Kan man det!, Flere end 4 Harddiske??
Fra : ZorroZ

Dato : 24-01-03 21:22

Hej Alle derude!!
Ved ikke om det er muligt!, men kan det lade sig gøre at tilslutte flere
Harddiske el. CD/RW / DVD ud over de 4(fire) som kan sidder på de 2(to) IDE
kabler som typisk sidder i div. Computere, hvad skal man være ops. på?,
måske ang. strømforsyning osv..
På forhånd tak, har da lært en del ved at kikke med i denne Grp.
Mvh. S. Flinta

Fra : Devast8or

Dato : 24-01-03 21:25

Ja, det kan godt lade sig gøre. Du skal have en extra controller
(indstikskort) eller hvis dit motherboard har indbygget RAID controller kan
du bruge den. Strømforsyningen skal selvfølgelig også kunne levere strøm nok
til de extra drev.

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : ZorroZ

Dato : 24-01-03 21:32

Tak for det hurtige svar!.
Hvad hedder de kort så typisk, er de til PCI, evt. pris.
Mvh. S. Flinta

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 24-01-03 21:34

In article <3e31a1b1$0$145$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, ZorroZ wrote:
> Tak for det hurtige svar!.
> Hvad hedder de kort så typisk, er de til PCI, evt. pris.
> Mvh. S. Flinta

Det er bare IDE eller IDE RAID kort. Et bundkort som mit har
fra fabrikken 4 IDE stik = plads til 8 enheder.

Det er muligt et nyt bundkort vil være billigere end en ekstra IDE
controller. Du kunne også overveje at konsolidere dine harddiske
(dvs købe en stor til erstatning for 2 små), eller købe en skuffe
så du kan skifte dem.

4 enheder burde være nok til en pr0n samling. :)

Fra : Kimmiboy

Dato : 24-01-03 21:34

"ZorroZ" <famshdc@private.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> måske ang. strømforsyning osv..
> På forhånd tak, har da lært en del ved at kikke med i denne Grp.

Hej, ja det kan man sagtens.
Det kræver at du fx har et i/o Pci ide-Controller som typisk koster et par
hundrede alt efter mærke og specifikationer.
men det kræver jo at du har et tilpas stor kabinet, hvis dine ekstra drev
ikke er eksterne. Mht. strømforsyningen så siger man kloge hoveder at jo
flere enheder du har i din computer jo flere watt skal strømforsyningen være
på.

Fra : Kimmiboy

Dato : 24-01-03 21:36

Prøv at kigge på http://www.edbpriser.dk under i/o kort
Mvh Kim

Fra : ZorroZ

Dato : 24-01-03 21:47

Mange, mange tak,
Ups glemmer helt at spørge om hvordan skal man forvente at BIOS opfører
sig?, mht. detekt af Harddiske osv.
Igen tak for de fine svar!
Mvh, S. Flinta

Fra : IJ

Dato : 24-01-03 22:15

Under opstartsekvensen får du højst sandsynlig et ekstra skærmbillede
frem, der viser den nye controller, samt detekterer evt tilsluttede
enheder på denne.

IJ

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 24-01-03 22:17

"ZorroZ" <famshdc@private.dk> skrev:
> Ups glemmer helt at spørge om hvordan skal man
> forvente at BIOS opfører sig?, mht. detekt af Harddiske

Det styrer controlleren selv.

Men du skal dog sikre dig at den controller du vælger at købe virker med dit
operativsystem, at der følger en driver med du kan bruge.

Mvh, Lars

Fra : Kimmiboy

Dato : 24-01-03 22:27

> [...]
> Mange, mange tak,
> Ups glemmer helt at spørge om hvordan skal man forvente at BIOS opfører

Hej, det ved jeg desværre ikke noget om, idet jeg ik har prøvet sådanne et
Pci controller kort endnu.
Men det må andre her fra gruppen da vide noget om.
Ellers mail eller sprøg lige i den forretning hvor du køber sådanne et kort
de må vide det.

Mvh. Kim

Fra : ZorroZ

Dato : 26-01-03 13:16

Hej til jer Alle!!!
Med min nye viden vil jeg trygt gå ud og købe et sådan kort, i skal alle ha
en stor tak for jeres svar!,
mvh. S. Flinta