Lus
Fra : Zirfelt

Dato : 22-01-03 17:49

Min ene Islænder har fået et stort gnavesår på den ene skulder, og der er
startet lidt på den anden. Min dyrlæge tjekkede det i går, og sagde at den
har lus. Hun sagde jeg bare skulle sprøjte "sibasil" på stedet, med en
forstøver, og hvis jeg vil være helt sikker på at det går væk, skulle jeg
også sprøjte lidt i manen og halen. Er det nok? Eller har i andre ideer til
hvad jeg kan gøre?
Hun påstod at de ikke ville gå på de 2 andre Islændere som den går sammen
med. Er det rigtigt?
--
Fortsat god og positiv dag

ZIRAX
v. Irene Zirfelt
Løgstørvej 84
9600 Års
98 62 31 31
www.zirfelt.dk

Fra : Tanja Bromley

Dato : 22-01-03 18:51

"Zirfelt" <zirfelt@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvad jeg kan gøre?
> Hun påstod at de ikke ville gå på de 2 andre Islændere som den går sammen

Uden at skulle gøre mig klog på det ... men vi fik engang handlet en hest,
der viste sig at være smækfuld af lus. Her skulle ALLE dyr i stalden
behandles (inkl. en tyrekalv, vi havde gående).
Vi fik et meget giftigt middel, som jeg desværre ikke længere husker navnet
på - og så skulle dyrene vaskes ad to omgang (max 50 % af kroppen hver
gang) med et par dages mellemrum.

Vi har ikke haft lus siden, men fandt altså heller ingen lus på nogen af de
andre heste, selvom de alle gik på fold sammen - så jeg VED ikke, hvor
meget lus kan "smitte", men man bør vel tage alle forbehold ?

/Tanja

Fra : Anet

Dato : 22-01-03 22:45

Det middel var nok Negovon tror jeg for det er noget giftigt noget.

prøv også at give en god portion hvidløg i maden til hestene. Det kan lus og
lopper ikke lide.

--
Hilsen
Annette

Fra : Zirfelt

Dato : 22-01-03 23:22

Jeg vil straks finde noget hvidløg i morgen. Tak

--
Fortsat god og positiv dag

ZIRAX
v. Irene Zirfelt
Løgstørvej 84
9600 Års
98 62 31 31
www.zirfelt.dk

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 23-01-03 09:08

Zirfelt wrote:
> [...]
> også sprøjte lidt i manen og halen. Er det nok? Eller har i andre ideer til

Vi bruger (blandt andet) en forstøversprøjte med noget der vistnok
egentligt er til hunde og katte. Det ser ud til at være ret effektivt.
(Ca. en halv liter, hvid og blå flaske, engelsk navn).

> Hun påstod at de ikke ville gå på de 2 andre Islændere som den går sammen
> med. Er det rigtigt?

Jeg kan ikke lige se hvorfor de andre heste ikke skulle kunne få lus. De
plejer som regel at sprede sig til flere (de fleste) i flokken.

-dennis

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 27-01-03 09:15

Dennis Thrysøe wrote:

> Vi bruger (blandt andet) en forstøversprøjte med noget der vistnok
> egentligt er til hunde og katte. Det ser ud til at være ret effektivt.
> (Ca. en halv liter, hvid og blå flaske, engelsk navn).

Det hedder Frontline, hvis nogen skulle være interesserede.

-dennis

Fra : Lene

Dato : 23-01-03 11:36

"Zirfelt" <zirfelt@post7.tele.dk> wrote in message
> [...]
ideer til
> hvad jeg kan gøre?
> Hun påstod at de ikke ville gå på de 2 andre Islændere som den går

Hej,
lus er overordenligt smitsomt, og man ser af og til " epidemier " på
væddeløbsbanerne. Smitten sker fra hest til hest, men også ved fælles
brug af udstyr fx strigler. Lus, ( og ringorm ) er virkelig noget som
kan få en hesteejers " pis i kog " fordi man ofte slæber smitten fra
banen og med hjem.

Den allernemmeste behandling er faktisk at få hestene sprøjtet (
injektion ) for lus. Det er supereffektiv, og er samtidig virksomt mod
orm.
Du ringer til din dyrlæge og beder om at få hestene sprøjtet for lus.
Hvis din dyrlæge ikke ved med hvad ( jeg har selv glemt navnet, men
jeg mener at det er et præparat i stil med Equest, bare i flydende
koncentreret form ), så ville jeg godt nok tage det som et vink med en
kæmpestor vognstang om, at dyrlægen ikke er kompetent nok.

Sebacil er udmærket til at behandle med, hvis man ikke vil sprøjte,
men det kan vise sig utroligt bøvlet og langvarigt, da lusene hele
tiden " flytter sig ".
Husk at behandle alle strigler og alt udstyr samtidig med hestene, da
der ellers ret hurtigt vil komme et angreb mere.

Mvh. Lene

Fra : Zirfelt

Dato : 25-01-03 18:03

Tak for et super svar.
Så er der fundet en anden dyrlæge, der kommer og sprøjter alle tre Islændere
i morgen.

--
Fortsat god og positiv dag

ZIRAX
v. Irene Zirfelt
Løgstørvej 84
9600 Års
98 62 31 31
www.zirfelt.dk

Fra : Liz

Dato : 26-01-03 11:09

Så er der fundet en anden dyrlæge, der kommer og sprøjter alle tre
Islændere i morgen.

> --
> Fortsat god og positiv dag
>

> ZIRAX
> v. Irene Zirfelt
> Løgstørvej 84
> 9600 Års
> 98 62 31 31
> www.zirfelt.dk

Hej Irene,
Hvis du vil have en god hestedyrlæge kan jeg varmt anbefale dem i Ullits.

Hilsener Liz (med 4 arabere i nærheden af Farsø)

Fra : Zirfelt

Dato : 26-01-03 22:47

Tak for alle jeres gode svar.
Jeg bøvler faktisk lidt rundt i at finde en god dyrlæge. Så ja, jeg vil
prøve dem i Ullits. Tak.

--
Fortsat god og positiv dag

ZIRAX
v. Irene Zirfelt
Løgstørvej 84
9600 Års
98 62 31 31
www.zirfelt.dk

Fra : Dorte

Dato : 23-01-03 12:47

Min lille shetlænder fik konstateret lus i fredags. Min dyrelæge gav mig
noget der hedder Advantage, det er et produkt til hunde mod lopper. Men hun
sagde, at det har vist gode resultater på heste også. Det skal ligesom på
hunde, gives på huden. Skil manen 1 til 3 steder og på haleroden. Det skulle
være nok med 2 ampuller, ihvertfald til min. Men ellers spørg din egen
dyrelæge. Det er der noget nemmere end pulver, der skal masseres ind.!!!
M.v.h.
Dorte

Fra : Marlene

Dato : 24-01-03 15:44

Dorte <cft3479@vip.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:b0r94g$1vk4$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> være nok med 2 ampuller, ihvertfald til min. Men ellers spørg din egen
> dyrelæge. Det er der noget nemmere end pulver, der skal masseres ind.!!!

Kan man egentlig ikke se lusene på hesten??? Er det de samme lus som dem,
mennesker får?

Rigtig god weekend til jer alle.

Mvh. Marlene.

Fra : Winther

Dato : 24-01-03 19:53

"Marlene" <tunne@heaven.dk> skrev i en meddelelse

> Kan man egentlig ikke se lusene på hesten??? Er det de samme lus som dem,
> mennesker får?
>
> Rigtig god weekend til jer alle.
>
> Mvh. Marlene.

Mine havde lus engang. Det var nogle gule fyre,som kunne ses ved haleroden.
Så vidt jeg husker gjorde jeg ingenting, det var lige før fældning, og de
forsvandt sammen med vinterpelsen. De har aldrig haft det siden.

Vh. Winther