PSU spænding
Fra : Mikkel Soelberg Tied~

Dato : 23-01-03 16:21

Hejsa.

Kan man checke om ens PSU leverer for lav spænding, og i så fald hvordan?

Min Athlon XP 2000+ rebooter hele tiden når CPU'en bliver belastet.
Jeg har en Antec 430W True Power PSU i mit kabinet, men da jeg prøvede en
Aopen 300W virkede det uden problemer.

Mikkel Tiedt

Fra : Niels Bjørk Pedersen

Dato : 23-01-03 20:14

Lyder som om den PSU på 430w ikke levere nok output eller også er den
defekt. Brug da bare den på 300w så !.
-Niels-

Mikkel Soelberg Tiedt <mikkel_tiedt@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e30084f$0$11073$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

Fra : Mikkel Soelberg Tied~

Dato : 23-01-03 20:48

Kabinettet og PSU'en er lige købt (og er ikke noget billigt crap) så den
bør virke. Den anden PSU larmer af hel... til og er iøvrigt en jeg har lånt.
Jeg gentager mit spørgsmål så alle kan forstå det:

Kan man checke om ens PSU leverer for lav spænding?

Mikkel

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 23-01-03 21:28

Mikkel Soelberg Tiedt wrote:

> Kan man checke om ens PSU leverer for lav spænding?

I de fleste bios'er kan man se hvad de enkelte spændinger ligger på.

Hvis det skal være i windows, findes der f.eks. Motherboard Monitor,
hjemmesiden er http://mbm.livewiredev.com/
Der følger også nogen gange et tilsvarende program med til bundkortet på
en CD.

Fra : Mikkel Soelberg Tied~

Dato : 23-01-03 22:27

Jeg formulerer mig vist uklart.
Hvordan checker man at PSU ikke leverer høj nok spænding?
Jeg kan godt aflæse spændingen, men jeg er ikke klar over hvad den SKAL være
på.
Når jeg aflæser spændingen med min Antec PSU er den på 3.23V/4.91V/11.77V
mens Aopen PSU'en er på 3.34V/4.83V/11.96V

Begges tal er jo under de faste værdier 3.3V / 5V / 12V, men hvor meget må
de være under, og hvor meget må det svinge?

Mikkel

Fra : Gert Petersen

Dato : 23-01-03 22:38

> [...]
>
> Begges tal er jo under de faste værdier 3.3V / 5V / 12V, men hvor meget

> de være under, og hvor meget må det svinge?

Hejsa!

Jeg lider lidt af samme problem. Det er en Codegoen 350watt PSU der sidder i
mit kabinet.
Min aflæsning 3.1v/5.08/11.92
Mvh.

Gert

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 24-01-03 10:14

In dk.edb.hardware, Mikkel Soelberg Tiedt <mikkel_tiedt@hotmail.com>
says...
> [...]
> Begges tal er jo under de faste værdier 3.3V / 5V / 12V, men hvor meget må
> de være under, og hvor meget må det svinge?

Det er 3.3V der er den afgørende, da det er den CPU anvender.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Mikkel Soelberg Tied~

Dato : 24-01-03 10:34

> Det er 3.3V der er den afgørende, da det er den CPU anvender.

Men hvor meget må den komme under 3.3V?
Umiddelbart er mine tal ikke mere end 2-3% under de angivne værdier
3.23V/4.91V/11.77V
Jeg kan selvfølgelig ikke checke hvordan det ser ud når CPU'en bliver
belastet.

Er det pga spændingen eller strømstyrken at skidtet går ned? Hvis folk ikke
kender forskellen så lad venligst være med at svare da det ikke rigtig
hjælper :-9

Mikkel

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 24-01-03 13:22

In dk.edb.hardware, Mikkel Soelberg Tiedt <mikkel_tiedt@hotmail.com>
says...
> Umiddelbart er mine tal ikke mere end 2-3% under de angivne værdier
> 3.23V/4.91V/11.77V

De 3.3V er SVJV meget følsomme overfor udsving. Kan din forsyning ikke
levere varen på 3.3V, så skift den ud.

> Er det pga spændingen eller strømstyrken at skidtet går ned? Hvis folk ikke

Det skyldes for stort strømtræk. Det er Ohm's Lov om igen. P=U*I, hvor
P=effekt, U=spænding og I=strøm. P er en konstant, så derfor er U og I
omvendt proportionale med hinanden.

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 24-01-03 10:36

Mikkel Soelberg Tiedt wrote:
> Når jeg aflæser spændingen med min Antec PSU er den på 3.23V/4.91V/11.77V
> mens Aopen PSU'en er på 3.34V/4.83V/11.96V

Er det aflæst fra bios, eller fra et program, eller målt med multimeter
som løs PSU ?

Hvad hvis du belaster processoren 100 % med et program som f.eks. cpuburn?

cpuburn kan hentes her;

http://users.ev1.net/~redelm/

> Begges tal er jo under de faste værdier 3.3V / 5V / 12V, men hvor meget må
> de være under, og hvor meget må det svinge?

Ved 5 % afvigelse er der klart noget galt, men ved mindre afvigelse end
det, så er det mere et spørgsmål om systemet er stabilt.

Fra : Mikkel Soelberg Tied~

Dato : 24-01-03 13:15

Spændingen er målt med et multimeter på PSU'en uden belastning
Jeg kan desværre ikke nå at aflæse spændingen før det går ned hvis systemet
er koblet på. Desuden kan jeg ikke aflæse 3.3V nogen steder når
motherboardet er tilkoblet, og jeg har lidt en mistanke om at det er dér
fejlen er. Jeg kan kun aflæse 12V og 5V på stikkene til harddisk m.m. med et
multimeter.
Jeg har prøvet at sætte Vcore op i biosen, og det har fået systemet til
at holde lidt længere, men det går stadig ned efter fuld belastning.

Tak for tippet med cpuburn. Jeg har indtil videre bare kørt Quicktime,
Mediaplayer og Winamp med hver deres filmklip for at får CPU'en op på 100

Fra : Jonas Jalling

Dato : 25-01-03 14:55

"Mikkel Soelberg Tiedt" wrote:
> Spændingen er målt med et multimeter på PSU'en uden belastning
<snip>
Du får ikke noget ud af at måle på PSU'en, når den ikke er belastet. Den kan
ikke regulere ordentligt uden belastning.

Jonas Jalling