Fireline-
Fra : Kim Nielsen

Dato : 22-01-03 13:46

Hej gruppe.

Da jeg ikke har brugt Fireline før vil jeg gerne have nogle råd om hvad der
kræves af hjul og stang for at man kan andvende linen med godt resultat.

Har et Mithell 300X hjul og en Abu Workhorse whss1762m kulfiberstang som jeg
havde tænk mig at prøve det på - men har hørt at linen er hård ved øjer på
stang og linerulen på hjulet.

Jeg ved at der er hjul og stænger som er lavet specielt til flettede
liner -- men er det nødvendigt at invistere i nyt grej for at fiske med
Fireline ?

Endvidere bruger man alm nylonline som opfyldning af spole og har de sidste
100 meter som Fireline (den har jo en peberet pris), da der kan være 200
meter 0,24 på spolen eller fylder man spolen helt med Fireline?

Har 300 meter 0,15 Fireline at gøre godt med , men er ikke meget for at få
cuttet et forkert sted :D
(av min pengepung) , så gode råd råd modtages kærkomment.

MVH KIM

:newbie i Fireline, men 30 års fiskeri med nylonline.

Fra : [9000] thorkild niel~

Dato : 26-01-03 21:06

Kim Nielsen wrote:

> [...]
> 100 meter som Fireline (den har jo en peberet pris), da der kan være 200
> meter 0,24 på spolen eller fylder man spolen helt med Fireline?

1. Jeg vil ikke anbefale at lægger monofil-nylonline inderst og så binde 100 m
fireline på yderst. Knuden er et punkt, der er svagere end nogen af de to
liner.

2. Brug så vidt muligt ikke knuder på fireline. Jeg har test brudstyrken selv
med en fjedervægt og jeg kunne ikke med nogen knude jeg prøvede opnå mere end
en trediedel af den brudstyrke, der var angivet på spolen. I stedet er det fint
at bruge "not-a-knot", nogle små ståltrådsbøjler, som bl.a. Berkeley
markedsfører. Til det finere spinnefiskeri plejer jeg at købe dem, men til
pirkefiskeri bøjer jeg dem selv (en specialudgave med indbygget hægte)

3. Jeg har ikke haft problemer med at bruge fireline på billige stænger, blot
de har keramiske ringe i øjerne.
--
------
Venlig hilsen

Teksten "bort" og "fjernes"
skal slettes fra min afsender-e-mailadresse.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-01-03 10:38

"[9000] thorkild nielsen" <bortthorkild.j.nfjernes@stofanet.dk> wrote in
message news:3E343FBF.1E74604@stofanet.dk...

> [...]
> markedsfører. Til det finere spinnefiskeri plejer jeg at købe dem, men til
> pirkefiskeri bøjer jeg dem selv (en specialudgave med indbygget hægte)

Jeg var lige inde på Berkeleys hjemmeside for at finde dem, da jeg ikke
kender dem.
De ser underlige ud, hvordan pokker bruger man sådanne ?

--
mvh/rg. From The Sum of all Fears:
Christian [In a Nuclear Arms depot in Russia, during an inspection]

Fra : Robert Piil

Dato : 27-01-03 14:10

On Mon, 27 Jan 2003 10:38:01 +0100, "Christian B. Andresen"
<mailto:username@domain.country> wrote:

>De ser underlige ud, hvordan pokker bruger man sådanne ?

Det kan du se her:

http://www.ffo-tackle.com/productimages/N31230B.jpg

De holder ganske udmærket, alligevel er jeg ikke vild med dem. Der er
alt for mange ting de ikke dur til. Fx gennemløbspirke/-blink, som jeg
bruger meget.

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 28-01-03 09:35

"Robert Piil" <piil@nospam.dk> wrote in message

> [...]
>
> De holder ganske udmærket, alligevel er jeg ikke vild med dem. Der er
> alt for mange ting de ikke dur til. Fx gennemløbspirke/-blink, som jeg

Jeg tror også at de ikke er egnede til UL spinnefiskeri.

Fra : Thomas Sass Pedersen

Dato : 27-01-03 01:08

Hej Kim

Jeg kan se, at de andre i gruppen er ovenud begejstret for fireline. Mine
erfaringer er dog noget anderledes. Jeg oplevede, at de rådnede rimelig
hurtig, og havde en evne til at knække i kastene. Om det er mig der har
været uheldig, eller om det er en generel fejl, det tør jeg så ikke sige.
Med hensyn til "superlinerne", har jeg derimod gode erfaringer med
DynaCable. Den er lidt dyrere, men jeg har aldrig været udsat for noget med
den (som jeg kan give linen skyld for, i hvert fald ). Det er blot min
erfaring, som sagt, ved jeg ikke om det er linen det er galt med, eller om
jeg bare har været uheldig med linen.

Med venlig hilsen

Thomas Pedersen

Fra : Robert Piil

Dato : 27-01-03 14:12

On Mon, 27 Jan 2003 01:07:39 +0100, "Thomas Sass Pedersen"
<sass@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>hurtig, og havde en evne til at knække i kastene. Om det er mig der har
>været uheldig, eller om det er en generel fejl, det tør jeg så ikke sige.

Jeg har i hvert fald haft nøjagtig den samme oplevelse med fireline
som dig. Jeg har dog forhørt mig, om andre skulle have oplevet
lignende problemer (bla. på 123nu.dk), og du er den første jeg har
mødt med tilsvarende erfaringer.

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Michael

Dato : 27-01-03 22:45

Husk på at en sådan line gir sig ikke når du feks kaster eller har bundhug
så tænk lige en ekstra gang over det når i kaster eller flår i et bundhug..
Nylonline fjedre lidt af.. Det gir en lille forvarsel inden den knækker
hvorimod firelinen ikke advare først.. Så hav lige det i baghovedet næste
gang (hvis der blir sådan en).. Nogen siger at det var derfor 0,08 fireline
udgik.. Den var simpelthen for tynd til at kaste med da den ikke fjedre lidt
af for kraften i et kast... Jeg synes fireline kaster suverænt specielt med
lidt tungere kompakte blink (gennemløbere , kystblink osv..) hvorimod en
lille flaksende spinner ikke er så godt at kaste med.. Mht de rådner er det
vel fordi når de blir en smule slidte og coatingen på linen blir slidt af
suger de en smule vand og blir de ikke tøret eller opbevaret korrekt
(U-korrekt må vel være en fugtig varm kælder uden ordentlig udluftning) ka
det vel gi tendens til råd lissom med så meget andet der ikke blir tørret
inden det blir gemt væk.. Altså delte meninger om fireline.. har stort set
kun gode erfaringer med det hvis det blir brugt med en smule omtanke..
Fisker stort set kun med fireline undtagen til lettere flåd/medefiskeri da
splithagl har det med ikke at ville sidde ordentligt.. og en sidste ting jeg
er ikke spor betænkelig ved at binde en ukorrent knude midt på linen.. Jeg
ka ikke mærke forskel på brudstyrken den holder til det samme.. Har kun
prøvet andet end Berkley-line en gang og det varede 3 uger så blev den
Dynawire kasseret da den både flossede og blev flad.. Men det var altså
DynaWIRE.. Såe... =)

Fra : Robert Piil

Dato : 27-01-03 22:57

On Mon, 27 Jan 2003 22:45:12 +0100, "Michael" <maestro@tdcadsl.dk>
wrote:

>Husk på at en sådan line gir sig ikke når du feks kaster eller har bundhug
>så tænk lige en ekstra gang over det når i kaster eller flår i et bundhug..

Jeg har skam også haft fireline, der ikke fejlede noget, og sagtens
holdt til mit brug. Den defeke derimod, knækkede for et godt ord. Den
var ubrugelig til fiskeri.

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Thomas Sass Pedersen

Dato : 28-01-03 04:34

Hej Michael.

Jeg er skam udmærket godt klar over, at diverse "superliner" ikke giver sig,
når man har bundhug og i kastet, jeg bruger ikke andet end "superliner"
idag. Den fireline som jeg har skrevet om, er blevet brugt korrekt. Normale
kast, korrekt opbevaring og det var ikke i bundhug, den knækkede. Og jeg må
indrømme, at hvis jeg har dårlige erfaringer med noget, så bliver det altså
skiftet rimelig hurtigt, idag bruger jeg udelukkende Dyna Cable i diverse
tykkelser, og som sagt, den har der ikke været nogle problemer med. Jeg kan
så ikke udtale mig om Dyna Wire, da jeg aldrig har brugt den

Med venlig hilsen

Thomas Pedersen

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 28-01-03 08:55

Fireline og de andre superliner er fremstillet af dyneema fibre. De rådner
ikke. Faktisk nedbrydes de slet ikke i naturen. Det er selvfølgelig rart så
længe linen sidder på hjulet, men ikke når det ender i naturen. Og selv
superliner kan knække,, så adskillige meter flagrer i vandet.

Jeg forstår ikke at folk bruger fireline. Den måde den flosser op på giver
en meget stor overflade og dermed luftmodstand. Det var den første
superline, men er forlængst afløst af mere avancerede flettede superliner.
Læg mærke til at ingen andre end fireline er u-flettede. Og der findes
efterhånden mange på markedet.

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse

Fra : Michael

Dato : 28-01-03 09:30

Altså mange delte meninger om fireline.. he he smag og behag.. men noget møg
er det ihvertfald når det ender i naturen..

Fra : Martin Nielsen

Dato : 30-01-03 23:13

Mine erfaringer de nøjagtig de samme som Kims, jeg bruger også udelukkende
Dynacable idag. I mine øjne har Erik ret i at Fireline lever højt på at være
den første spundne line på markedet. Der er masser af alternativer som er
langt bedre - f.eks. Dynacable.

/Martin