallo,

Its a sign of the times!!!

Der var en gang................men det er længe siden...............at folk
ikke vil blande sig for alt i verden. Nu er det ligesom tilladt, over for
alt og alle, for better or worse, som man siger.

God weekend alligevel Liz

Fra : R. Ilsøe

Dato : 26-01-03 12:21

De enkelte gange jeg har oplevet sådan nogen smart-fjolser har jeg bare kort
og kontant bidt dem af med "Jeg ved godt hvordan man gør, så bland dig
udenom" eller når de er gået meget for langt og har sagt noget totalt hen i
vejret har jeg bidt "godt jeg ikke er din hund" af! Gidder ganske enkelt
ikke at diskutere med sådan nogen! En go' saglig hunde-debat, med gode
argumenter på bordet og hvor begge parter er bare lidt inde i det de taler
om kan jeg godt li, -også selvom det evt. er med en vildt fremmed, -men ikk
sådan noget som du nævner der.

Jeg har en enkelt gang mødt en fremmed. Han kom med sin Schæfer hen hvor jeg
stod og trænede min hund. Vi faldt i snak og han ga' mig nogen gode råd. Han
fortalte mig ikke hvad jeg gjorde forkert eller at jeg gjorde noget forkert,
han ga' mig bare nogen andre synspunkter og indfaldsvinkler til tingene. Det
var rigtig hyggeligt. Det var bare en sludder for en sladder, hvor man
tydeligt kunne fornemme at han raspekterede at vi gjorde nogen ting på
forskellige måde, men også kom med gode forklaringer på sin måde at gøre
tingene på.

Fra : Mallo

Dato : 27-01-03 09:11

> [...]
> tydeligt kunne fornemme at han raspekterede at vi gjorde nogen ting på
> forskellige måde, men også kom med gode forklaringer på sin måde at gøre

Og sådan noget, kan man bruge til noget ik? Jeg synes kun det er hyggeligt
at tale med folk, der på en saglig måde taler med mig om min eller deres
hund. Jeg kan også hurtig kende forskel på de folk der snakker, bare for at
snakke/bedreviden og så på dem der reelt har noget at sige.. Jeg ved
ihvertfald, at jeg er meget påpasselig _ikke_ selv at træde ind over folks
(fremmeds) opdragelsesgrænser.. Jeg kender godt mine egne begrænsninger og
er førstegangs ejer. Derfor er jeg ikke i stand til at give andre råd, end
dem som jeg selv har fulgt mht. Maggie og som jeg kan se har virket. Men det
er jo ikke ens betydende med, at det virker for alle jo. Jeg ville
ihvertfald ikke stå og gale over vejen til en fremmed med en helt anden type
hund end min egen, som den spasser gjorde forleden! uuuuuuuuuuuuuuuu... :(
Hav det godt :)
Mallo

Fra : Leyna

Dato : 27-01-03 11:25

On Sat, 25 Jan 2003 11:50:25 +0100, "Mallo" <a@b.cd> wrote:

("gode" råd, som man ikke har bedt om)

>Kender i ikke det? Eller har jeg bare været uheldig med de typer jeg møder
>af komplet fremmed?

Jeg kan i hvert fald sagtens genkende det. Som første gangs hvalpe
ejer, har jeg fået et utal af gode råd, som bare har tjent til at gøre
mig stjerneforvirret. Det gjorde mig meget usikker i starten og det
var hverken hvalpen eller jeg jo tjent med. Så nu har jeg bare taget
det sådan lidt på fornemmelsen, og nu går det meget bedre. Hunden
lærer at forstå mine signaler og jeg lærer langsomt at forstå hans, så
hvorfor bekymre sig om hvordan det "bør" gøres, når bare det virker
for en selv og ens hund?
Har jeg brug for råd og vejledning, så spørger jeg dem jeg ved har
lidt forstand på de dele, og som regel kan jeg da også bruge deres
svar til noget.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Mallo

Dato : 27-01-03 11:43

"Leyna" <webmaster@big-girls.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> ("gode" råd, som man ikke har bedt om)

Så nu har jeg bare taget
> det sådan lidt på fornemmelsen, og nu går det meget bedre. > --

Ja, ditto ditto. Det væreste er næsten når man er en komplet rookie (Udover
småtingene) og man bliver rådet til alle de _forkerte_ ting. Dvs. dem som
næsten ALLE hundejere med respekt for deres hund _ved_ er forkert. Såsom den
fremmed mand som Maggie gøede af: "Du skal simpelten gale af din hund og
næsten blive fysik når den gør af fremmed på gaden. Hiv i snoren osv."
(Noget i den stil). Psykopat??? Jamen, hvis jeg nu ikke havde vidst bedre
(eller fornemmet bedre) så havde jeg da gladeligt troet på ham?
Næææ.. jeg har også selv, i samarbejde med Maggie, fundet ud af de fleste
ting selv. (Udover hvad jeg har hentet her og i dyrebrevkassen.).
Mallo.