MS Windows
briani 27239
opbygning af hjemme netværk /konfig. af XP
Fra : Finn W.

Dato : 23-01-03 16:22

hej

Kan nogen hjælpe mig ?

Situationen:
Jeg har en ADSL forbindelse fra TDC hvor jeg er blevet forsynet med en
router/modem af mrk. "Speedstream". Jeg har knyttet en 5 port switch til
denne box, og kan få min private PC godt nok på med ip-nr 192.168.1.6
(speedstream har 192.168.1.1, og agerer DHCP).
Denne PC er stand-alone, og er med i en workgroup - har tilknyttet printer
der er konfigureret til at være shared)

Nu sætter jeg en anden PC til (arbejds PC) - som er medlem af et MS domæne -
og jeg kommer på nettet med IP 192.168.1.7 - og internettet virker OK.

Mit spørsmål:
Hvorledes kan jeg få PC/192.168.1.7 til at benytte min printer på min
private PC?
Hvad skal der gøres af konfiguration m.v.?

Hilsen
Finn

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 23-01-03 17:59

Finn W. wrote:
[2 maskiner i netværk med router og switch og ADSL]
> Mit spørsmål:
> Hvorledes kan jeg få PC/192.168.1.7 til at benytte min printer
> på min private PC?

Kan maskinerne se hinanden og dele filer til hinanden?
Hvis ja, så gå ind i kontrolpanelet og printere og højreklik på
printeren og del den på netværket. Nu går du via den anden
maskine ind på maskinen med printeren delt og højreklikker
og trykker tilslut.
(denne lille guide er lavet udfra Windows XP)

/Mikael

Fra : Finn W.

Dato : 24-01-03 17:33

Hej,

Desværre kan de 2 PCere ikke se hinanden. Jeg kører XP på begge maskiner.
Jeg har prøvet med deleing af printer på den ene PC og tilslut printer på
den anden.
Jeg kan heller ikke pinge maskinerne fra hinanden via dos-prompten.

Hilsen
Finn
"Mikael Nørrelund Andersen" <noerrelund@removespamfilterpc.dk> wrote in
message news:3e301f54$0$120$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 24-01-03 17:43

Finn W. wrote:
> Desværre kan de 2 PCere ikke se hinanden. Jeg kører XP på
> begge maskiner.

Okay.

> Jeg har prøvet med deleing af printer på den ene PC og
> tilslut printer på den anden.
> Jeg kan heller ikke pinge maskinerne fra hinanden via dos-
> prompten.

Klart du ikke kan få deling af printer til at virke, når de ikke
kan pinge hinanden.

Du kan altså komme på nettet med begge computere?
- Som går igennem samme switch?

Så burde de vel i teorien kunne pinge hinanden, jeg tror det
der MS domæne har del i skylde, men ved det ikke med
sikkerhed.

Jeg ville prøve at fjerne TCP/IP protokollerne, genstarte og
installere dem igem - på begge maskiner.

/Mikael