Hjælp til valg af nyt hardware
Fra : Luhmann

Dato : 23-01-03 00:56

Hej

Jeg skal have bygget mig en ny computer og har researchet lidt de seneste
par dage, men har et par spørgsmål, da jeg er grøn som en nyvandet plæne på
området, som jeg håber en venlig sjæl kan svare på. Jeg har besluttet mig
for følgende:

Asus P4PE /SATA ATX
<http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264628093>
P4 Northwood 2.4 GHz (FSB: 533)
<http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1244598139>

Lyder det ok? Jeg skal have fat i en oc-venlig ramblok, og har luret lidt
på en stang 512MB Samsung PC2700 - er der andre jeg skulle kigge på og ville
der være nogen fordel i at vælge PC3200 ?

Processoren fås med box-køler - er den værd at samle på effektmæssigt (og
hvis nu man også værdsætter et lavt støjniveau?) Er der evt. nogle der har
erfaring med denne køler:

<http://www.studiedata.dk/product.asp?product=695&page=1>

Sidste spørgsmål: Jeg har et Palit daytona G4 ti4200 128 MB. Ville der
umiddelbart være nogle indvendinger imod at bruge en Zalman VGA Heatpipe
ZM80A-HP køler ?

<http://www.studiedata.dk/product.asp?product=693&page=1>

--
Mvh. Joachim Lykke Andersen
"Efficiency is intelligent laziness"

Fra : Mikael Ejberg Peders~

Dato : 23-01-03 21:48

On Thu, 23 Jan 2003 00:56:16 +0100, "Luhmann"
<viskestykket@FJERNhotmail.com> wrote:

>P4 Northwood 2.4 GHz (FSB: 533)
>Processoren fås med box-køler - er den værd at samle på effektmæssigt (og
>hvis nu man også værdsætter et lavt støjniveau?)

Køleren i sig selv er ikke værst. Den larmer bare rimelig meget.

>Er der evt. nogle der har erfaring med denne køler:
><http://www.studiedata.dk/product.asp?product=695&page=1>

Nix. Men de nævner på siden at den i silent mode støjer 20dBA. Det er
ikke ret meget, men det kan gøres bedre.
Jeg har for nylig sat en NoiseControl køler på min 2.8 GHz:
<http://asp.webconsult.dk/privat/vareinfo.asp?VareID=184>

Den "larmer" kun 13-19dBA.
I praksis når den aldrig op bare i nærheden af fulde omdrejninger i
mit kabinet, så det er i omegnen af 13-15dBA den "snakker". Og den kan
endda tage en 3.06 GHz processor, hvor Zalman'en skal op i normal mode
(endnu mere støjende) før den kan være med.

NoiseControl køleren sammen med en stille kabinetblæser eller to (og
en støjsvag strømforsyning), så er man kommet langt. Jeg kan da sige,
at min PC totalt set larmede med 44dBA før jeg skiftede køler og
blæsere. Efter udskiftning af køler, 2 kabinetblæsere og en
chipsetblæser, er jeg kommet ned på 28dBA.

Nu er det kun blæseren på grafikkortet, jeg hører. Men den er ikke så
slem.

M.v.h. Mikael

--
Mikael Ejberg Pedersen