20GB harddisk til SOYO 5VA-bundkort (430VX~
Fra : BHR

Dato : 24-01-03 01:03

Kan det lade sig gøre at bruge en IBM Deskstar 20GB HD til en gammel
computer 133MHz med 32mb ram og SOYO 5VA bundkort med Bios REV A1.
Tilsyneladende vil den kun acceptere at harddisken er 8,4 Gb, men er det
muligt at opgradere bios eller lægge en diskmanager ind som gør det muligt
at bruge alle 20gb.?

Fra : Christian Mygind

Dato : 24-01-03 01:12

BHR wrote:
> Kan det lade sig gøre at bruge en IBM Deskstar 20GB HD til en gammel
> computer 133MHz med 32mb ram og SOYO 5VA bundkort med Bios REV A1.

Yep.

> Tilsyneladende vil den kun acceptere at harddisken er 8,4 Gb, men er
> det muligt at opgradere bios

Ja, hvis en opdateret biosversion understøtter det,

> eller lægge en diskmanager ind som gør
> det muligt at bruge alle 20gb.?

DET virker med garanti. Du kan finde den på IBM's site (alias Hitachi :) )

/Chr

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 24-01-03 07:19

BHR wrote:
> Kan det lade sig gøre at bruge en IBM Deskstar 20GB HD til en gammel
> computer 133MHz med 32mb ram og SOYO 5VA bundkort med Bios REV A1.

Er du sikker på at det ikke er bundkortets (hardware)revision du har fundet?

Du kan finde nyeste bios og manual her;

http://www.soyousa.com/downloads/dlmissing.php#eddf70e5e669403022fd07aac658c720

> Tilsyneladende vil den kun acceptere at harddisken er 8,4 Gb, men er det
> muligt at opgradere bios eller lægge en diskmanager ind som gør det muligt
> at bruge alle 20gb.?

Bliver den fundet som noget i retning af C/H/S = 9600/16/255 ?
Hvad står der på diskens mærkat?

Har du prøvet at indstille den til en anden geometri i bios setup?
F.eks. noget i retning af C/H/S = 39000/16/63 ?

Det er muligt at det er nærmere 40000 Cylinders eller over.
Antallet af 512-bytes blokke på harddisken er C*H*S.
Antallet af Cylinders(C) vil være C*H*S/(16*63), når man bruger x/16/63.

Fra : BHR

Dato : 24-01-03 07:25

IBM -DPTA-372050 står der på merkaten.

De andre ting du foreslår er måske lidt i overkanten af hvad jeg kan klare.
Jeg prøver lige at studere det lidt!
Venlig hilsen BHR