Vacination
Fra : KatjaStrofen

Dato : 24-01-03 12:35

Ja det er jo faktisk pinligt, jeg ikke ved noget om det! - har nu haft min
killing? i et års tid!

Han er indekat, og det eneste problem er sådan set hans pels *GG* men kan
man forvente andet med en perser! :)

Men .. hvornår skal han vacineres ?, og mod hvad ? og hvorfor ? osv hehe

Og så har jeg lige et tillægsspørgsmål :)
Han nærmer sig hastigt 1½ år, og er stadig ikke kastereret! - skyldes nok..
at hver gang jeg har penge.. har jeg også regninger *GG* og så længe han
ikke strinter.. Bliver jeg ved med at skubbe det !

Men hvor længe kan jeg satse på, han er strintefri! - troede faktisk at de
begynte at strinte efter ½-1 år..

Håber på nogle kreative? svar :) hehe

KatjaStrofen

Fra : Katrine Lund

Dato : 24-01-03 12:50

Hej Katja

Har du ikke kontakt med perserens opdrætter?
Enhver opdrætter burde da med glæde besvare sådanne spørgsmål.

Katrine Lund

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 24-01-03 13:03

Hej Katja.

"KatjaStrofen" <katja@katjastrofenremove.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

en gang om året

>og mod hvad ?

kan jeg ikke lige huske, men det ved dyrlægen (og det er vist også lidt
forskelligt fra dyrlæge til dyrlæge hvor mange ting de vaccinerer imod)

>og hvorfor ?

for ikke at blive syg ) Spøg til side: Det er jo op til dig selv,
hvor udsat du synes din kat er. Har du fx tæt kontakt til andre katte, så du
kan bringe smitte med hjem. Hvis du skal udstille, _skal_ katten være
vaccineret, men ellers må du selv afveje omkostninger og risici. Vores
burmesere var i flere år uvaccinerede - også mens de var udekatte - og de
blev altså ikke smittet med noget som helst

> [...]
> ikke strinter.. Bliver jeg ved med at skubbe det !
>
> Men hvor længe kan jeg satse på, han er strintefri! - troede faktisk at de

Jeg har ikke selv erfaringer med det, men det jeg har læst mig til (her, og
i bøgerne), er at så længe han ikke strinter (og ikke har adgang til fertile
hunner, der ikke skal gøres drægtige *S*), så kan du bare glæde dig. Derimod
skal du ikke vente længe, hvis (når) han først begynder, for har han gjort
det i længere tid, kan det blive en vane, som ikke aflægges efter
kastrationen.

Håber, du kunne bruge svarene.
Mvh. Else.
--

www.geocities.com/gyldenk

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 24-01-03 13:09

Hej

Det meget forskelligt hvornår en han kat begynder at stinte, man kan jo være
en af de få heldige hvor den aldrig starter på det *SS*

Men ville få ham neutraliseret *SS*

Ngen starter som 5 mdr. andre som 1½ års, og ja igen er der nogen som slet
ikek gør det, vores første NFO Tyson gjordedet aldrig.

MVH
Gitte

DK Sacala´s Norske Skovkatte
www.sitecenter.dk/sacalas

Fra : Birgitte

Dato : 24-01-03 13:55

> [...]
> ikke strinter.. Bliver jeg ved med at skubbe det !
> Men hvor længe kan jeg satse på, han er strintefri! - troede faktisk at de

Hejsa
Netop som flere har skrevet er det forskelligt fra dyrlæge til dyrlæge
hvikle vaccinationer man giver katten, men jeg kan fortælle at vi vaccinere
med disse:
FEL-O-VAX IV som dækker over
Kattesyge, katteinfluinza + clamydia
Vi giver den første vaccination når killingerne er ca. 11-12 uger gamle og
anden vaccination 4 uger efter, derefter re. vaccineres katten 1 år efter og
følgende 1 gang pr år.
Skal katten udstilles både ind og udland gives også Rabisin mod Rabies
første gang ved killingens revaccination og efterfølgende 1 gang pr år
sammen vanlig vaccination.

Der er disse 3 vaccinations muligheder som er de mest brugte her i DK
FEL-OVAX PCT mod kattesyge og katteinfluinza
FEL-O-VAX IV mod kattesyge, katteinfluinza, clamydia
FEVAXYN PENTOFEL mod kattesyge, katteinfluinza, clamydia, leukæmi dog bør
katten testes negativ for Leukæmi før man vaccinere killingen/katten for
det.
Håber du kan bruge dette svar til noget
Missehilsner fra Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Helle Andersen

Dato : 24-01-03 14:05

"KatjaStrofen" <katja@katjastrofenremove.dk> wrote in message

> Men .. hvornår skal han vacineres ?, og mod hvad ? og hvorfor ? osv hehe

Du må have en vaccinationsattest fra opdrætteren, så du
kan se, hvornår han sidst er vaccineret. Eftersom han er
indekat og du kun har ham, ville jeg nøjes med at
vaccinere mod kattesyge og katteinfluenza. De gives i en
vaccine. Katteinfluenza er en fællesbetegnelse for flere
vira - men typisk herpes og calicivirus.

Han bør vaccineres fordi virus kan være luftbåren og du
kan desuden slæbe virus med hjem på tøj og sko.

> Men hvor længe kan jeg satse på, han er strintefri! - troede faktisk at de
> begynte at strinte efter ½-1 år..

Godt spørgsmål - det er der nok lige så mange svar på,
som der er katte Dit held er nok, at han er alenekat og
måske derfor ikke føler så stor en trang til at markere,
men der er også individuelle forskelle. Nogle katte er
simpelthen bare mere sexede end andre

Strinteri er dog ikke nødvendigvis den eneste gene man
har, når man har hankat. Mange hankatte begynder før
eller siden at kalde - særdeles højt og længe - på de søde
små hunmisser i området. Efter et par nætter med
hankattebrøl, er jeg sikker på, at du gerne pantsætter
hvad som helst, for at få ham kastreret

Som en anden skrev vil det klart være bedst at få han
kastreret inden ham begynder at strinte, for desværre er
der 10% af hankattene, der aldrig holder op med at
strinte, når først de er begyndt. Risikoen for at han
fortsætter øges naturligvis jo længere han får lov at strinte.

--
Helle
http://kattenet.dk

Fra : Birgitte

Dato : 24-01-03 15:14

"Helle Andersen" <katte@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> strinte, når først de er begyndt. Risikoen for at han
> fortsætter øges naturligvis jo længere han får lov at strinte.

Hej Helle
Kan ikke helt lade være med at skrive, at det også er fertile hunkatte der
kan brøle, jeg har en af slagsen gående i fuld løbetid, og hun har holdt
huset søvnfri i næsten 2 døgn nu...
Det skal lige siges, at hun går i vores aflukkede stald, som dog støder op
til vores entre, men man kan *sagtens* høre hende.

Jeg er af den opfattelse, at man bør neutralisere før en kat kommer i
homonale svingninger hvis den ikke skal bruges til avl.
Mange venter til problemet opstår, og bliver mere eller mindre iritable på
kattene over at de nu råber, strinter eller begynder at lege parringsleg op
af bordben eller ens egne ben.
Men ved godt der er delte meninger om dette, så jeg vil slet ikke starte en
diskution op om emnet....
Missehilsner fra Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : KatjaStrofen

Dato : 24-01-03 15:34

Tusind tak for alle jeres svar!!

Helles svar foruroligede mig lidt *G* det med de 10 %
Så det kan godt være han alligevel snart skal en tur ned og ahem klippes -
så kan han jo samtidig blive stukket lidt i!

OG da han jo absolut ikke er specielt udsat, vil jeg snakke med dyrlægen, om
hvad.. det er vigtigst :)..

Og jow.. jeg snakker skam med min opdrætter [en spurgte til det] Men synes
bare ikke jeg vil "belemre" hende med alle mine spørgsmål hele tiden.. så
spreder dem lidt ud hehe :)

Katja

Som har sat opsparingen igang :)

hehe

Fra : Helle Andersen

Dato : 24-01-03 19:33

"Birgitte" <birgitte@truetrust.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det skal lige siges, at hun går i vores aflukkede stald, som dog støder op
> til vores entre, men man kan *sagtens* høre hende.

Du har fuldstændig ret - det fylder bare ikke helt
så meget i min tilværelse Mine søde
hunmisser går nemlig bare og kurrer hyggeligt,
når de løber, mens Kesto altså *brøler* løs, så
snart han har mistanke om løbetider hos pigerne.

Og eftersom han jo er kastrat, kan det også
konstateres, at heller ikke denne hankatteadfærd,
nødvendigvis holder op, når de først har fået
smag for det

--
Helle
Tick-Tag Abyssinians