Shetlænder.
Fra : Marlene

Dato : 24-01-03 16:01

Hej med jer.

Det har heletiden været meningen, at min gamle fjordhest skulle have en ven
eller veninde at gå med, når vi var flyttet - vi har dog svært ved at få
vores hus solgt, og jeg overvejer at anskaffe mig en shetlænder eller anden
lille selskabshest, da jeg ikke synes, hun skal gå alene mere. Hun får så to
at gå med - på sigt - men det er jo heller ikke så dårligt endda :)

Nu har flere af jer herinde nævnt, at shetlændere er nogle udbryderkonger!!!
Er det nødvendigt med et specielt hegn, hvis man har en shetlænder? Der har
ikke været strøm i vores hegn i over et år - det er simpelthen ikke
nødvendigt med Musse - min elskede nordbagge. Jeg mindes den lille
shetlændervallak, jeg red på som barn, og der var ikke noget "ballade" med
den......... Den gik inden for et almindeligt trådhegn.

Jeg glæder mig til jeres svar.

Mvh. Marlene.

Fra : Anet

Dato : 24-01-03 19:44

Min ene søster har en shetlænderhingst som aldrig går uden for folden. Han
er endda hingst og gik i sommer helt alene på folden. Og så er han kun 3 år.
Han gik bare med en enkelt tråd og det var ikke noget problem.

--
Hilsen
Annette

Fra : Lene

Dato : 25-01-03 15:47

Klip:
Marlene skrev: jeg overvejer at anskaffe mig en shetlænder eller anden
> [...]
> ikke været strøm i vores hegn i over et år - det er simpelthen ikke
> nødvendigt med Musse - min elskede nordbagge.

Hej Marlene,
du skal nok sikre dig at hegnet er lavt nok, så Shetlænderen ikke kan
smutte under. Tænd for hegnet, så den lære at respektere grænsen. Du
kan jo altid slukke efter et stykke tid, og se hvad der sker - fx i en
weekend, hvor du er hjemme til at holde øje.

Du skal lige sikre dig, at du ikke får købt en Shetlænder med " løse
bagben " - dette fordi en Shetlænder næsten altid rammer knæet på både
folk og heste når de slår.

Mvh. Lene

Fra : Liz

Dato : 26-01-03 11:16

"Lene" <hamadryad@mail.dk> wrote in message

> Du skal lige sikre dig, at du ikke får købt en Shetlænder med " løse
bagben " - dette fordi en Shetlænder næsten altid rammer knæet på både folk
og heste når de slår.

Det er også den eneste hest der nogensinde har sparket mig, - i 10 års
alderen og lige på rumpeten. Stole aldrig på en Shitty!!! Shitland osv som
de er også kaldte i engelsktalende lande. Der må være gode grunde til
det)

Hilsener Liz

Fra : Anet

Dato : 26-01-03 12:01

Griner lidt af beretningen om shetteren der sparker i rumpetten......

--
Hilsen
Annette

Fra : Zirfelt

Dato : 25-01-03 18:01

Hej Marlene
Når du er ude at kigge på en Shetlænder, kunne du jo se om den er vant til
at gå på fold.
Du kunne også vælge at sige at du vil have garanti for at det ikke er en
udbryderkonge, og at du vil have det skriftligt, at du kan levere den
tilbage hvis det er.
Men held og lykke med det.

--
Fortsat god og positiv dag

ZIRAX
v. Irene Zirfelt
Løgstørvej 84
9600 Års
98 62 31 31
www.zirfelt.dk

Fra : Anet

Dato : 25-01-03 18:23

I det hele taget er det en god ide´ at prøve om man kan få den på prøve før
man ligger pengene på bordet til sælgeren for har sælgeren først fået
pengene så vil han/hun nok nødig slippe dem igen.

--
Hilsen
Annette

Fra : Musen

Dato : 25-01-03 20:03

Hej med jer.

> [...]
> lille selskabshest, da jeg ikke synes, hun skal gå alene mere. Hun får så
> at gå med - på sigt - men det er jo heller ikke så dårligt endda :)

Nææh det er jo ligefrem luxus

> Nu har flere af jer herinde nævnt, at shetlændere er nogle
udbryderkonger!!!
> Er det nødvendigt med et specielt hegn, hvis man har en shetlænder?

Nu kan jeg jo kun tale ud fra mine meget korte erfaringer, men vi har haft
en shetlændervallak nu i to mrd. Han er 2½ år gammel. De går på en temmlig
bar, mudret fold uden græs, men får dog af og til en balle frøgræshalm.
Indtil nu har han ikke en eneste gang prøvet at flygte. Jeg satte strøm i de
første to gange de var ude, men siden har der ikke været strøm i hegnet. Vi
har to tråde som er lavet til min hoppe og hendes tidligere selskabsveninde
(en nordbagge), så den er altså noget højere end hvis den var beregnet til
en shetter.

Held og lykke med det...Vi er ihvertfald glad for vores lille fis, og Nilco
er også helt vild med ham

Venlig hilsen Musen

Fra : Dorte Helsted

Dato : 25-01-03 23:10

Hvad er problemet med at sætte strøm til hegnet?? Det er da utrolig dumt
ikke at gøre det, i tilfælde af, at hestene
løber ud, er der ingen forsikring der dækker!!!!

Fra : Anet

Dato : 26-01-03 11:13

Det oprindelige spørgsmål var vist om shetlændere generelt var små
udbryderkonger

--
Hilsen
Annette

Fra : Lene

Dato : 26-01-03 12:06

Dorte skrev:
> Hvad er problemet med at sætte strøm til hegnet?? Det er da utrolig
dumt
> ikke at gøre det, i tilfælde af, at hestene
> løber ud, er der ingen forsikring der dækker!!!!

Hej Dorte,
problemet med at tænde for hegnet er, at man måske synes det er synd,
at hesten får stød, fordi den måske ikke helt er opmærksom på, hvor
tæt den lige står på det. Fx. så kan det være den liiiige ville redde
sig et blad fra et træ udenfor hegnet, eller at den rækker halsen for
langt over i sine bestræbelser for at hilse på en.

Jeg har faktisk ret sjældent hegnet tændt, hvis jeg er hjemme. Der er
kun, hvis hestene er helt uden opsyn en dag ( og det sker meget
sjældent ), at mit hegn er tændt. Når en flok først er konsolideret,
så er der ro i folden.

Følhopper med føl under 1 md. gamle, har slet ikke strøm på hos mig.
Et føl som kommer i karambolage med et stødhegn dør meget nemt ( og
hurtigt ) af shock. En god følhoppe skridter grænsen af med føllet og
napper det ( afstraffer føllet ), hvis det kommer for tæt på " faren
". Det sker så af og til at et føl, kringler sig ud af folden, men jeg
vil altså hellere ud og fange et levende føl og så evt. betale den (
minimale ) skade det har forvoldt, end jeg vil ud og skovle et død føl
op - gratis.

Det kan da godt være at forsikringen ikke betaler, hvis man står og
siger at hegnet ikke var tændt. Men nu lever vi jo i et land, hvor
omgåelse af alle andre regler og regulativer nærmest er en sport, så
mon ikke en og anden kunne finde på at være korupt nok til at liste ud
og tænde for hegnet bagefter? - - Bare en tanke....

Mvh. Lene

Mvh. Lene

Fra : Marlene

Dato : 26-01-03 17:56

Lene <hamadryad@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:b10fct$bjs$1@sunsite.dk...

Snip

> [...]
> mon ikke en og anden kunne finde på at være korupt nok til at liste ud
> og tænde for hegnet bagefter? - - Bare en tanke....

He, he, ja, det kunne jeg da godt forestille mig, at man kunne.

Tusind tak til jer alle for de meget gode svar. Det med at have en hest på
prøve (som en anden skriver) er, ja, en god ting - men et eller andet sted
synes jeg altså, at det er lidt synd for en hest, hvis den gentagne gange er
på prøve ved folk og så bliver sendt hjem igen. Det kan den kun blive
forvirret af. Men jeg kan da godt se fordelene ved det.

Jeg kan forstå, at det er meget individuelt, hvordan shetlændere er -
ligesom med så mange andre dyr....... Så jeg vil satse på en sådan i første
omgang. Og uhh - hvor bliver den forkælet - men sikkert sat på plads af min
Musse-tøs!

Mvh. Marlene.

Fra : Anet

Dato : 27-01-03 11:53

> [...]
> på prøve ved folk og så bliver sendt hjem igen. Det kan den kun blive
> forvirret af. Men jeg kan da godt se fordelene ved det.

(klip)
ja, men hele historien vil måske blive med en lykkelig udgang hvis flere
folk fik heste på prøve da de så vil finde ud af om det er netop dem og
hesten der hører sammen fremover. Tit tror jeg folk ser en sød hest og det
er ok og når de så får den hjem så kommer der alle problemerne væltende på
række og rad.

--
Hilsen
Annette

Fra : Marlene

Dato : 27-01-03 13:25

Anet <anet49@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e350f9d$0$71671$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> er ok og når de så får den hjem så kommer der alle problemerne væltende på

Ja, det kan du nok have ret i - man skal naturligvis også se lidt længere
frem i tiden. Det er bare det, at jeg simpelthen gyser ved tanken om
problemhestene, der er på prøve rigtig mange steder for til sidst at blive
slagtet, fordi folk ikke kan overkomme dem....... Men ja, det er svært - for
det ville de måske også blive alligevel, hvis de blev ved én ejer.

Mvh. Marlene.

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 27-01-03 18:59

On Mon, 27 Jan 2003 11:53:19 +0100, "Anet" <anet49@hotmail.com> wrote:

> [...]
>er ok og når de så får den hjem så kommer der alle problemerne væltende på

   Men ville du turde låne din øjesten som du desværre var nødt
til at sælge ud til en eller anden der måske gad købe den - og håbe på
at vedkommende ikke ødelagde hesten?

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Anet

Dato : 27-01-03 19:19

> Men ville du turde låne din øjesten som du desværre var nødt
> til at sælge ud til en eller anden der måske gad købe den - og håbe på
> [...]

Ja, det har jeg gjort en gang før da jeg solgte en hest. Jeg tog hen og så
hvor hesten skulle stå. Så de andre heste der og fornemmede stemningen i
stalden. Betingede mig at kunne komme og se til den. Skrev en kontrakt på at
den var på prøve osv. det fungerede godt og jeg var tryg ved dem der købte
hesten.

--
Hilsen
Annette

---

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 27-01-03 19:26

In article <3e357816$0$71697$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Anet wrote:

> [...]
> den var på prøve osv. det fungerede godt og jeg var tryg ved dem der købte

Ellers kan man altid gøre som i dødens karteller (clear and present danger)
med Harrison Ford, der skal bruge en helikopter.

buy:      2 million dollars
rent:      2 million dollars
testflight:   2 million dollars

Man ville vel kunne lave noget hvor man "lejer" hesten til
rytteren, og hvis denne så vil købe den, så trækkes lejen
fra købsprisen. Ellers så har køber betalt leje for hesten
i noget tid.

JonB
ps: uanset om man låner, lejer, eller på anden måde får
lov til at bruge en anden persons ting/dyr/... så er man
stadig erstatnings pligtig ved skader. (problemet er så
dels at afgøre hvornår er skaden sket (dyrlæge undersøgelse)
samt om den anden person overhovedet har penge til at
betale).

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 27-01-03 19:30

On Mon, 27 Jan 2003 18:26:08 +0000 (UTC), Jon Bendtsen
<bendtsen@diku.dk> wrote:

> [...]
>dels at afgøre hvornår er skaden sket (dyrlæge undersøgelse)
>samt om den anden person overhovedet har penge til at

   Men er det en skade når din dygtige dressurhest efter 14 dage
pludselig ikke vil gå til bidet mere og stiver sig i bøjninger?

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 27-01-03 19:39

In article <4kua3vs9doo7jv6duieup245466m0gejsd@4ax.com>, Trine Stubbe Teglbjærg wrote:

>    Men er det en skade når din dygtige dressurhest efter 14 dage
> pludselig ikke vil gå til bidet mere og stiver sig i bøjninger?

Nej, men det løser man bare ved at sætte lejen til "2 million dollars" ;-0

JonB

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 30-01-03 01:00

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse

[snip]

> Nej, men det løser man bare ved at sætte lejen til "2 million dollars"
;-0

Så er det billigere at købe en kæphest/søhest/sengehest...

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 27-01-03 19:29

On Mon, 27 Jan 2003 19:19:05 +0100, "Anet" <anet49@hotmail.com> wrote:

> [...]
>den var på prøve osv. det fungerede godt og jeg var tryg ved dem der købte

   Jeg ville helt ærligt være bange for at få en ødelagt hest
hjem hvis nu rytteren ikke lige var så god som det så ud til eller
andet i den retning.....

Fra : Zirfelt

Dato : 27-01-03 19:49

Jeg står og skal sælge en af mine Islændere, og tænker meget på at opfordre
evt. køber til at komme mere end en gang og prøve den

--
Fortsat god og positiv dag

ZIRAX
v. Irene Zirfelt
Løgstørvej 84
9600 Års
98 62 31 31
www.zirfelt.dk
..

Fra : Anet

Dato : 26-01-03 15:08

Jeg tænder kun hegnet når jeg kører hjemmefra i flere timer ad gangen.
Hestene går bare nok så pænt og hygger sig. Vi har kun to heste gående og de
er vældig glade for hinanden så der er ingen problemer med dem.

Da jeg havde køer prøvede jeg lidt det som Lene beskrev med en kalv. Den
blev helt tommelumsk og jeg råbte til min mand at han skulle skynde at
slukke for elhegnet og så fik jeg fat i kalven og fik nusset den til den var
helt rolig igen. Det var temmelig væmmeligt at se på. Dog havde vi altid
stød i den fold hvor tyren gik for at fremmede ikke skulle gå derind og en
tyr er nu en gang en tyr. Han var venligheden selv over for os men
fremmede.....det var noget helt andet......

--
Hilsen
Annette

Fra : Lene

Dato : 27-01-03 13:03

Anette skrev:
> [...]
> tyr er nu en gang en tyr. Han var venligheden selv over for os men
> fremmede.....det var noget helt andet......

Hej Anette,
jeg bruger faktisk også stødhegnet mere til at holde uvedkommende ude,
end til at holde hestene inde med - tankevækkende ikke?
Det sker af og til at folk stopper for at kigge på hestene oppe fra
vejen, og så må jeg nok tilstå, at jeg tænder for unghingstenes hegn
( den ene er faktisk vallak, men mere hingstet end de fleste hingste
jeg ellers har *s* ) - og jeg skruer op på fuld skrald ( 42000 volt ),
det er trods alt bedre at folk får et ordenligt svirp over fingerne
end en hov i panden.
Selv den sødeste rareste hingst, kan forvandle sig til en
ildspruttende drage, hvis fremmede går ind på dens mark. Det er en
naturlig ting for hingste, at jage en fremmed ud fra teritoriumet, og
de vil også tit angribe for at få afgjort en rangfølge - om det så er
en fremmed hest, naboens hund, mikkelræv eller Hr. Olsen på søndagstur
med konen, det skelner sådan en fyr ikke altid mellem.

Om jeg begriber, hvad folk egentlig tænker på, når de vader ind til
andres dyr????? For et par år siden var der endda en lille dreng som
blev slået ihjel af en travhingst fordi han rendte ind i folden til
den - * ryster på hovedet * - en fantastisk sørgelig historie, hvor
ejeren havde overholdt hegnspligten og både han og hesten klarede
frisag i forhold til lovens lange arm, men ejeren af hesten blev så
efterfølgende chikaneret så meget, at han valgte at sælge den.
Hesteejeren har ingen hest mere, familien har ingen søn, alle er kede
af det skete.....
Hvordan kunne det være undgået? Selvfølgelig ved at drengen aldrig var
gået derind, men det er jo svært at gøre gjort ugjort, og nemt at være
bagklog * trist - trist *
Måske har folk ( som ikke er vant til at omgås dyr ) et meget
urealistisk forhold til, hvad de er i stand til? Jeg ved det ikke, men
man undres, man undres.

Jeg har aldrig haft nogen som er blevet alvorligt angrebet af en af
mine hingste. Men jeg har da mange gange stået i den situation at have
besøgende i stalden ( og på hingstestation ), som på trods af at jeg
udtrykkeligt beder dem holde sig væk fra hingstene, bare ikke kan lade
være med at gå derhen alligevel. Ofte står de så og snakker med den i
stil med: >> Nåe, så du vil bide, hvad? Nåe, vil du det? Jaaa, men mig
bider du ikke vel? Nej da, det gør du ikke - du er så søøøød - ikke?<<
Og så giver hingsten et lille puf ( bare lige for at se om vedkommende
nemt flytter sig ), og jeg advarer så gerne for sidste gang om at et
nap er på vej, mens de selv står og smiler fra øre til øre over deres
store hestetække. Og så siger det pludselig: HAPS!
Ofte mener de så at hingsten er ond. De har ingen forståelse for at en
hingst i bedækningssæsonen kører i en hormonrus, hvor det er
altafgørende for dem, at gøre deres dominans gældende hele tiden. De
kan ikke forstå at det lille puf, var den venlige opfordring de fik
til at gå væk, og ikke et udtryk for kælenhed. De forstår ikke at
hingsten ser sig i sin gode ret til at råbe højt ( = bide hårdt ),
når nu den venlige opfordring ikke blev fulgt.

Uha, jeg kan bare gå helt i selvsving over sådan noget.....

Mvh. Lene

Fra : Marlene

Dato : 27-01-03 13:29

Lene <hamadryad@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:b1373l$ad0$1@sunsite.dk...

Snip

> [...]
> efterfølgende chikaneret så meget, at han valgte at sælge den.
> Hesteejeren har ingen hest mere, familien har ingen søn, alle er kede

Inden jeg kom til ovenstående i dit indlæg, tænkte jeg lige på samme
hændelse - det skete nemlig her i Mårslet, hvor jeg bor. Vi snakkede faktisk
lige om hændelsen her den anden dag, fordi vi gik forbi folden, som bare
står tom nu. Og ja, jeg forstår simpelthen ikke, hvad der kan få en dreng
til at gå ind til en hest (som var _stor_). Da det skete, lå jeg næsten
søvnløs ved tanken om, hvad folk kunne finde på at gøre ved hesten. Jeg
tror, det var godt, at ejeren fik den fjernet.

Mvh. Marlene.

Fra : Lene

Dato : 27-01-03 14:07

Marlene skrev:
> [...]
Jeg
> tror, det var godt, at ejeren fik den fjernet.

hesten blev købt af en jeg kender rigtig godt ( af hensyn til hestens
ve og vel undlader jeg vedkommenes navn - ). Der var vel nærmest tale
om et " nådes køb ", da der var mange som stræbte den efter livet -
ja, man kan vel nærmest kalde det en " lynchstemning ". Hun fik hesten
kastereret og kører amatørfræs med den.
Den tidligere ejer, så jeg tit på banen inden det skete, men
efterfølgende kun en enkelt gang - han lignede en der var blevet 20 år
ældre, og han var meget meget ulykkelig over det, der var sket.
Så vidt jeg ved, har han ikke hest mere og kommer heller ikke på
banen - han har totalt skyldfølelse over at drengen er død, selv om
han jo ikke er hans skyld, at han gik ind til den.

Paradoksalt nok så har jeg set hesten adskillige gange da den var
hingst, den var faktisk rimeligt afdæmpet og velopdragen - en ret
anonym hest faktisk, meget stor og en lidt tung type, altid velholdt
velplejet og i orden når den kom til start.
Havde du inden uheldet bedt mig om at rangere dens temperament som
hingst på 13 skalaen, havde jeg givet den et flot 10-tal med pil opad.
Jeg har faktisk kun mødt ganske få fuldvoksne hingste, som var lige så
anonym som den.

Mvh. Lene

Fra : Marlene

Dato : 27-01-03 15:35

Lene <hamadryad@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:b13at0$oi4$1@sunsite.dk...

> [...]
> om et " nådes køb ", da der var mange som stræbte den efter livet -
> ja, man kan vel nærmest kalde det en " lynchstemning ". Hun fik hesten

Jeg forstår godt forældrenes sorg, men hvis man er nogenlunde i hovedet, kan
man jo sige sig selv, at det aldrig kan være hestens (dyrets) skyld. Det er
ingens skyld - for det ville være for ondt at tale om skyld i dette
tilfælde - dog skulle forældrene nok have forklaret sit barn, at man ikke
går ind til fremmede dyr.

> [...]
> banen - han har totalt skyldfølelse over at drengen er død, selv om
> han jo ikke er hans skyld, at han gik ind til den.

Det er virkelig synd - og jeg føler med ham. Men det kan jo aldrig blive
hans skyld.

> [...]
> hingst på 13 skalaen, havde jeg givet den et flot 10-tal med pil opad.
> Jeg har faktisk kun mødt ganske få fuldvoksne hingste, som var lige så

Ja, det er utroligt. Synd, at den skulle udsættes for dette. Det var jo -
som sagt - ikke dens skyld. Jeg ved slet ikke, om drengen havde irriteret
hesten, eller om han "bare" var gået derind (?)

Mvh. Marlene.

Fra : Anet

Dato : 27-01-03 13:46

> Uha, jeg kan bare gå helt i selvsving over sådan noget.....
>
> Mvh. Lene
>

> (klip)
Se det er jo sådan en historie som folk kan lære noget af. Dyre lærepenge.
jeg har selv haft en hest der var den sødeste hest med små børn på ryggen og
i stalden noget så nuttet og rar meeennnn på folden....den jagede alle ud
undtagen mig så det var forbudt område for børn og da var der altid strøm
på. Hun bed og sparkede simpelthen. Så kan nogle nok undre sig over at jeg
turde have hende men mine børn var opdraget med de før omtalte køer incl. en
stor tyr der hed Samson på 1 ton. De vidste godt at folden og stalden var
forbudt område for børn uden følge af voksen. Jeg har set folk løbe ud af
folden med hende bagefter.....Vores folde er jo som andres folks haver. De
vil heller ikke have fremmede ind og det vil hestefolk heller ikke have.
Hvem går ind til en stor Grandanois de ikke kender??? nej, vel....men en
søøøøødddd hest på en fold det er i folks øjne helt ok at trampe ind til.

--
Hilsen
Annette

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 27-01-03 19:12

On Mon, 27 Jan 2003 13:46:29 +0100, "Anet" <anet49@hotmail.com> wrote:

>Se det er jo sådan en historie som folk kan lære noget af. Dyre lærepenge.

   Lissom Ditte der blev slået ihjæl af sin hest her i
efteråret... Og hun burde endda have vidst bedre :(

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 27-01-03 16:22

On Mon, 27 Jan 2003 13:02:45 +0100 Lene wrote:

> Måske har folk ( som ikke er vant til at omgås dyr ) et meget
> urealistisk forhold til, hvad de er i stand til?

For 8 år siden, da jeg ikke var vandt til heste eller køer, viste jeg da
heller ikke noget om, hvordan de opførte sig eller reagerede på
forskellige ting. Hvordan skulle man dog vide det? Jeg kunne dog aldrig
finde på at gå ind til dem - men det skyldes primært at jeg ikke kunne
finde på at gå ind på andres folks ejendom og at jeg var bange for dem.

Når i andre skriver her i gruppen, finder jeg ud af at der er meget af
hestes adfærd, som jeg naturligvis endnu ikke forstår.

--
En særdeles kedelig .signature

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 27-01-03 17:09

"Anders Bo Rasmussen" <fuzz01@spamfilter.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Det tror jeg også. Jeg tror desværre også, at det går begge veje. Jeg kender
da en del mennesker, som slet ikke tør nærme sig en hest overhovedet. De er
skrækslagne for at blive bidt og sparket osv.

> [...]
> finde på at gå ind til dem - men det skyldes primært at jeg ikke kunne
> finde på at gå ind på andres folks ejendom og at jeg var bange for dem.

Førhen gik jeg heller ikke ind til heste, som jeg ikke kendte _meget_ godt.
Mest fordi jeg ikke stoler på nogen - hverken dyr eller mennesker - før de
har overbevist mig om, at de har "fredelige hensigter". *G*

> Når i andre skriver her i gruppen, finder jeg ud af at der er meget af
> hestes adfærd, som jeg naturligvis endnu ikke forstår.

Uha, hvor er der også meget jeg ikke ved - endnu. Men det ville da også være
kedeligt, hvis man vidste alt her i verden, ikke!?

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Heidi Falch

Dato : 27-01-03 21:20

Trond Øyvind Hermansen <oyvind.hermansen@iname.com> skrev:

<snip>

>Førhen gik jeg heller ikke ind til
>heste, som jeg ikke kendte _meget_ godt.

Men nu vader du glad og gerne ind til dem alle sammen? ;oP~

--
Knus,

Trolden

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 30-01-03 00:58

"Heidi Falch" <trold@troldepus.dk> skrev i en meddelelse
> Trond Øyvind Hermansen <oyvind.hermansen@iname.com> skrev:
>
> <snip>

> Men nu vader du glad og gerne ind til dem alle sammen? ;oP~

Nu går jeg jo til ridning på Nordjysk Ridecenter, som har omkring 100
islændere (de er dog ikke i brug til rideskole allesammen), så det er
umuligt at kende allesammen. Så jeg går måske nok ind til dem, men jeg
passer utroligt godt på. Kom i klemme mellem et par stykker og muren i
stalden i efteråret ved et uheld, men det gik ok. Farlige sager... På den
anden side kan man jo komme til skade på så mange måder. Min nevø brækkede
f.eks. næsen lige før jul ved at spille fodbold. Åbent brud og det hele.
Grimt.

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Nina Svanholm

Dato : 26-01-03 12:44

"Marlene" <tunne@heaven.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> shetlændervallak, jeg red på som barn, og der var ikke noget "ballade" med
> den......... Den gik inden for et almindeligt trådhegn.

Hejsa

Hvad med en Fjordhest mere? Jeg har en hoppe på 19, som jeg i lang tid har
overvejet at skille mig af med. Men ved jo ikke hvor du bor Skal lige
siges at man ikke kan ride på hende da hun har spat i det ene bagben, men
har gået i flere år og hygget sig uden smerter af nogen art. Ide´?

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Marlene

Dato : 26-01-03 18:00

Nina Svanholm <hammer@FJERN_DETTEtelefona.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e33cc05$0$198$4d4eb98e@read.news.dk.uu.net...

> [...]
> siges at man ikke kan ride på hende da hun har spat i det ene bagben, men
> har gået i flere år og hygget sig uden smerter af nogen art. Ide´?

Jo, vi har også overvejet at få en fjordhest mere, men grunden til at jeg
tænker på en shetlænder er, at hesten ikke skal være for stor - det skal
bare være en lille hyggehest, som ikke skal koste mere end omkring 1-2000,-,
da jeg som sagt skal have en ridehest, når vi flytter, der kommer til at
koste en del mere. Derfor er valget faldet på en shetlænder (men den vil
stadig blive behandlet og plejet som en meget dyr hest :) ). Jeg bor lige
syd for Århus - Mårslet. Bor du ikke på Sjælland?

Mvh. Marlene.

Fra : Nina Svanholm

Dato : 27-01-03 09:59

> [...]
> stadig blive behandlet og plejet som en meget dyr hest :) ). Jeg bor lige
> syd for Århus - Mårslet. Bor du ikke på Sjælland?

Hejsa

Jo, jeg bor på sjælland, så det er nok lige langt nok væk. Grunden til at
jeg turde spørge dig var rent faktisk fordi at jeg jo har en lille
fornemmelse om hvordan du er når man læser dine indlæg -hvis du forstår
Jeg kunne aldrig finde på at tilbyde nogen min gamle Fjordfjums uden at være
sikker på at den ville få det godt.
Held og lykke med jagten på en af de små uldne

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Marlene

Dato : 27-01-03 13:23

Nina Svanholm <hammer@FJERN_DETTEtelefona.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e34f708$0$207$4d4eb98e@read.news.dk.uu.net...

Snip

> [...]

være
> sikker på at den ville få det godt.
> Held og lykke med jagten på en af de små uldne

Hej Nina.

Det var meget søde ord - tak. Jo, din hest ville få det som blommen i et æg,
og du ville naturligvis altid være velkommen til at besøge den. Jeg har
stadig meget at lære, men jeg læser og læser, spørger og spørger, for at min
hest kan blive behandlet så korrekt og kærligt som muligt.

Ha' en god dag.

Mvh. Marlene.

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 27-01-03 17:12

> Jeg har
> stadig meget at lære, men jeg læser og læser, spørger og spørger, for at
min
> hest kan blive behandlet så korrekt og kærligt som muligt.

Heh, jeg har næsten drevet folk til vanvid med min evindelige spørgen om
heste. Men så er det jo godt, at vi har gruppen her!

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Marlene

Dato : 27-01-03 17:26

Trond Øyvind Hermansen <oyvind.hermansen@iname.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e355911$0$83839$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Heh, jeg har næsten drevet folk til vanvid med min evindelige spørgen om
> heste. Men så er det jo godt, at vi har gruppen her!
>

> mvh
> Trond Øyvind Hermansen

Ja, jeg er også meget glad for den :)

Mvh. Marlene.