Knappens funktion skal begrænses
Fra : Lukas Lunow

Dato : 22-01-03 20:27

Hej

Jeg har en flash hvor der i hver scene er 3 knapper man kan trykke på.
De 3 knapper repræsenterer hver en svarmulighed. Hvis der trykkes på den
knap som dækker over den rigtige mulighed, tælles variablen "point" 1 op og
en movieclip afspilles. Dernæst gås til næste scene og spørgsmål.
Problemet er, at man kan trykke på knappen flere gange mens movie clippen
afspilles og derved snyde sig til flere point før scenen skifter til næste.
Kan man med en funktion i action script fratage framens knapper deres
funktion så snart der trykkes på den ene af dem? Knapperne skulle så sættes
til gyldige så snart framen skiftede til den næste. Kan man eventuelt bare
resize knapperne til width=0 og height=0 onRealease - synes jeg har prøvet
men det lykkedes ikke. Håber på snarlig hjælp da problemet er lidt drilagtig
og deadlinen snart.

Mvh
Lukas

Fra : Bo

Dato : 22-01-03 21:51

Hej Lukas

Hvad med at tilføje en ekstra variabel - du kunne kalde den flag.

Når der tjekkes for om det er det rigtige svar der vælges skal du endvidere
tjekke om flag er 0 eller false. (hvis ikke så har du svaret rigtigt een
gang.)

Når man har trykket på den rigtige knap sættes flag til 1 eller true.

flag variablen skal så igen sættes til 0 eller false i slutningen af det
afspillede mc-clip.

Gav det lidt mening?

Vh

Bo

Fra : Lukas Lunow

Dato : 23-01-03 08:35

kanon!

Giver mening, må afprøves, enkelt - dog genialt

Tak Bo!
Mvh
Lukas

Fra : Peo

Dato : 23-01-03 20:44

alternativt kan knappen "disables" - gøres ufunktionsdygtigt. nedenstående
knap-kode bevirker at den pågældende knap kun kan trykkes på een gang.

//actionscript
on (release) {
trace("gør et eller andet");
minKnap.enabled = 0;
}
//end actionscript

Bemærk at du skal give knappen et instance-navn, i dette tilfælde "minKnap"

Det var måske en ide at disable alle 3 knapper så snart at een af dem er
blevet trykket på.

Michael Peo

Fra : Lukas Lunow

Dato : 24-01-03 09:50

> //actionscript
> on (release) {
> trace("gør et eller andet");
> minKnap.enabled = 0;
> }
> //end actionscript

Ser fornuftigt ud, nu har jeg dog gjort som Bo foreslog og det virker fint
til formålet. Men jeg er sikker på at scriptet her kommer i brug til et
senere projekt.

Mvh
Lukas