PC-133 RAM i ældre PC - 128 MB halveret?
Fra : Anders Bro Bystrup

Dato : 24-01-03 15:05

Fik at vide at PC-133 RAM sagtens kunne monteres uden problemer i min gamle
Cel 466 (m. Chaintech 6ATA2 bundkort, der er født med PC-100 RAM).
MEN efter at have smidt en stav 128 MB Kingston Value PC-133 RAM oven i de
128 MB, der var i forvejen, siger maskinen at den har 192 MB og ikke 256 MB
.. .

Er der nogen, der har en forklaring?

Mvh
Anders

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 24-01-03 15:21

"Anders Bro Bystrup" <andersbrobystrup@hotmail.com> skrev.."

> [...]
> 128 MB, der var i forvejen, siger maskinen at den har 192 MB og ikke 256

Det har i og for sig ingen betydning hvor hurtigt rammene kan køre, hvis ik'
bundkortet understøtter så mange ram.

Hvis bussen på bundkortet kører 66 mhz gør PC-133 ram det også.

Der kan derfor være to ting galt:

- Bundkortet understøtter ikke mere end 192 mb ram

- Bundkortet understøtter ikke den type ram du har købt der er f.eks. mange
nye ram der er single sided - det fatter mange gamle bundkort ikke!

Løsninger er der ik' mange af i begge tilfælde, men prøv i først omgang at
bytte rundt på dine blokke ... og check lige om der kun er loddet "noget" på
den ene side af ram printet!

mvh

Peter Farsinsen

Fra : Anders Bro Bystrup

Dato : 24-01-03 15:53

"Peter Farsinsen" <spam@_S_P_A_M_farsinsen.dk> wrote in message

> - Bundkortet understøtter ikke mere end 192 mb ram

Det gør det - i flg. manualet - op til 768 MB (dog garanteres ikke at 256
blokke virker).

> - Bundkortet understøtter ikke den type ram du har købt der er f.eks.
mange
> nye ram der er single sided - det fatter mange gamle bundkort ikke!

Det skulle det også gøre.

> Løsninger er der ik' mange af i begge tilfælde, men prøv i først omgang at
> bytte rundt på dine blokke ... og check lige om der kun er loddet "noget"

> den ene side af ram printet!

Prøver en gang . . .

Har hentet et test-program til RAM, men døjer med at få det til at virke.

Mvh
Anders

Fra : Sten Gundersen

Dato : 24-01-03 16:17

Den understøtter garanteret ikke enkeltsidet ram.

Jeg har selv haft samme problem. Abit BE6 BX, PIII850E, 3x256 mb DS
Performance. http://www.prcdata.dk/ProduktFrame.asp?Produktid=23584318

Hilsen Sten