SMSbeskeder ikke i venteposition hos Telmo~
Fra : Peter T.

Dato : 23-01-03 16:32

Her til morgen fortalte min nokia 3310, at der var forsøgt at sende en sms
til mig, som så ikke var landet på den, da hukommelsen var fyldt op. Som i
min tid hos Orange, slettede jeg en bunke gamle smser og forventede at den
ny ville dukke op. Det skete så ikke. Det er så anden gang, det er sket
på to uger.
Efter at have mailet frem og tilbage med Telmore support, hvor jeg spurgte
om det var rigtigt, at smser, der ikke kunne modtages, forsvandt ud i
orbit. Min argumentation var bla., at så ville slukkede mobiltelefoner
heller ikke modtage tilsendte smser! Jeg fik ikke et direkte ja/nej, men
til gengæld et svar om at min model ikke kunne indstilles til at sende
smsen indtil den var gået igennem i den anden ende.

Så undrer jeg mig noget. Ifølge en af mine venner har sonofon en server,
hvor smser ligger i op til en uge, indtil de bliver modtaget. Er der noget
jeg teknisk har misforstået eller har Telmore virkelig ikke sådan en
service?

For hvis det er rigtigt, vil jeg kraftigt overveje at skifte selskab igen,
hvis de tilsendte smser ikke ligger gemt på en server, indtil jeg kan
modtage dem. :(

--
Mvh. Peter T. (ved svar; tag gebisset ud af min emailadresse!)
Korrekt citering -> <http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>

Fra : Mikael Andresen

Dato : 23-01-03 16:52

jeg mener bestemt at sms står i standby i 72 timer eller mere hos telmore
men er ikke sikker.. har oplevet før at jeg har fået en sms der er sendt når
min mobi har været slukket...

--
Mvh. Mikael Andresen
Golf 3 GTi ombygget til TD

Fra : Peter T.

Dato : 23-01-03 16:59

Mikael Andresen wrote:

> jeg mener bestemt at sms står i standby i 72 timer eller mere hos
> telmore men er ikke sikker.. har oplevet før at jeg har fået en sms
> der er sendt når min mobi har været slukket...

Support fortalte mig, at det er afsenderens mobiltelefon det beror på.

Fra : Kasper Christensen

Dato : 23-01-03 17:04

> Support fortalte mig, at det er afsenderens mobiltelefon det beror på.

Den holder ikke. Telmore har "ventetid" på sine sms'er. Det med at det
er afgørende med hvilken telefon modtageren har er ikke korrekt. Når
telefonen er slukket så er der jo ingen der ved hvilken telefon
modtageren har. Så står de bare i kø på en server og når der hul igennem
til modtagerens telefon, fiser de ind på telefonen somom de lige var
sendt. Det kan nu godt gå en rum tid inden man får den, men de kommer.

Mvh

Kasper

Fra : JMo.

Dato : 23-01-03 18:15

Kasper Christensen <news@kasperc.dk> wrote in news:b0p3p6$liu$1@sunsite.dk:

> Den holder ikke. [snip]

Jow det gør.

Du kan overfor SMSC'en angive hvor lang levetid en SMS har. Normalt mellem
1 time og "maksimal tid" som operatøren bestemmer.

(På Nokia'er indstiller du det som regel under Beskeder ->
Beskedindstilling -> Standardprofil -> Besked afventer i)

Fra : MadsD

Dato : 23-01-03 20:23

> [...]
>
> (På Nokia'er indstiller du det som regel under Beskeder ->
> Beskedindstilling -> Standardprofil -> Besked afventer i)
Ja, det gælder for de sms'er, som den telefon der har den indstilling,
sender!

Fra : JMo.

Dato : 23-01-03 20:43

"MadsD" <spam@madsd_removemenow_.dk> wrote in

> Ja, det gælder for de sms'er, som den telefon der har den indstilling,
> sender!

Netop. Og derfor er Telmores forklaring jo også korrekt.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-01-03 18:33

> Det med at det
> er afgørende med hvilken telefon modtageren har er ikke korrekt

Afsenderen kan indstille "gyldigheden" på SMS'en - altså hvor lang
tid SMS systemet skal gemme den og forsøge at aflevere inden den
droppes. Så helt ude i hampen er det ikke - bortset fra at den
korteste gyldighed er 1 time, og så skal du have *mange* SMS'er
liggende hvis du ikke kan nå at slette dem på 1 time...

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk ::...
Visit http://hs235.dk/drugs

Fra : Peter T.

Dato : 23-01-03 19:33

Henrik Stidsen wrote:

> [...]
> korteste gyldighed er 1 time, og så skal du have *mange* SMS'er
> liggende hvis du ikke kan nå at slette dem på 1 time...

Altså det I snakker om, er når JEG sender sms'en eller omvendt? Desuden
har jeg aldrig været klar over, at der fandtes sådane en funktion.

Anyway - den sidste sms, jeg fik, var ca kl 2230 iaftes. Imorges vågnede
jeg ved 9tiden og så, at der var (en eller flere?) ventende smser på min
mobil. Så der er maksimalt gået et tidsrum 11 timer, hvor den har ligget i
venteposition.

Fra : Fischer

Dato : 23-01-03 20:08

> Altså det I snakker om, er når JEG sender sms'en eller omvendt?

Når alle sender SMS'er - uanset selskab.
Afsenderen af en SMS kan vælge gyldighedsperiode af denne (indenfor
teleselskabets rammer).
Så hvis en SMS sendes med en kort gyldighedsperiode, f.eks. 1 time, så
forsøges denne kun sendt i 1 time. Hvis modtagerens telefon er slukket i
denne time, så går SMS'en tabt.

> Desuden har jeg aldrig været klar over, at der fandtes sådane
> en funktion.

Men nu er du blevet klogere.

> [...]
> jeg ved 9tiden og så, at der var (en eller flere?) ventende smser på min
> mobil. Så der er maksimalt gået et tidsrum 11 timer, hvor den har ligget

Så noget tyder på at den er sendt med en gyldighedsperiode på under 11
timer. Det er der ikke noget at gøre ved - sådan er systemet altså skruet
sammen!

*Fischer
OBS: Hvis nogen vil sende mig en mail, så fjern årstallet i adressen.

Fra : Peter T.

Dato : 23-01-03 20:43

Fischer wrote:

> Men nu er du blevet klogere.

Bestemt! Og jeg takker.

> Så noget tyder på at den er sendt med en gyldighedsperiode på under 11
> timer. Det er der ikke noget at gøre ved - sådan er systemet altså
> skruet sammen!

Desværre, ja. Jeg kan godt se det smarte i en udløbstid på en sms, men jeg
regner næsten med, at det er de færreste brugere af mobiltelefoner, der er
klar over den funktion. Og hvis fabrikken så feks. har sat en time som
default udløbstid, ser jeg et problem.

Fra : JMo.

Dato : 23-01-03 20:49

"Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom> wrote in

> [...]
> mobiltelefoner, der er klar over den funktion. Og hvis fabrikken så
> feks. har sat en time som default udløbstid, ser jeg et problem.

De telefoner jeg er stødt på indtil videre har stået på max. tid fra
leveringen. Men der er jo mange pilfingre rundt omkring

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-01-03 22:46

> [...]

> mobiltelefoner, der er klar over den funktion. Og hvis
> fabrikken så feks. har sat en time som default udløbstid, ser

Den er ofte indstillet til default/max som ved de fleste selskaber i
DK svjh er 2 døgn.

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk ::...
Visit http://hs235.dk/drugs

Fra : Søren EB

Dato : 30-01-03 00:15

Arhhh venner...

72 timer er nu standard tiden på en gyldighedsperiode for en sms hos de
fleste selskaber!!

__________________________________________________________________ Soren
E.B. ICQ#: 9373205 Current ICQ status: + More ways to contact me

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 30-01-03 03:08

"Søren EB" <soreneb@email.dk> wrote in

> Arhhh venner...

Nå ja, nu ik alt for familiær hva ? :)

> 72 timer er nu standard tiden på en gyldighedsperiode for en sms
> hos de fleste selskaber!!

Hvorfor er det så at de udløber efter 2 døgn ? :)

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk ::...
http://hs235.dk/cracks - http://susie.dk/