Camera til tarmsystemet..?
Fra : all4you.dk

Dato : 23-01-03 18:34

Hej alle.

Jeg har set en udsendelse i fjernsynet om en ny opfindelse, et lille camera
i pillestørrelse, som fotograferer hele vejen igennem mave- tarmsystemet.

Er der nogen der ved hvor der er oplysninger om dette camera og hvilke
hospital der forsøger sig med det..?

Jan

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 23-01-03 19:31

all4you.dk wrote:

> [...]
> i pillestørrelse, som fotograferer hele vejen igennem mave- tarmsystemet.
>
> Er der nogen der ved hvor der er oplysninger om dette camera og hvilke

Gentofte Sygehus benytter det. Min søster har været undersøgt med det
for nylig. Er der noget specielt, du vil vide?

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : all4you.dk

Dato : 28-01-03 20:50

> Gentofte Sygehus benytter det. Min søster har været undersøgt med det
> for nylig. Er der noget specielt, du vil vide?

Hej Kim.!

Tak for hjælpen.!
På Gentofte sygehus siger de at man ikke kan komme i betragtning til en
sådan pille/camera uden henvisning fra eget sygehus.!
...og dette ofte er sidste udvej, da den er lidt dyr.!

Jeg har så prøvet at kontakte Privathospitalet Hamlet og de siger at ingen
privat hospitaler i DK har denne pille/camera.

Muligvis der er nogle i udlandet siger han.!

Det er lidt ærgeligt at man ikke kan få den kørt igennem, hvis man gerne vil
og også vil betale.
Det betyder at der findes en let og smertefri måde at affotografere hele
"spisevejen" lige fra halsen til endetarmen, men man kan ikke få lov at
bruge den da det enten er gratis eller ikke findes. Jeg forstår ikke helt
logikken.!

Det er en min kone som har nogle problemer og de kan IKKE finde "fejlen" på
Kolding sygehus og vil bare have kikkert ned igen og igen og det er lidt
belastende, specielt når hun ved at denne pille/camera findes.!

Tak for hjælpen.!

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 28-01-03 22:06

all4you.dk wrote:

> [...]
> Kolding sygehus og vil bare have kikkert ned igen og igen og det er lidt
> belastende, specielt når hun ved at denne pille/camera findes.!

Prøv at snakke med Kolding Sygehus om en eventuel henvisning. Hvis de
ikke vil komme med en henvisning, kan de måske forklare jer, hvorfor de
mener, at en tarmfotografering ikke er nødvendig.

Hos min søster gjorde undersøgelsen forøvrigt ingen forskel, de fandt
ikke noget.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Lars Christoffersen

Dato : 30-01-03 17:39

> På Gentofte sygehus siger de at man ikke kan komme i betragtning til en
> sådan pille/camera uden henvisning fra eget sygehus.!
> ..og dette ofte er sidste udvej, da den er lidt dyr.!

Det siger næsten sig selv. Man er på sygehusene ikke begejstrede for at folk
kan henvise sig selv til diverse undersøgelser.....

> [...]

> Kolding sygehus og vil bare have kikkert ned igen og igen og det er lidt
> belastende, specielt når hun ved at denne pille/camera findes.!

Det sidste jeg hørte var at de begynder at bruge den teknik på Vejle Sygehus
nu også.
Men der er formentlig en årsag til at din kone ikke er henvist til en sådan
undersøgelse selvom du har foreslået det. Blot fordi det er nyt og lyder
smart, er der stadig begrænsninger på hvad man kan se, og hvilke diagnoser
man kan få bekræftiget - og hvorfor egentlig underkaste sig en undersøgelse
som vurderes til ikke at kunne give et brugbart resultat?

LC

Fra : all4you.dk

Dato : 31-01-03 17:04

"Lars Christoffersen" <Lars.Christoffersen@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
undersøgelse
> som vurderes til ikke at kunne give et brugbart resultat?

Vi har nu ikke foreslået det på Kolding sygehus. Jeg ville bare undersøge
hvor de brugte cameraet og om det var muligt at få den kørt igennem.! Men
selvfølgelig vil vi foreslå det sådan som det ser ud nu.

At der er undersøgelser der vurderer at resultatet ikke er brugbart, har jeg
aldrig hørt.
Jeg/vi har KUN set den udsendelse der var i fjernsynet og der lød det som om
at det var svaret på mange opgaver.
Når vi overhovedet tænker i den retning er det fordi de IKKE kan finde ud af
hvad hun fejler. Hun har MEGET stærke smerter i brystregionen og de har
været omkring Galdestensteori, men kunne ikke finde spor på det. Så mavesår,
men har ikke kunnet finde spor på det. De fandt en rift i den nederste del
af spiserøret og mente at mavesyren eventuelt trak ud der og gav disse
smerter.

Da hun i forvejen har Kronisk Tarmkatar, var det at vi tænke at i stedet for
at de skal have den skide kikkert ned igennem halsen hver gang de skal se om
deres medisinske "førsøg" virker, så måtte man da kunne sende dette nye
camera igennem.

Det var en ny indkaldelse som satte det hele igang og vi var/er parate til
at betale for at få taget de billeder, så hun kunne slippe for
"slangekikkerten". Det kunne være at man kunne få nogle nye øjne på tarm
kataren ved samme lejlighed. Uden at være lægmand kunne jeg da godt
forstille mig et samspil mellem de to lidelser. At tarmkataren har udviklet
sig og "på det nærmeste stopper" gennemgangen. Mavesækken bliver hurtigt
"fyldt op" og mavesyren render ud gennem revnen og ud i brystet.

Så for at få et helhedbillede synes jeg/vi det ville være smart.!
........thats all......

Jan

Fra : Uffe Ravn

Dato : 31-01-03 19:58

"all4you.dk" <langholm@all4you.dk> skrev

> [...]
> hvad hun fejler. Hun har MEGET stærke smerter i brystregionen og de har
> været omkring Galdestensteori, men kunne ikke finde spor på det. Så

Mavesår kan desværre overses ved gastroskopi, en af mine bekendte døde bla.
pga. et overset mavesår.

> [...]

> Det var en ny indkaldelse som satte det hele igang og vi var/er parate til
> at betale for at få taget de billeder, så hun kunne slippe for

Personligt synes jeg da ikke det at blive gastroskoperet er særligt
behageligt, men det er jo overstået på få minutter, det jeg selv synes er
mest irreterende er når personalet biver helt febrilsk, fordi jeg altid får
næseblødning når jeg blier gastroskoperet. Og med den slange i halsen, har
man ikke mange chancer, for at tale beroligende til dem

> samtidigt Det kunne være at man kunne få nogle nye øjne på tarm
> kataren ved samme lejlighed.

Ja det kan ofte være en god idé få en anden læge til at kigge på det.

Sig til lægen at i føler jer utrygge ved at lidelsen ikke er sikkert
diagnosticeret, for det er vel det i er? Og spørg om ikke et andet sygehus,
med mere expertise måske kan hjælpe jer bedre.

Om "pillecamaret" er bedre har jeg ingen anelse, men der er jo også andre
undersøgelsesmuligheder.

Mvh.