Regler for deling af adsl via trådløst net~
Fra : Magnus

Dato : 23-01-03 14:49

Hejsa

Jeg har en adsl linie hos CC som jeg bruger til at spille spil. Men nu er vi
en flok kammarater som bor i samme blok/område og hvor et trådløst netværk
ville kunne nå.

Nu har jeg en router og en switch som deler min forbindelse rundt i huset og
der vil jeg tilslutte sådan en trådløs sender således at jeg kan spille med
mine kammarater via dette rådløse netværk.
Men hvad med min internetforbindelse vil mine kammarater så også kunne
benytte den og hvad siger internetudbyderne til sådan "ufrivillig" deling af
en adsl linie.

Har nogen erfaringer med dette?

/Magnus

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 23-01-03 17:02

Magnus> Hejsa
Magnus> Jeg har en adsl linie hos CC som jeg bruger til at spille spil. Men nu er vi
Magnus> en flok kammarater som bor i samme blok/område og hvor et trådløst netværk
Magnus> ville kunne nå.

Magnus> Nu har jeg en router og en switch som deler min forbindelse rundt i huset og
Magnus> der vil jeg tilslutte sådan en trådløs sender således at jeg kan spille med
Magnus> mine kammarater via dette rådløse netværk.
Magnus> Men hvad med min internetforbindelse vil mine kammarater så også kunne
Magnus> benytte den og hvad siger internetudbyderne til sådan "ufrivillig" deling af
Magnus> en adsl linie.

Magnus> Har nogen erfaringer med dette?

Jeg ved ikke hvad CC siger, men hos fx Tiscali må du godt dele en forbindelse.

Hvis du ikke vil dele din internetforbindelse, kan du jo bare sætte et
accesspoint op uden at slutte det til din internetforbindelse.

Men du vil sikker gerne selv kunne bruge internettet via det trådløse netværk
uden at dine kammerater kan. Det kræver nok et smart accesspoint.

--
Niels Elgaard Larsen
email: elgaard@diku.dk <URL:http://www.agol.dk/elgaard>

Fra : Flemming Joensson

Dato : 28-01-03 17:14

"Magnus" <arnason@email.dk> wrote in

> [...]
> Men hvad med min internetforbindelse vil mine kammarater så også
> kunne benytte den og hvad siger internetudbyderne til sådan

Jeg ved ikke hvad CyberCitys regler er - men husk på at det er den som
står som ejer af forbindelsen der hænger på eventuelt ansvar hvis de
andre hacker eller kører fildelingstjeneste. De (APG) eller andre der
undersøger IP-adressen kan nemlig kun se ejerens adresse, men hvis du
stoler nok på dine kammerater er det selvfølgelig heller ikke et
problem, men det er vel alligevel noget man lige bør tænke over inden
man lægger adresse til.

Flemming

--
Hvis du vil svare per e-mail skal "fjerndette." fjernes fra
mailadressen.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 28-01-03 17:16

"Flemming Joensson" <joensson@fjerndette.cs.auc.dk> skrev i en
meddelelse news:Xns9311AF691337Ajoenssoncsaucdk@130.225.247.90...
> Jeg ved ikke hvad CyberCitys regler er - men husk på at det er den som
> står som ejer af forbindelsen der hænger på eventuelt ansvar hvis de
> andre hacker eller kører fildelingstjeneste.

Ansvar overfor hvem?

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 28-01-03 20:56

On Tue, 28 Jan 2003 17:16:12 +0100, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>Ansvar overfor hvem?

Politiet? Jeg ved det ikke.

Retsplejelovens § 786:
| Stk. 4. Det påhviler udbydere af telenet eller teletjenester at
| foretage registrering og opbevaring i 1 år af oplysninger om
| teletrafik til brug for efterforskning og retsforfølgning af strafbare
| forhold. [...]

Hvis man giver andre adgang til sin ADSL-forbindelse mod betaling, må
man vel siges at falde ind under kategorien "udbydere af telenet eller
teletjenester".

/Jarlskov

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 28-01-03 21:15

"Lasse Jarlskov" <lasse@jarlskov.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis man giver andre adgang til sin ADSL-forbindelse mod betaling, må
> man vel siges at falde ind under kategorien "udbydere af telenet eller
> teletjenester".

Hvis man reelt blot deler en forbindelse er jeg ikke sikker..

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 28-01-03 22:00

On Tue, 28 Jan 2003 21:15:04 +0100, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>Hvis man reelt blot deler en forbindelse er jeg ikke sikker..

Hvornår deler man så "blot" en forbindelse?
Man kan med lidt god vilje argumentere for at alle Cybercitys kunder
deler en internetforbindelse.

Hvilke kriterier skal man så opfylde for at falde ind under denne lov?
Jeg har foreslået at man "giver andre adgang til sin
internetforbindelse mod betaling" - har du et bedre bud?

/Jarlskov

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 28-01-03 22:23

> Hvornår deler man så "blot" en forbindelse?

Når der ikke er indbyrdes kundeforhold.

> Hvilke kriterier skal man så opfylde for at falde ind under denne lov?
> Jeg har foreslået at man "giver andre adgang til sin
> internetforbindelse mod betaling" - har du et bedre bud?

Nej. Men jeg mener ikke at begrebet "mod betaling" er dækkende for den
alm. udbredte deling.
Hvis jeg havde en ADSL-forbindelse og min kæreste betalte ca. halvdelen,
så ville jeg ikke betragte mig som udbyder, og det tror jeg heller ikke
retten ville.

Overfor udbyderen er jeg ansvarlig.
APG etc. kan sikkert få en ransagningskendelse til min maskine.
Men evt. lovbrud foretaget igennem forbindelsen vil jeg ikke være
ansvarlig for medmindre det bevises at jeg personligt stod bag.

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Jesper Lundorf Thusg~

Dato : 28-01-03 18:45

Hvor stor afstand skal det række over?
Er der line of sight, eller står der huse, træer eller ligende i vejen?