Farvelaserprintere
Fra : Andreas Krog

Dato : 22-01-03 14:58

Hvis man skifter fra en s/h-laserprinter til en farvelaserprinter, er der
så nogen der har konkret erfaring, gerne fra en virksomhed, med hvor meget
dyrere det bliver pr. s/h-print?

Mvh
Andreas Krog

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 22-01-03 15:29

"Andreas Krog" <krog@net.dialog.dk> crashed Echelon writing

> Hvis man skifter fra en s/h-laserprinter til en farvelaserprinter, er
> der så nogen der har konkret erfaring, gerne fra en virksomhed, med
> hvor meget dyrere det bliver pr. s/h-print?

Da den sorte farve, i de farvelaserprintere jeg har set, er sin egen
tonerkit, så skal man jo kigge på prisen af sort toner til printeren.

HP's priser svinger ikke meget, hvis overhovedet, om det er sort toner til
farvelaserprinter, eller sort toner til alm. laser. Derfor vil det ikke
give nogen forskel i prisen.

--
Bjarke Andersen

Fra : co

Dato : 22-01-03 16:25

Der er flere ting at tage stilling til, det første er hvor stort et
farveprint behov du har, og
om det er print med 100% dækning eller blot tekster og små illustrationer.

En farvelaserprinter er faktisk 4 printer der printer hver sin farve Cyan,
Magenta, gul og sort
hvilket vil sige at den teoretisk er 4 gange så dyr at printe på, det er
blot ikke altid tilfældet !

De fleste farvelaserprintere ligger på mellem kr. 2 og kr. 10 pr. A4 print
( afhængig af dækning, som for det meste opgives til ca. 8% )

Har du et printbehov på 20- 40.000 A4 prints årligt, skulle du måske overvej
en laser farvekopimaskine med opkobling, som sandsynligvis kan erhverves med
en fast service så printprisen vil ligge på mellem kr 1 og kr. 2

Håber at svaret er uddybende

med venlig hilsen
Claus

Fra : co

Dato : 22-01-03 16:29

> så nogen der har konkret erfaring, gerne fra en virksomhed, med hvor meget
> dyrere det bliver pr. s/h-print?

I nogle laserfarveprintere er den sorte toner billigere end farve og kan
således give en billigere s/h printpris
men det vil altid være dyrere at print S/H på en farve printer.

I nogle farvelaserprinter vil den bruge alle farver til at printe sort med,
en ting du skal tage højde for når du
undersøger markedet !

mvh
Claus

Fra : Martin S.

Dato : 22-01-03 17:46

"Andreas Krog" <krog@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis man skifter fra en s/h-laserprinter til en farvelaserprinter, er der
> så nogen der har konkret erfaring, gerne fra en virksomhed, med hvor meget
> dyrere det bliver pr. s/h-print?

I de fleste farvelaserprintere, kan man nøjes med at bruge sort toner alene
og ikke de øvrige. Det gælder f.eks. min 3 år gamle Minolta Colorpage Pro.
Bevares, den kan da også printe sort tekst ud baseret på alle 4 farver, men
den kan kun printe 4 sider farve/min når alle 4 tonere skal bruges mod ca.
12-15/min i alm. sort. Jeg kører med alm. sort toner alene ved tekst
udskrift.
700 d.kr for en ny toner (ca. 4500 sider ved std. dækning 5%).
Farvepatronerne CMY - 3500 sider ved 20% dækning. Det siger specs. Jeg ved
så ikke om forbruget er 25% pr. toner farve baseret på 4 farver. Men sådan
ca. burde prisen pr. side ikke blive meget højere end ved kun at bruge sort
toner.
Men det er kun en hypotese. Faktum er at Minoltaen sagtens kan køre sort
toner alene. Og det er der flere andre farvelasers som også kan. Og
sideprisen er vel nogenlunde det samme fra s/h printer til farvelaser.

Martin S