To harddiske
Fra : Jegvan Durhuus

Dato : 25-01-03 14:23

Hej med jer

Jeg har tidligere skrevet ind, vedrørende div problemer og har fået det råd
at genistallere WinXP pro, og det vil jeg så gøre. Nu dukker så følgende
spørgsmål/problemstillinger op ;

1. P.t. ligger XP på E-drevet som er en WD HD 80 Gb, jeg vil gerne ændre det
til C-drev og har tænkt at gøre det på den måde at det nuværende C-drev som
er en hd på 10 Gb (med Win2000) afmonteres under installationen af XP,
spørgsmålet er så hvad sker der med dette drev når det bliver genmonteret,
vil det automatisk hedder D eller E ? Jeg vil helst ikke geninstallere
Win2000 da jeg har en sikkerhedskopi liggende af alle mine dok samt
personlige indstillinger på den.
2. Vil det være bedst at formatere hele harddisken eller skal jeg bare lave
en repartions installations af XP? Og kan det gøres så E drev bliver til C?
3. Kan jeg på nogen måde undgå at skulle hente alle opdateringer fra Windows
endnu engang, og findes der en nem måde at integrere Sp1 ind i XP på?
4. Hvordan er det lige jeg kopiere XP cd´en ind på C-drev, så jeg ikke
behøver at have den i, når der skal installeres ting og sager?

På forhånd tak til alle som gider bruger tid på at hjælpe mig

Jegvan

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 25-01-03 15:15

In dk.edb.hardware, Jegvan Durhuus <jegvan@jegvan.com> says...
> På forhånd tak til alle som gider bruger tid på at hjælpe mig

Har du prøvet i dk.edb.system.ms-windows ?
Det lyder for mig som en Windowsspørgsmål og ikke et harddiskspørgsmål.
Spørgsmål om harddiske hører iøvrigt til i dk.edb.hardware.drev

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Jegvan Durhuus

Dato : 25-01-03 15:33

> Har du prøvet i dk.edb.system.ms-windows ?
> Det lyder for mig som en Windowsspørgsmål og ikke et harddiskspørgsmål.
> Spørgsmål om harddiske hører iøvrigt til i dk.edb.hardware.drev

Det vil jeg sige er et definitionsspørgsmål Jesper, jeg er selv usikker, så
for en sikkerhedsskyld er jeg også postet det der. Jeg er ikke superbruger
af nyhedsgrupper, men jeg syntes faktisk det er svært at bestemme hvor de
forskellige spørgsmål hører hjemme. Jeg syntes, jer der er meget penible med
hvor spørgsmål hører hjemme, skal huske på at, hvad der er logisk for jer,
ikke er det for alle!

Jo, jeg ved at denne kommentar måske hører hjemme i en gruppe vedrørende
news-etik/brug (hvis den findes), men nu er det altså her kommentaren er
kommet

Jegvan

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 25-01-03 15:22

> [...]
> vil det automatisk hedder D eller E ? Jeg vil helst ikke geninstallere
> Win2000 da jeg har en sikkerhedskopi liggende af alle mine dok samt

Du kan ikke ændre drevbogstav på din system disk i XP og/eller W2k på anden
måde end en nyinstallation.

> 2. Vil det være bedst at formatere hele harddisken eller skal jeg bare
lave
> en repartions installations af XP? Og kan det gøres så E drev bliver til
C?

Ja-Nej-Nej

> 3. Kan jeg på nogen måde undgå at skulle hente alle opdateringer fra
Windows
> endnu engang, og findes der en nem måde at integrere Sp1 ind i XP på?

De ligger på fx Datatids CD'er, men ja de kan integreres, jeg ved dog ikke
hvordan.mon ikke gutterne og gutinderne i MS-Windows gruppen ved det ?
Det havde været - og er stadig en fordel at benytte den rigtige gruppe, not
?

> 4. Hvordan er det lige jeg kopiere XP cd´en ind på C-drev, så jeg ikke
> behøver at have den i, når der skal installeres ting og sager?

Opretter en mappe med I386 filerne.

> På forhånd tak til alle som gider bruger tid på at hjælpe mig

Og hjælp dig selv ved at bruge den rigtige gruppe og samle dine svar ét sted
når du krydsposter !
Og skriv at du krydsposter.

FUT dk.edb.system.ms-windows

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Jegvan Durhuus

Dato : 25-01-03 15:57

> De ligger på fx Datatids CD'er, men ja de kan integreres, jeg ved dog ikke
> hvordan.mon ikke gutterne og gutinderne i MS-Windows gruppen ved det ?

Nu bor jeg i Madrid, så en Datatids cd er ikke så let at skaffe, spørgsmålet
er også postet i ms windowsgruppen.

> Og hjælp dig selv ved at bruge den rigtige gruppe og samle dine svar ét
sted
når du krydsposter !
Og skriv at du krydsposter.

Hvordan krydsposter jeg? jeg har været inde på usenet.dk, men kan ikke finde
nogen beskrivelse af hvordan det gøres.

Fra : Madsen

Dato : 25-01-03 16:07

Jegvan Durhuus skrev:

> Hvordan krydsposter jeg?

Du har krydspostet ved at sende dit indlæg til hardware-gruppen
og Windows-gruppen på een gang, så det kan du allerede. Her er
det så en rigtig god idé at lave FUT (FollowUp-To eller opfølgning
til) den mest relevante gruppe, som i dette tilfælde helt klart
er Windows-gruppen. Samtidig er det en god idé at nævne i indlægget
at man har sendt det til mere end en gruppe.

Du kan læse mere om det her:

<http://usenet.dk/netikette/crosspost.html>
<http://kommunalbastards.org/oe/fut.html>

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 25-01-03 15:51

Jegvan Durhuus skrev:

> 3. Kan jeg på nogen måde undgå at skulle hente alle opdateringer
> fra Windows endnu engang, og findes der en nem måde at integrere
> Sp1 ind i XP på?

Hvis du integrerer (slipstreamer) SP1 ind på WinXP cd'en, så er der
jo allerede en hel del opdateringer som Windows Update ikke længere
vil finde, for de er allerede integreret i SP1. Opdateringer som er
kommet siden SP1 blev frigivet, skal du hente igen.
Du kan evt. bruge 'Windows Update-katalog' til at hente dem ned og
gemme dem på en cd til senere brug. Du har mulighed for at slå
'Windows Update-katalog' til inde på Windows Update hvis du klikker
på "Gør Windows-update personlig"

Hvordan du slipstreamer WinXP med nyeste service pack kan du se her:
<http://www.windows-help.net/WindowsXP/winxp-sp1-bootcd.html>

FUT: <news:dk.edb.system.ms-windows>
Svar til dette indlæg vil kun havne i Windows-gruppen da spørgsmålet
sådan set ikke har noget med hardware-gruppen at gøre.

Madsen.

Fra : Pico

Dato : 25-01-03 15:55

Jegvan Durhuus wrote:
> Hej med jer

KLIP
> [...]
> vil helst ikke geninstallere Win2000 da jeg har en sikkerhedskopi
> liggende af alle mine dok samt personlige indstillinger på den.

Hvis du ikke vil formatere E-drevet kan jeg ikke se nogen grund til
fysisk at pille C-drevet ud. Jeg gør det kun for ikke at formatere det
forkerte drev.
På den anden side, hvis du ønsker HD på 80 GB skal være C mener
jeg du bliver nød til at geninstallere både Win 2000 og XP. Det er ikke
kun bootini du skal redigere, alle henvisninger genveje og lignende, det
letteste med sådan en opsætning er bare at geninstallere XP på E.

> 2. Vil det være bedst at formatere hele harddisken eller skal jeg
> bare lave en repartions installations af XP? Og kan det gøres så E
> drev bliver til C?

Nå ja det har jeg jo forgrebet.

> 3. Kan jeg på nogen måde undgå at skulle hente alle opdateringer fra
> Windows endnu engang, og findes der en nem måde at integrere Sp1 ind
> i XP på?

Ikke hvis du ikke har dem liggende et bestemt sted.
Prøv at lav en XP cd med SP1.
http://www.windows-help.net/WindowsXP/winxp-sp1-bootcd.html

http://www.tacktech.com/display.cfm?object=article.cfm&id=160

> 4. Hvordan er det lige jeg kopiere XP cd´en ind på C-drev, så jeg ikke
> behøver at have den i, når der skal installeres ting og sager?

Det gør du bare i et kørende Windows og installere så fra harddisken. Du
kan også bare kopiere den til HD og så hver gang Windows ønsker CD'en
henviser du til den kopierede udgave, på et tidspunkt har den fattet at den
ligger på HD.
Pico