MS Windows
briani 27239
Hvem styrer min tid?
Fra : Karin

Dato : 23-01-03 15:41

Hej NG

Jeg har et temmelig irriterende problem som jeg har haft i lang tid: Vores
computere kan ikke holde tiden.

Jeg er på et LAN med en windows 2000 server og en del PC'ere og bærbare.
Alle maskinerne taber pusten i løbet af ret kort tid. De taber ca 1 minut pr
time i starten indtil de er 5-6 minutter bagud, så ser det underligt nok ud
til at de holder tiden nogenlunde konstant.
Da det er et fælles problem for alle computerne, gætter jeg på at det ikke
er et batteriproblem.
Computerne på netværket kører forskellige styresystemer (win98 og win2K).
Samtlige maskiner incl. serveren har været reinstalleret uden at det har
løst problemet (dog trods alt ikke pga det problem :)
Jeg har været i Bios og stille tiden uden at det har hjulpet.

Så nu er det jeg spørger:
Har servertiden nogen indflydelse på resten af computernes tid? I så fald
skulle man måske prøve at skifte serverens batteri.
Har nogen af de kloge hoveder her nogen gode idéer?

Mvh
Karin

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 23-01-03 17:17

Karin wrote:
> [...]
> tiden nogenlunde konstant. Da det er et fælles problem for alle
> computerne, gætter jeg på at det ikke er et batteriproblem.

Prøv at skift batteri på en enkelt maskine, som du med sikkerhed
ved ikke kan holde tiden.
Eller hvis alle har adgang til Internet, så prøv med en opdaterende
tidsservice fx:
<http://www.victechsoftware.com/webtimesync.html>

> Har servertiden nogen indflydelse på resten af computernes tid?
> I så fald skulle man måske prøve at skifte serverens batteri.
> Har nogen af de kloge hoveder her nogen gode idéer?

Prøv dit eget forslag.

/Mikael

Fra : Karin

Dato : 23-01-03 17:52

Hej Mikael

Tak for svaret. Det er nok muligt at jeg bliver nødt til at skifte batteri,
men i mellemtiden er jeg blevet en hel del klogere. Jeg fandt nemlig nogle
microsoft support noter om emnet, og det ER altså serveren der bestemmer.
Hvis andre er interesserede kan man læse mere (også om hvordan man sætter
sin server op til at hente en korrekt tid på nettet, uden at behøve at
betale for et program til at gøre det):
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;216734

Mvh
Karin