Jonah-Hex wrote:
> Hvor langt kan man gå mht. reklame i
> dagens folkeskole?
Spørgsmålet må vel være, hvorfor reklamer overhovedet? For at skaffe
kapital?
Et sponsorat burde til enhver tid være personligt, forstået derhen at
firmaer ikke kan bruge deres navne og logoer.
Ville det være i orden at nævne en sponsoreret ny/tilbygning med giverens
navn, som f.eks.: Jens Olsens naturvidenskablige fakultet?
Ville det være i orden at Nordisk tobaks Kompagni sponsorerede et gymnasium,
og som modydelse fik skolens bestyrelse til at kræve en læseplan der ikke
havde pensum i folkesundhed hvor rygning blev beskrevet i et dårligt lys,
men højest at nævne at visse disponerede mennesker -kan- udvikle
lungesygdomme.
Kunne vi forestille os at "Gjøl" pølser havde deres logoer på al
engangsservice, servietter osv.? Hvad ville dette kunne betyde for
kantineforpagterens valg af retter?
I USA har flere stater droppet firmasponsorater, da der knyttedes
betingelser til skolens pensum.
Jeg vil vove den påstand, at det er en glidebane og at bidragsyder langsomt
men sikkert prøver at udvide reklamens omfang og stille større betingelser
for loyale modydelser.
--
Hilsen
Flemming Jørgensen
remove fbi.
|