Er Canon gode til at lave scannere?
Fra : Mikael Ejberg Peders~

Dato : 24-01-03 11:27

Hejsa.
Efter jeg endelig har totaludskiftet min PC, har jeg ikke længere
nogle ISA slots. Det betyder at det nu er tid til at finde en ny
scanner, da min gamle bruger et ISA interfacekort.

Men hvad skal jeg gå efter? Det skal være god kvalitet, både mekanisk
og billedkvalitet (skarphed og farver der ligner virkeligheden
Det vil være en fordel hvis den kan scanne negativer (både 35mm og et
stort gammelt format, jeg ikke lige kender), men det er ikke et
absolut krav. Derimod vil jeg gerne have at den kører over USB 2.
Prisen skal ikke være alt for dyr. Op til ca. 2000,- kr kan jeg gå med
til.

Jeg har kig på en Canon 5000F, eller måske den mindre D1250, men jeg
har ingen erfaringer med Canon, og det har ingen af mine mine venner
og kollegaer heller ikke. Er det kram og laver de ordentlige
indscanninger?

Hvis ikke, hvad bør jeg så kigge efter. Udvalget er jo lidt begrænset
når man kun kigger efter USB 2.
En kollega (og mig selv) har dårlige erfaringer med HP, så det styrer
jeg langt uden om. TIl gengæld har min kollega nu en Agfa som han er
meget glad for. Men er Agfa helt holdt op med at lave scannere? Jeg
kan ikke finde en eneste, USB2 eller ej.

M.v.h. Mikael

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 24-01-03 11:43

Mikael Ejberg Pedersen wrote:

> [...]
> meget glad for. Men er Agfa helt holdt op med at lave scannere? Jeg
> kan ikke finde en eneste, USB2 eller ej.

Hmm, jeg ville sige HP Har selv en og den er fanme lækker. Har selv
solgt mange HP scannere og har ikke hørt noget brok. En tidligere kollega
har også en og han er lykkelig for hans.

Hvad er det for problemer I har haft?

--
Martin L. Johansen

Fra : Mikael Ejberg Peders~

Dato : 24-01-03 12:37

On Fri, 24 Jan 2003 11:42:56 +0100, "Martin L. Johansen" <ares@c.dk>
wrote:

>Hvad er det for problemer I har haft?

Jeg selv havde den ældgamle ballade med deres Scanjet 5P, der kun
virkede under Win95 men ikke Win98, selv om Win98 havde været på gaden
et godt stykke tid dengang. Så skulle man betale ekstra for at få nye
drivere, da de ikke var til fri download.
Jeg har forresten også haft et par mindre heldige episoder med en
CD-brænder og et digitalt kamera, så HP er jeg ikke så glad for mere.
Bortset fra deres printere. Der ved de s*u hvad de har med at gøre.

Min kollega købte for en halvandet års tid siden den største og
dyreste scanner med hele pivetøjet. Men den lavede nogle yderst
uheldige reflekser når den scannede visse typer negativer, så den var
nærmest ubrugelig for ham. Efter måneders tovtrækkeri med diverse
afdelinger (bl.a. flere teknikere i Sverige) indrømmede de
(uofficielt) at det var et generelt problem med hele serien, og han
fik sine penge refunderet.

M.v.h. Mikael

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 24-01-03 13:26

> [...]

> et godt stykke tid dengang. Så skulle man betale ekstra for at få nye
> drivere, da de ikke var til fri download.

Den misære er slut. Alt kan hentes der nu.

> Jeg har forresten også haft et par mindre heldige episoder med en
> CD-brænder og et digitalt kamera, så HP er jeg ikke så glad for mere.
> Bortset fra deres printere. Der ved de s*u hvad de har med at gøre.

Brændere og digital kameraer er de noller til at fremstille. Men som du selv
er inde på så er deres printere eminente og deres scannere er ligeså 100%
iorden.

> (uofficielt) at det var et generelt problem med hele serien, og han
> fik sine penge refunderet.

Det er ikke noget jeg har oplevet på de nye modeller.

--
Martin L. Johansen

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 24-01-03 13:44

"Martin L. Johansen" <ares@c.dk> skrev

> Hvad er det for problemer I har haft?

HP er elendige til at lave drivere til nye styresystemer og i det hele
taget opdatere gamle drivere med fejlrettelser... Fx gik der næsten et
år efter at Windows XP kom på markedet, før HP havde en bare nogenlunde
fungerende driver til deres Laserjet 5L/6L printer-serie. Det samme
oplevede jeg med en HP Scanjet 5200 scanner, hvor man i flere måneder
tvang brugerne til at betale dyrt for at få en driver-cd til Windows XP,
da de ikke lå til download.

At Canons driver-politik er lige så svingende, er så en anden sag - men
indtil nu har jeg da ikke haft problemer med deres Canoscan N650U - som
i øvrigt er en lille men feeeed scanner

mvh
Peter

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 24-01-03 14:03

Chuke Mimergolf wrote:

> [...]
> oplevede jeg med en HP Scanjet 5200 scanner, hvor man i flere måneder
> tvang brugerne til at betale dyrt for at få en driver-cd til Windows XP,

Tja jeg har aldrig oplevet problemer med dem Men måske jeg er heldig?

> At Canons driver-politik er lige så svingende, er så en anden sag - men
> indtil nu har jeg da ikke haft problemer med deres Canoscan N650U - som
> i øvrigt er en lille men feeeed scanner

Ja det er en dejlig scanner! Fylder ikke ret meget.

--
Martin L. Johansen

Fra : Kim Jensen

Dato : 24-01-03 12:12

> [...]
lige kender)
> ...gerne have at den kører over USB 2.
> Prisen skal ikke være alt for dyr. Op til ca. 2000,- kr kan jeg gå med

35 mm negativscanning i god kvalitet til 2000,- vil jeg i hvert fald mene er
ganske urealistisk.

mvh
Kim Jensen

Fra : Mikael Ejberg Peders~

Dato : 24-01-03 12:38

On Fri, 24 Jan 2003 12:12:09 +0100, "Kim Jensen" <kj@jmt.dk> wrote:

>35 mm negativscanning i god kvalitet til 2000,- vil jeg i hvert fald mene er
>ganske urealistisk.

Det er heldigvis heller ikke hvad jeg skal bruge den til. Det ville
bare være rart hvis den havde muligheden, til brug i en snæver
vending.

M.v.h. Mikael

Fra : Potter

Dato : 24-01-03 12:50

"Mikael Ejberg Pedersen" <mikael@ejberg.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> indscanninger?
>
> Hvis ikke, hvad bør jeg så kigge efter. Udvalget er jo lidt begrænset

Beklager tidligere svar - fik i farten indsat et link til en printertest !!.
Her er det rigtige: http://www.photographie.de/tests/scanner_0102_03.cfm

Fra : o&u

Dato : 24-01-03 13:03

On Fri, 24 Jan 2003 11:26:58 +0100, Mikael Ejberg Pedersen
<mikael@ejberg.dk> wrote:

> [...]
>meget glad for. Men er Agfa helt holdt op med at lave scannere? Jeg
>kan ikke finde en eneste, USB2 eller ej.

Det er desværre umuligt at finde anmeldelser af canon 5000f og 8000f
endnu.

Jeg vil hellere anbefale epson 2400 photo som en særdeles habil
negativ scanner og flatbedscanner.

Jeg har fundet lidt bruger kommentarer om 8000f, at den er fremragende
som flatbed papirscanner, men meget middelmådig som negativscanner.
Hp8000F:

http://computers.cnet.com/hardware/0-2295735-418-20514164.html?tag=st.co.2295735-404-20514164.box.2295735-418-20514164

Man kan derimod læse udmærkede anmeldelser af epson 2450 og 2400 (den
samme bortset fra firewire på 2400).

Canons software er måske bedst, bl.a. omtaler de automatisk ridse og
pletfjerning. Men kan dette nu også automatiseres ? jeg tror det ikke.

Driverne til epson er bare en twain driver. Adobe Photo Element følger
med også. Hvis du ikke kan nøjes med Word.

http://www.virtualtraveller.org/epson2450p4.htm

http://reviews.zdnet.co.uk/review/23/2/1701.html

mvh

John

Fra : Mikael Ejberg Peders~

Dato : 24-01-03 14:31

On Fri, 24 Jan 2003 13:03:20 +0100, o&u <johnknuhtsen@mail.dk> wrote:

>Det er desværre umuligt at finde anmeldelser af canon 5000f og 8000f
>endnu.

Tjaa, en lille smule er der da derude.
Men jeg har kigget lidt i de internationale newsgroups, og der har jeg
fundet interessante (og foruroligende ting):

5000F skulle lave rigtig gode indscanninger med fremragende skarphed
og farveægthed. 35mm negativer er derimod ikke dens livret.
Den automatiske støv- og ridsefjerner skulle være overraskende god.
Desværre er scanneren yderst kræsen m.h.t. USB2 chipsettet. Og jeg har
ikke kunnet finde ud af om lige præcis mit chipset vil give problemer
eller ej.

>Jeg vil hellere anbefale epson 2400 photo som en særdeles habil
>negativ scanner og flatbedscanner.

Den har jeg også haft kig på. Desværre er der problemer med driverne,
hvis man samtidig har en HP printer tilsluttet via USB. Og det har jeg
desværre

Og HP scannere i samme klasse skulle efter sigende simpelthen bare
ikke kunne fremvise samme kvalitet i det indscannede.

Suk. Tænk at det skal være så svært at finde en scanner
M.v.h. Mikael

Fra : Mikael Ejberg Peders~

Dato : 25-01-03 16:57

On Fri, 24 Jan 2003 14:30:53 +0100, Mikael Ejberg Pedersen
<mikael@ejberg.dk> wrote:

>Desværre er scanneren yderst kræsen m.h.t. USB2 chipsettet. Og jeg har
>ikke kunnet finde ud af om lige præcis mit chipset vil give problemer
>eller ej.

Nå, men det blev til Canons 5000F, og der er heldigvis ingen problemer
med mit USB2 chipset.
Scanninger er imponerende flotte. Der er virkelig forskel i forhold
til min gamle HP. Og den har opløsning nok til at jeg kan lave gode
forstørrelser, hvilket jeg langt fra kunne på den gamle.
Negativer gør den også godt, men jeg har ikke set andre scannere
scanne negativer, så jeg ved ikke hvordan den er i forhold til de
andre på dette punkt. Men i hvert fald opfylder den til fulde mine
behov.

Tak for hjælpen til jer alle.

M.v.h. Mikael

--
Mikael Ejberg Pedersen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 24-01-03 13:14

In dk.edb.hardware, Mikael Ejberg Pedersen <mikael@ejberg.dk> says...
> nogle ISA slots. Det betyder at det nu er tid til at finde en ny
> scanner, da min gamle bruger et ISA interfacekort.

Det interfacekort er sikkert en SCSI-controller. Var det ikke en idé at
finde en SCSI-controller til PCI ?

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Mikael Ejberg Peders~

Dato : 24-01-03 13:41

On Fri, 24 Jan 2003 13:14:19 +0100, Jesper G. Poulsen
<ms2mogens@ingensteder.dk> wrote:

>Det interfacekort er sikkert en SCSI-controller. Var det ikke en idé at
>finde en SCSI-controller til PCI ?

Det er SCSI, og det er da en mulighed blot at skifte kortet. Men
scanneren i den anden ende af kablet er kun 300 dpi (muligvis er det
300x600), så jeg tænkte at det alligevel er på høje tid at få noget
lidt mere moderne.

M.v.h. Mikael

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 24-01-03 22:08

In dk.edb.hardware, Mikael Ejberg Pedersen <mikael@ejberg.dk> says...
> scanneren i den anden ende af kablet er kun 300 dpi (muligvis er det
> 300x600), så jeg tænkte at det alligevel er på høje tid at få noget

Jeg tvivler _meget_ på at du har brug for mere...