Irriterende problem i winxp
Fra : Martin Bak

Dato : 23-01-03 18:49

Jeg har i et stykke tid oplevet et irriterende problem i xp pro, men har
indtil nu været for doven til at gøre ret meget ved det. Det indtræffer 95%
af gangene når jeg afspiller video. Uden forvarsel går den med ét totalt
ned. Bogstaveligt talt. Uden indikation på et problem bliver skærmen sort og
så booter den umiddelbart efter. Ingen chkdsk under opstart eller noget. Til
tider kommer den efter opstart med meddelsen 'windows has recovered from a
serious error'. Dette problem havde jeg ikke før jeg investerede i noget nyt
hardware. Min computer er som følger:

Asus P4S533 mb m. P4 2,4 ghz cpu (nyt)
2x256 mb ddr-ram (nyt og testet med memtest-86)
Asus GF4 Ti4400 grafikkort
Maxtor 80 + 120 gb hd
Hercules Gamesorround Fortissimo II lydkort
LiteOn brænder + Toshiba cd-rom
Intel 10/100 netkort
Chieftec kabinet (nyt)

Irq-indstillingerne er kontrolleret og der er ingen der deles. Bruger
de nyeste grafikdrivere fra Nvidia. Cpu'en bliver på ingen måde for varm
(40-45 grader).

Et kig i event viewer viser de 2 følgende ting:

Event Type: Error
Event Source: System Error
Event Category: (102)
Event ID: 1003
Date: 23-01-2003
Time: 17:04:50
User: N/A
Computer: GAKSTERSPAND
Error code 1000008e, parameter1 c0000005, parameter2 ba64cd64, parameter3
ba64ccb4, parameter4 00000000.
Data:
0000: 53 79 73 74 65 6d 20 45
0008: 72 72 6f 72 20 20 45 72
0010: 72 6f 72 20 63 6f 64 65
0018: 20 31 30 30 30 30 30 38
0020: 65 20 20 50 61 72 61 6d
0028: 65 74 65 72 73 20 63 30
0030: 30 30 30 30 30 35 2c 20
0038: 62 61 36 34 63 64 36 34
0040: 2c 20 62 61 36 34 63 63
0048: 62 34 2c 20 30 30 30 30
0050: 30 30 30 30

Event Type: Information
Event Source: Save Dump
Event Category: None
Event ID: 1001
Date: 23-01-2003
Time: 18:32:42
User: N/A
Computer: GAKSTERSPAND
The computer has rebooted from a bugcheck.
The bugcheck was: 0x00000050 (0xfffffff9, 0x00000000, 0x8052ef4e,
0x00000000).
A dump was saved in: C:\WINDOWS\Minidump\Mini012303-08.dmp.

Det er ikke altid at der rapporteres om fejl i event viewer.

Jeg har ikke kunne finde noget på nettet om fejlkoderne, men måske har jeg
ikke ledt grundigt nok (og ja, jeg ved at google er vennen i nøden)

Håber at nogle af jer kloge hoveder kan hjælpe mig med problemet, som
efterhånden er begyndt at gå mig på nerverne.

Mvh
Martin Bak

Fra : Mikkel Soelberg Tied~

Dato : 23-01-03 19:04

Jeg har et tilsvarende problem.

Soltek SL-75DRV5
Athlon XP 2000+
Geforce DDR (go'e gamle)
Silent Viking II
Apacer 512 DDR 2700 RAM
Antec SOHO1080 kabinet (også nyt)

Jeg troede først jeg havde RAM problemer, men efter at have sat en anden
PSU til motherboardet kører tingene fint. Min PSU leverer åbenbart for lav
spænding når CPU'en bliver belastet, og derfor rebooter sytemet uden varsel.

Håber det kan hjælpe

Mikkel Tiedt

Fra : Martin Bak

Dato : 23-01-03 20:15

"Mikkel Soelberg Tiedt" <mikkel_tiedt@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> PSU til motherboardet kører tingene fint. Min PSU leverer åbenbart for lav
> spænding når CPU'en bliver belastet, og derfor rebooter sytemet uden

Der sidder en 340W psu i min. Jeg synes det skulle være nok til at trække
min maskine, men der tager jeg måske fejl ?!

Martin Bak

Fra : Mikkel Soelberg Tied~

Dato : 23-01-03 20:52

Hvis problemet er hvad jeg tror det er, så har det ikke noget med
strømstyrken (Ampere) men spændingen (Volt).
Jeg har en mistanke om at min PSU ikke holder spændingen (12V/5V/3,3V) men
slækker lidt når der kommer tryk på. Jeg tror det er derfor systemet
rebooter uden varsel.
Jeg har fundet andre der har det samme problem, men jeg vil være sikker
på jeg kan påvise problemet før jeg sender PSU'en tilbage til forhandleren.

Mikkel

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 24-01-03 00:27

Mikkel Soelberg Tiedt wrote:
> [...]

Du kan jo slå automatisk genstart fra og i de fleste tilfælde
få en fejlmeddelelse, som du kan gå udfra.
Du kan slå det fra her:
Kontrolpanel -> System -> Avanceret -> Indstillinger for
Start og Genoprettelse -> Fjern fluebenet i "Genstart automatisk".

/Mikael

Fra : Mikkel Soelberg Tied~

Dato : 24-01-03 13:18

Mikael Nørrelund Andersen skrev:
> Du kan jo slå automatisk genstart fra og i de fleste tilfælde
> få en fejlmeddelelse, som du kan gå udfra.

Det er ikke bare i Windows.
Hvis jeg kører installationscd'en fra XP går systemet også ned inden den har
indlæst filerne.

Mikkel

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 24-01-03 14:21

Mikkel Soelberg Tiedt wrote:
> Det er ikke bare i Windows.
> Hvis jeg kører installationscd'en fra XP går systemet også ned
> inden den har indlæst filerne.

Bliver den for varm?
Har du testet for virus?
Har du testet rammene med fx www.memtest86.com ?

/Mikael

Fra : Roger A.

Dato : 23-01-03 21:17

"Martin Bak" <langedyrSPAMMENOT@hotmail.com> skrev i melding
> [...]
>
> Håber at nogle af jer kloge hoveder kan hjælpe mig med problemet, som
> efterhånden er begyndt at gå mig på nerverne.

BIOS ? Prøv å oppdatere bios - hjalp i hverfall på min laptop med lignende
problemer.

mvh
Roger A.

Fra : Leony

Dato : 24-01-03 13:33

> [...]

> Jeg har ikke kunne finde noget på nettet om fejlkoderne, men måske
> har jeg ikke ledt grundigt nok (og ja, jeg ved at google er vennen i

Det har du sikkert ikke.
Du kan finde dine fejlkoder på denne side
http://www.aumha.org/kbestop.htm der er også mulige løsninger på
problemerne.

Du kan også prøve at søge på eventid'erne:
http://www.eventid.net/

Der er måske større hjælp at hente i Windowsgruppen.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/