Køb af ny comp. Kommentarer?
Fra : Lars Berg

Dato : 23-01-03 21:10

Jeg skal samle mig en ny PC.

Har læst reviews og fulgt med på hardwaregrupperne her de sidste par
uger, så er ikke helt på bar bund.
Hvad synes I til dette forslag?
Den skal bruges til surfing, programmering og spil.

Det er vigtigt den bliver støjsvag - og har et godt forhold mellem
ydelse, pris og støjniveau.

Derudover skal den gerne være "fremtidssikret", så jeg kan smide en ny
moderne CPU i den om 1 års tid. Dette er også grunden til det
"langsomme" CPU valg. Så kan jeg bedre opgradere med god samvittighed.

Priserne er de billigste fundet på EDBpriser.dk

--------

675 - Chieftec Dragon MidiTower DX-01BDUSB - inkl. 340W PSU (USB i
fronten - det betyder ikke at jeg SKAL sætte dem i fronten vel? Bare
en mulighed? - Derudover eg jeg godt nok lidt nervøs for mulig PSU
støj, men ved ikke hvad jeg ellers skal vælge?)

1314 - Asus A7N8X DeLuxe bundkort (Synes det er lidt overkill - har
nemlig lydkort + 2 netkort i forvejen, men har hørt så meget godt om
det.)

562 - T-Bred 1800+ CPU (Hvis jeg kan finde en rev. b - ellers blir det
en 2400+ til 1517 kr.)

395,- CPU Køler (Her er jeg meget i tvivl. Det blir enten 'Zalman
cnps6000Cu', 'MIST Silent Twin' eller 'Alpha8045T + pabst' som er lidt
dyrere. Jeg hælder dog mest til zalmanen.. men er som sagt meget i
tvivl. Folk synes altid deres egen køler er den bedste

1700 - Sapphire Radeon 9500 PRO

270 - Zalman XM80A-HP grafikkortskøler

??? - RAM. Her er jeg på ret bar bund. Har fundet ud af det nok skal
være PC3200 RAM pga. det er bedre kompatibelt med AMD's fremtidige
CPU. Derudover skal det helst være 2*256 moduler pga. dual DDR. Nogen
gode forslag til mærke eller andet jeg skal bemærke?

harddisk (cuda V), CD-ROM, Brænder og hvad der ellers mangler har jeg
i forvejen.

- Lars Berg

Fra : KT

Dato : 24-01-03 00:08

> [...]
> dyrere. Jeg hælder dog mest til zalmanen.. men er som sagt meget i
> tvivl. Folk synes altid deres egen køler er den bedste

Læs denne test med støjsvage blæsere + køleprofil. Zalman klarer sig klart
dårligst!

Jeg har selv SLK800, og den køler min xp 1466@1800 fint (max 42 C full
load). Jeg har en 92mm blæser der kører ved 2000rpm.

Mvh Kim

Fra : Lars Berg

Dato : 24-01-03 03:23

On Fri, 24 Jan 2003 00:08:29 +0100, "KT" <not@here.thx> wrote:

> [...]
>
>Jeg har selv SLK800, og den køler min xp 1466@1800 fint (max 42 C full
>load). Jeg har en 92mm blæser der kører ved 2000rpm.

Hvilken test?

Fra : KT

Dato : 24-01-03 12:54

"Lars Berg" <mesterlarsREMOVETHIS@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Hvilken test?

Dooh, her kommer linket:

http://www.silentpcreview.com/modules.php?op=modload&name=Sections&file=inde
x&req=viewarticle&artid=47&page=1

Her står også god info:

http://www.silentpcreview.com/modules.php?op=modload&name=Sections&file=inde
x&req=viewarticle&artid=30&page=1

Mvh Kim

Fra : Leony

Dato : 24-01-03 09:17

"Lars Berg" <mesterlarsREMOVETHIS@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse newsh03v4hhfjntubbts23rbije35ajcip0t@4ax.com

> [...]
> en mulighed? - Derudover eg jeg godt nok lidt nervøs for mulig PSU
> støj, men ved ikke hvad jeg ellers skal vælge?)

Jeg har også et Chieftec med en 340 W PSU. Jeg synes ikke PSUblæseren
larmer synderligt meget.
Alternativet kunne være en NoiseControl PSU, men de koster klatten. Du
kunne også selv montere en blæser der larmer mindre.

> 1314 - Asus A7N8X DeLuxe bundkort (Synes det er lidt overkill - har
> nemlig lydkort + 2 netkort i forvejen, men har hørt så meget godt om
> det.)

Du akn jo altid sælge det i en markedsgruppe, så bliver dit nyindkøb
også lidt billigere.

> [...]
> dyrere. Jeg hælder dog mest til zalmanen.. men er som sagt meget i
> tvivl. Folk synes altid deres egen køler er den bedste

Privat Computer har i deres nyeste nummer testet kølere.
Zalman'en klarer sig fint den larmer dog meget.
Temp max belastning : 47
Temp min belastning : 40
Larm : 72 dB (PC's måling med dB måler 2 centimeter fra blæser)
Larm : 20 - 36 dB (producentens oplysninger)

Mist Silent Twin:
Temp max belastning : 55
Temp min belastning : 47
Larm : 60 dB (PC's måling med dB måler 2 centimeter fra blæser)
Larm : 19 dB (producentens oplysninger)

Alphaen skulle også have været testet, men den kunne ikke monteres på
testcomputerens bundkort.
Den har dog den klare fordel at man selv bestemmer blæseren der skal på.

Samsung går for at være kvalivare.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 24-01-03 10:51

Leony wrote:

> Samsung går for at være kvalivare.

Jep, men da prisen ikke varierer meget, så ville det næsten være dumt ikke
at gå efter Kingston - de er kongen over RAM.

--
Martin L. Johansen

Fra : Leony

Dato : 24-01-03 11:29

"Martin L. Johansen" <ares@c.dk> skrev i en meddelelse

> Jep, men da prisen ikke varierer meget, så ville det næsten være dumt
> ikke at gå efter Kingston - de er kongen over RAM.

Der er 100-150 kr at spare pr stang (afhængig af hvilken af de 2
Samsung'er på edbpriser man vælger).

Personligt mener jeg nu at Crucial og Corsair rager mere op i
RAM-landskabet end Kingston gør.

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 24-01-03 11:42

Leony wrote:

> Personligt mener jeg nu at Crucial og Corsair rager mere op i
> RAM-landskabet end Kingston gør.

Jae, synes bare de er lidt svære at opdrive herhjemme, men det kan være det
er mig som ikke har kigget godt nok efter

--
Martin L. Johansen

Fra : Leony

Dato : 24-01-03 11:56

> Jae, synes bare de er lidt svære at opdrive herhjemme, men det kan
> være det er mig som ikke har kigget godt nok efter

Crucial kan købes via deres hjemmeside.
Corsair kan købes hos www.shg.dk

Fra : Lars Berg

Dato : 24-01-03 14:38

On Fri, 24 Jan 2003 09:16:37 +0100, "Leony"
<leony@REMOVETHIScyberjunkie.dk> wrote:

> [...]
>testcomputerens bundkort.
>Den har dog den klare fordel at man selv bestemmer blæseren der skal på.

Tak for dine input.

Kan du sige om Zalmanen er testet i "Silent Mode" eller "Normal Mode"
?

Fra : Leony

Dato : 24-01-03 15:34

"Lars Berg" <mesterlarsREMOVETHIS@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:fbg23vst66tasjrom5g0hb6sb5o5kg4o27@4ax.com

> Kan du sige om Zalmanen er testet i "Silent Mode" eller "Normal Mode"
> ?

Det melder testen desværre ikke noget om (de har ellers testet andre
blæsere med deres forskellige indstillinger, men ikke denne).
Mit gæt er dog at det er "Normal Mode".