Hund bange for bro ?
Fra : Punish the deed not ~

Dato : 23-01-03 17:22

Min hund er nogle gange bange"går helt i panik" for at gå over en
motorvejsbro eller togbanebro ? det er kun nogle gange ,andre gange
syntes han ligesom at det er sjovt at stoppe op og kigge ned på
bilerne . Jeg forstår ikke hvorfor det kun er nogle gange ? Og har
nogen en ide til hvad man kan gøre ?

If you talk with the animals, they will talk with you and you will know each
other.
If you do not talk to them, you will not know them, and what you do not know
you will fear.
What one fears, one destroys.
Chief Dan George

Fra : Annelise Frederiksen

Dato : 23-01-03 23:00

Hej
Har du lagt mærke til hvad tid du går på broerne, for måske har det noget
med støj at gøre.
Måske det diselbiler, og måske det toget den kan høre, selv om du ikke kan
se det.
Mit forslag til en løsning vil være at du prøver at få kontakt med hunden
før i skal over, lav nogle øvelser før i går over imens i går over og når i
er komme over. Det kunne være, sit stå giv pote OSV.
Altså få hunden opmærksomhed væk fra det den er bange for, indtil den bare
går over.
Jeg kan ikke se der andet at gøre ind at prøve sig frem.
Held og lykke fra Annelise.

---

Fra : LLC

Dato : 24-01-03 12:16

Punish the deed not the breed <nobody@home.com> wrote in message news:<dg503vcu0km0mjrhe3ao8tg4p8lh9ejnkt@4ax.com>...
> [...]
> syntes han ligesom at det er sjovt at stoppe op og kigge ned på
> bilerne . Jeg forstår ikke hvorfor det kun er nogle gange ? Og har

Er det de samme broer, hunden somme tider er bange for, og sommetider
ikke? Eller er det nogle bestemte broer der altid er "farlige"?

Det kan somme tider være temmelig svært at opdage, hvad det er, hunden
synes er farligt, men jeg prøvede det for nylig med min hund, som især
da han var yngre kunne opdage mange *meget* farlige ting rundt om.

Vi gik en vej, vi ikke plejer på vores aftentur, og skulle til at gå
over en smal bro af betonelementer hen over garagekælderen hvor jeg
bor, da han pludselig stivnede midt i et skridt og ikke ville gå med
længere. (Jeg gik faktisk næsten i panik også, fordi jeg først troede,
der var noget fysisk i vejen med ham, så han ikke kunne flytte
bagbenene). Det lykkedes mig dog at lokke ham med mig, og vi kom over
broen og videre.

Han plejer ikke at være bange for gangbroer, vi går tit over en af
træ, som han står og kigger ned fra, med hovedet ud gennem rækværket
langs kanten. Så jeg synes jo han skulle gøres fortrolig med den anden
bro også, og vi trænede lidt mere på den i de efterfølgende dage. Jeg
lokkede ham lidt ud på den, gav ham godbidder, gik lidt frem og
tilbage, gav ham flere kiks, og det gik efterhånden bedre. Så en aften
ville jeg gå over den fra samme side som første gang igen, og han frøs
på stedet igen. Og da kunne jeg så *også* mærke hvad det farlige, som
var lige netop der, var: Der er en sprække på 1-2 cm mellem
betonelementerne hvor broen begynder, og da det blæste ind i
garagekælderen, blev der presset luft op gennem sprækken, så der blev
en linie tværs over broen, hvor det blæste kraftigt opad. Og det var
præcis *det* der var farligt, så det trænede vi videre på, med
godbidder (og en selvsikker og upåvirket fører, mig, naturligvis) og
nu er det ikke så mystisk og farligt mere.

Jeg ved naturligvis ikke hvad det er der skræmmer din hund ved
broerne, men det kunne jo være noget lige så konkret, som du kunne
arbejde med, hvis du fandt ud af hvad det var.

mvh LLC

Fra : Punish the deed not ~

Dato : 28-01-03 18:02

>Hej
>
>Er det de samme broer, hunden somme tider er bange for, og sommetider
>ikke? Eller er det nogle bestemte broer der altid er "farlige"?

,,,,,,,,,,,,der er ikke så mange broer hvor jeg går over , så det er
vel de samme men han har også været bange for at gå over en lille bro
over en å måske fordi han kunne kigge ned imellem revnerne , me hvad
gør man ved det ?

>Det kan somme tider være temmelig svært at opdage, hvad det er, hunden
>synes er farligt, men jeg prøvede det for nylig med min hund, som især
>da han var yngre kunne opdage mange *meget* farlige ting rundt om.

,,,,,,,,,,,,,ja jeg håber at det har noget med alderen og hormonerne
at gøre.

> [...]
>broerne, men det kunne jo være noget lige så konkret, som du kunne
>arbejde med, hvis du fandt ud af hvad det var.

,,,,,,,,,,,,,,,ja jeg må prøve at tænke i anderledes baner næste gang
måske . tak

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 28-01-03 20:48

Jeg tror at det har noget at gøre med at trykket blvier anderledes - og at
hunde føler det tydeligere. NÅr jeg kører over store bælts broen er min hund
rædselsslagen - og jeg er sikker på at det er forandringen i trykke - men
det burde jo nok ikke gælde små broer....

KH
søs

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 29-01-03 08:48

Hej PDNB

Vores hund havde lidt af det samme da hun var yngre. Jeg vil råde dig til for
det første ikke at gøre det til et problem så I begge bliver nervøse. Dernæst så
afled ham (Det var en hanhund, var det ikke?) alt hvad du kan. Når I nærmer jer
broen så fang hans opmærksomhed, løb af sted, pjank og pjat!

Held og lykke
/Kim

Fra : Punish the deed not ~

Dato : 30-01-03 19:35

On Wed, 29 Jan 2003 08:47:46 +0100, Kim Vestergaard Hornbech
<kvho97@hum.auc.dk> wrotd:

> [...]
>afled ham (Det var en hanhund, var det ikke?) alt hvad du kan. Når I nærmer jer
>broen så fang hans opmærksomhed, løb af sted, pjank og pjat!

,,,,,,,,,,,,,tak for svarene .jo en hanhund. Jeg prøvede faktisk i går
at gå over broen igen , denne gang småluntede min kæreste så foran ham
så plejer han nemlig at være helt vild for at komme hen til henne, det
var han også og trak vildt i snoren for at nå hende men pludselig gik
det op for ham at han var på broen og så kom der panik igen men vi
klarede den over selvom jeg bliver nød til at trække ham lidt hen over
fortorvet, for han prøver jo at flygte fra kanten ud på vejbanen og
det er jo heller ikke så heldigt .Måske er det trygget der er
anderledes nogle gange hvis det blæser lidt måske ,selvom det ikke er
storebæltsbroen jeg går over men problemet er bare at jeg kan jo
ikke have en til at løbe foran ham og pjatte hver gang jeg går der .