EDB udstyr på forskellige faser - problem ~
Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 22-01-03 17:38

I "gamle dage" med coax netværk var der her i huset problemer med
potentialeforskelle.

Men jeg har ladet mig fortælle at sålænge udstyret er jordet er det
ligegyldig hvilke faser det kører på da twisted pair netværk alligevel
galvanisk adskiller de tilkoplede maskiner

/A - /Amatør

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-01-03 18:53

<AndersDOTMajland@jyde.dk> wrote in message news:b0mhe3$iqm$1@sunsite.dk...
> [...]
> ligegyldig hvilke faser det kører på da twisted pair netværk alligevel
> galvanisk adskiller de tilkoplede maskiner

Ja, det er rigtigt.... Selvom computerne ikke er jordet, løber der ikke
strøm, da de er galvanisk adskilte... Men man skal altid jorde pc´ere...

Kabler med skærm tilsluttet forskellige portentialer, giver problemer...

Men havde du et spørgsmål, eller ville du bare have det bekræftet?

Fra : Allan Olesen

Dato : 22-01-03 18:53

"Anders Majland \(Replace DOT with . in address for reply by
email\)" <AndersDOTMajland@jyde.dk> wrote:

>Men jeg har ladet mig fortælle at sålænge udstyret er jordet er det
>ligegyldig hvilke faser det kører på da twisted pair netværk alligevel
>galvanisk adskiller de tilkoplede maskiner

Hvis udstyret er jordet (til samme jord), har du ingen
potentialeforskelle, og dermed virker raadet ogsaa ved coax.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 22-01-03 19:25

Allan Olesen, Lunderskov & Bjarke Hansen var enige

>Men havde du et spørgsmål, eller ville du bare have det bekræftet?

Bare bektræftet - tak skal i have.

Der blev lavet om på strømmen for nogle år siden med den hensigt at køre
alt edb på samme fase - jeg fandt for et par timer siden ud af at der
var "klumret" i det så fasen til edb og den til andet alligevel var
forskellig fra rum til rum. Og så skulle jeg lige have et argument for
at det ikke skal laves om ...

Istedet vil jeg gå en tur og fjerne ledninger med tysk stikprop (ingen
jord i dk kontakter) og kasserer dem - Så må vi se hvor mange der
mangler strøm på computerne imorgen tidlig ...

/A

Fra : Casper Mønster

Dato : 22-01-03 20:52

<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jord i dk kontakter) og kasserer dem - Så må vi se hvor mange der
> mangler strøm på computerne imorgen tidlig ...

Eller klippe stikproppen og sæt en ny på til en 10 kr. hvis man da ikke har
bunker af EDB-kabler liggene.

/Casper

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-01-03 22:01

"Casper Mønster" <news@monster.dyndns.dk> wrote in message

> Eller klippe stikproppen og sæt en ny på til en 10 kr. hvis man da ikke
har
> bunker af EDB-kabler liggene.

Det var så også det jeg forstod han ville gøre....

Men hvor finder du forresten EDB stikpro, vinkel til 10 kroner? Vi har lige
købt en bunke, og jeg kan huske formanden brokkede sig over prisen på
omkring 30 kroner stykket

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 23-01-03 21:06

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote

> Men hvor finder du forresten EDB stikpro, vinkel til 10 kroner? Vi har
lige
> købt en bunke, og jeg kan huske formanden brokkede sig over prisen på
> omkring 30 kroner stykket

Typisk er det billigere at købe nye apparat-kabler med de rigtige stik
på....de kan fås til ca 10,- pr stk.

--
Mvh Henrik.

Fra : Allan Olesen

Dato : 23-01-03 20:03

"Casper Mønster" <news@monster.dyndns.dk> wrote:

>Eller klippe stikproppen og sæt en ny på til en 10 kr. hvis man da ikke har
>bunker af EDB-kabler liggene.

Eller min favorit:
Koer til Tyskland og koeb en fordelerdaase med jord for 12 kr.
Saet en dansk stikprop med jord paa i stedet for den tyske.

Vupti - nu kan man bruge alle sine tyske EDB-kabler, og man har
oven i koebet sparet en masse penge i forhold til en dansk
fordelerdaase med jord. I hvert fald hvis man samtidig har husket
at tanke Cola, saa fordelerdaasen ikke skulle baere hele
koereturens pris.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 23-01-03 20:27

> Koer til Tyskland og koeb en fordelerdaase med jord for 12 kr.
> Saet en dansk stikprop med jord paa i stedet for den tyske.

Også min private løsning - bortset fra at jeg har handlet postordre og
ikke fået cola og dåseøl med ...

Jeg bruger bla. en master/slave dåse fra www.conrad.de der
tænder/slukker 5 udtag afhængigt af strømforbruget på det sidste. En nem
og hurtig måde at slukke helt for alle de strømslugere der står på
hjemmekontoret.

/A

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 25-01-03 22:35

<AndersDOTMajland@jyde.dk> wrote in message news:b0pfr1$anp$1@sunsite.dk...

> [...]
> tænder/slukker 5 udtag afhængigt af strømforbruget på det sidste. En nem
> og hurtig måde at slukke helt for alle de strømslugere der står på

Det var noget man kunne bruge til noget

har du ikke et direkte Link til produktet? Jeg kan delme ikke finde dåsen..!

Men man kan vel stille hvornår den skal slukke? altså at den kun slukker ved
fx et forbrug på under 10Watt på master?

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 26-01-03 12:45

> Det var noget man kunne bruge til noget
> Men man kan vel stille hvornår den skal slukke? altså at den kun
slukker ved
> fx et forbrug på under 10Watt på master?

Ja der er en dreje knap på den til at justere med.

Et direkte link kniber det med, men den har nummer 612024
Cut ...
1 612024-94 25,46 Euro 6F MASTER-SLAVE-STECKDOSENL.

De har flere i serien med "net-filter" og andet

Bemærk at der kun kan betales med credit kort hvis man går ind via den
internationale side på www.conrad.com men der er flere og bedre
produktbeskrivelser på den tyske. Så jeg har tit 2 browsere kørende. En
med den internationale indkøbskurv og en anden hvor jeg finder
produkterne ...

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 23-01-03 20:43

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> wrote in message

> [...]
>
> Vupti - nu kan man bruge alle sine tyske EDB-kabler, og man har
> oven i koebet sparet en masse penge i forhold til en dansk

Det er en løsning

Men hvornår mon vi her i Danmark begynder med de Tyske stik?

Kunne man ikke "bare" lave et udtag der er en sammenblanding af chuko og
Dansk udtag, hvor så de 2 fjedre i siden, plus hullet til jorden... Så vil
det både passe til danske popper og chuko propper...

Jeg har flere gange set chuko udtag i nyere tavler.. Hvor der i tavlen både
er et Dansk og et tysk stik... Kan man købe Chuko udtag, som passer til
enten Opus eller Fuga design?

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 23-01-03 20:49

> [...]
vil
> det både passe til danske popper og chuko propper...

Det har jeg også ønsket mig mange gange - det burde næsten være et krav
ved enhver renovering eller nyinstallation.

/A

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 23-01-03 21:31

<AndersDOTMajland@jyde.dk> wrote in message news:b0ph4j$img$1@sunsite.dk...

> Det har jeg også ønsket mig mange gange - det burde næsten være et krav
> ved enhver renovering eller nyinstallation.

Det var sådanset også derfor jeg spurtge... Da jeg ville ønske de kunne
fås.... Jeg skal selv til at renovere lejlighed, som jeg for Nøglerne til på
Fredag om en uge

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 24-01-03 11:30

Bjarke> "Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email)"
Bjarke> <AndersDOTMajland@jyde.dk> wrote in message news:b0ph4j$img$1@sunsite.dk...

> [...]

Bjarke> Det var sådanset også derfor jeg spurtge... Da jeg ville ønske de kunne
Bjarke> fås.... Jeg skal selv til at renovere lejlighed, som jeg for Nøglerne til på
Bjarke> Fredag om en uge

Desværre er det ikke lovligt.

--
Niels Elgaard Larsen
email: elgaard@diku.dk <URL:http://www.agol.dk/elgaard>

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 24-01-03 21:37

"Niels Elgaard Larsen" <elgaard@diku.dk> wrote in message

> Desværre er det ikke lovligt.

Hvorfor skulle det være ulovligt?

Hvis man installere normalt Dansk Marteriel, og har en seperart
sikringsgruppe til Chukostik, kan jeg jeg da ikke se noget ved det...

Det ses også i industri-tavler

Fra : Nicolai

Dato : 24-01-03 23:43

$Hl6.5314494@news010.worldonline.dk...

> Hvorfor skulle det være ulovligt?
>
> Hvis man installere normalt Dansk Marteriel, og har en seperart
> sikringsgruppe til Chukostik, kan jeg jeg da ikke se noget ved det...
>
> Det ses også i industri-tavler

Jeg skal ikke kunne sige om det er lovligt eller ej, men du kan jo ikke
sammenligne industri-tavler med en bolig. Så derfor kunne det jo godt være
lovligt i en industri-tavle, men ikke i en bolig. Men som sagt, jeg ved det
ikke, men kunne godt forestille mig at den slags skulle have en officiel
produkt-godkendelse før man måtte bruge dem i en dansk bolig, mht
installationsmetoder osv.

--
*Nicolai

"Enhver fejltagelse vil hævde, at succes ikke er andet end held"

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 23-01-03 21:33

<AndersDOTMajland@jyde.dk> wrote in message news:b0ph4j$img$1@sunsite.dk...

> Det har jeg også ønsket mig mange gange - det burde næsten være et krav
> ved enhver renovering eller nyinstallation.

Hvad bruger tyskerne forresten til edb-speciel udtag? Er det et chukostik
med skrå ben? Findes det ikke, eller bruger de en hel anden form for
forbindelse?

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 24-01-03 09:09

> Hvad bruger tyskerne forresten til edb-speciel udtag? Er det et
chukostik
> med skrå ben?

Afaik bruger de bare de samme alle steder - jeg har ikke set andet på de
tyske kontorer jeg har været på...

/A

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 24-01-03 11:29

Allan> "Casper Mønster" <news@monster.dyndns.dk> wrote:
> [...]

Allan> Eller min favorit:
Allan> Koer til Tyskland og koeb en fordelerdaase med jord for 12 kr.

Eller Sverige for dem af os der bor mod øst.
Der er nogle små importbutikker der sælger dem i København.

Fra : Emil Gundersen

Dato : 22-01-03 22:08

Hejsa

> Men jeg har ladet mig fortælle at sålænge udstyret er jordet er det
> ligegyldig hvilke faser det kører på da twisted pair netværk alligevel
> galvanisk adskiller de tilkoplede maskiner

Det er rigtigt nok, HVIS det ikke er skærmet kabel!
Husk på at mange af de kabler man bruger som drop kabel, er skærmet, der
kan vidreføre potientalet! (igennem hub og lign)

Mvh Emil

--
www.Scooterzone.dk
Suzuki GSF 400 Bandit

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-01-03 22:11

"Emil Gundersen" <Gundersen@tdcadsl.dk> wrote in message

> Husk på at mange af de kabler man bruger som drop kabel, er skærmet, der
> kan vidreføre potientalet! (igennem hub og lign)

Aha? Det har jeg ellers ikke hørt om, at dropkabler ofte er skærmede.

Jeg ved at fx AMP laver deres dropkabler med stikket crimpet med en
metalhætte.. Men kablet er ikke skærmet.

Fra : Nicolai

Dato : 22-01-03 22:21

> Aha? Det har jeg ellers ikke hørt om, at dropkabler ofte er skærmede.

Det har jeg heller ikke, og jeg har da efterhånden trukket en del.