om deling af internet uden desideret route~
Fra : Michael Frederiksen

Dato : 23-01-03 19:20

Hej i gruppen..

Nu skal den lille familie snart på noget Adsl bredbånd..
valget står lige pt mellem cybercity og tele2 (da tlf abbonement er der)

hvordan er det med en router? den er nødvendig hvis man skal dele en
internet forbindelse med en fast IP addresse.. men hvad nu hvis man sætter
en E-smith server ind imellem? vil den så ikke kunne dele forbindelsen på
sammen måde ud på LAN'et..? så kan man vel nøjes med et adsl modem, med
serveren imellem Internettet (WAN??) og LAN'et, og slippe for routeren?

Hvordan med eks. MS Messenger på en sådan løsning, vil det virke?

Er det noget der er de store problemer i at sætte op? er det ikke 'bare' to
netkort i en lettere outdatet PC, installere softwaren og så indtaste
diverse IP addresse hist og her??
jeg har set PC-worlds udemærkede artikler, og det virker jo stille og roligt
at sætte op?

hvordan med sikkerhed? hvis E-smith serveren kører som firewall burde det
vel ikke være et problem?

Håber der sidder nogen derude der kan hjælpe lidt..

Mvh Michael Frederiksen

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 23-01-03 20:18

"Michael Frederiksen" <chipmaster@nospamget2net.dk> skrev i en meddelelse
> hvordan er det med en router? den er nødvendig hvis man skal dele en
> internet forbindelse med en fast IP addresse.. men hvad nu hvis man sætter
> en E-smith server ind imellem?

Man kan sagtens anvende en PC med passende software som router. Softwaren
kan også køre på en PC, som man anvender til andet.

> Hvordan med eks. MS Messenger på en sådan løsning, vil det virke?

MS Messenger kan efter hvad jeg har hørt være svær at få til at virke når
man bruger NAT (network address translation) og NAT er nødvendig, når du kun
har en extern IP-adresse. Det kan afhænge af routeren. Men det er der nok
andre der kan fortælle mere detaljeret om.

> Er det noget der er de store problemer i at sætte op? er det ikke 'bare'
> netkort i en lettere outdatet PC, installere softwaren og så indtaste
> diverse IP addresse hist og her??

Router-PCen skal helst have en form for firewall installeret, så den ikke
selv bliver hacket. Hvis den firewall er sat forkert op, så kan du få
problemer. Så læs dokumentationen godt !

Niels Dybdahl

Fra : Michael Frederiksen

Dato : 23-01-03 20:21

"Niels Dybdahl" <Niels@Dybdahl.dk> skrev i en meddelelse

> "Michael Frederiksen" <chipmaster@nospamget2net.dk> skrev i en meddelelse
>
> Man kan sagtens anvende en PC med passende software som router. Softwaren
> kan også køre på en PC, som man anvender til andet.

Nu har jeg faktisk fundet en maskine lige til formålet, så det er intet
problem, vælter rundt i aldrene hardware ;)

> Router-PCen skal helst have en form for firewall installeret, så den ikke
> selv bliver hacket. Hvis den firewall er sat forkert op, så kan du få
> problemer. Så læs dokumentationen godt !

Ja, selvfølgelig, Jeg har læst PC worlds guider omkring E-smith, så jeg
regner med at følge den nogenlunde.. det er vel ikke sååå svært igen!?

--
Mvh Michael Frederiksen
Dette er ikke Jeopardy -

Fra : Rune Manscher

Dato : 24-01-03 15:02

"Michael Frederiksen" <chipmaster@nospamget2net.dk> wrote in message
> [...]
> sammen måde ud på LAN'et..? så kan man vel nøjes med et adsl modem, med
> serveren imellem Internettet (WAN??) og LAN'et, og slippe for routeren?

Hvorfor vil du så gerne slippe for routeren ?

*Rune

Fra : Michael Frederiksen

Dato : 25-01-03 18:08

"Rune Manscher" <manscher@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Michael Frederiksen" <chipmaster@nospamget2net.dk> wrote in message

> Hvorfor vil du så gerne slippe for routeren ?

Det er heller ikke et must, men hvis man kunne spare de pange var det vel
ikke af vejen, hvis en computer der skulle stå der alligevel kan klare
opgaven.. Jeg har læst en artikel på www.pcworld.dk om at man slettede alle
NAT funktioner i routeren og sendte al trafik videre til en E-smith server
med 2 netkort (1 mod WAN og 1 mod LAN), men hvis man gør det, er routeren så
nødvendig?

Fra : Frans Jensen

Dato : 25-01-03 23:13

On Sat, 25 Jan 2003 18:07:36 +0100, "Michael Frederiksen"
> [...]

>med 2 netkort (1 mod WAN og 1 mod LAN), men hvis man gør det, er routeren så

E-Smith kan fungere som DHCP server og router på lokalnettet, og
derved kan du undgå at bruge router, men skal dog have en HUB
eller switch med udgange til de PC'er du vil have på nettet

--
girls and sex
can't beat

Fra : Michael Frederiksen

Dato : 26-01-03 21:57

"Frans Jensen" <nospam@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse

> E-Smith kan fungere som DHCP server og router på lokalnettet, og
> derved kan du undgå at bruge router, men skal dog have en HUB
> eller switch med udgange til de PC'er du vil have på nettet

Det var også cirka det jeg mente ;) takker for bekræftigelsen...!