SCSI HDD mærkelige lyde
Fra : feulleborniisafish@t~

Dato : 23-01-03 17:40

Hej!

Jeg har installeret en IBM 36 GB LVD 10.000 RPM HDD i en server på
arbejdet. Jeg kan godt installere win2k Server på den, virker fint,
men den laver en mærkelig lyd med mere eller mindre jævne mellemrum.
Det er som om den skal "skifte gear" eller calibrere sig. Lyden
starter i høj frekvens og slutter lavt (ligesom gearskift) og lyder
ikke som hoveder der bliver flyttet.

Er der nogen som har bemærket dette på andre IBMer?

Har aldrig hørt det før, men har kun bekendtskab med ældre SCSI. Jeg
kender lyden af en standard harddisk som er ved at stå af, og denne
nye lyd er ikke i den kategori. Lyden er markant højere end "normal
drift", men disse HDD er meget lydløse i funktion, med undtagelse af
dette "skrig"

Jeg ved dog at visse andre IBM modeller klonker som en damptromle når
de skal calibrere sig (eller hvad de nu laver). Er det bare IBM som
får deres HDD til at lave mærkelige lyde?

--
MVH

Tom Manczak
(fjern isafish for at svare pr email)

Fra : Morten L.

Dato : 23-01-03 20:16

Download et drive fitness testprogram fra IBM
- elelr kig i serverens system-monitor program - de fleste læser vel SMART
info fra diskene...

/Morten

Fra : Mons

Dato : 23-01-03 20:16

Ja jeg kan ikke hjælpe dig. Men jeg har haft samme prob. med 2 IBM 10000
Omdr. SCSI diske, en på 9GB, og en på18 GB. Jeg har hørt på disse piv i 11/2
år. Diskene virker iøvrigt fint. Det mærkelige er at de af en eller anden
grund er holdt op med disse mærkelige lyde. Jeg kom først i tanke om dem da
jeg læste dit indlæg.

Mogens

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 23-01-03 21:22

In dk.edb.hardware, feulleborniisafish@tiscali.dk
<feulleborniisafish@tiscali.dk> says...

Har du prøvet i gruppen for harddiske ?

Den hedder dk.edb.hardware.drev

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : DWM

Dato : 23-01-03 21:58

> [...]
> ikke som hoveder der bliver flyttet.
> Er der nogen som har bemærket dette på andre IBMer?

Ja. Jeg købte en ny IBM UltraStar 73GB for kort tid siden og
den har en yderst mærkelig lyd. Jeg ved ikke rigtig om man kan
samligne den med et gearskifte. Måske hvis man ikke bruge kobling

> [...]
> de skal calibrere sig (eller hvad de nu laver). Er det bare IBM som
> får deres HDD til at lave mærkelige lyde?

Ifølge IBM´s support er det normalt (en idle time funktion som sker hvert minut)
Læs evt. her http://www.hgst.com/hdd/support/hddfaqs.htm#14

/Kenneth Iversen