Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Loenmodtager PC fradrag paa selvangivelse
Fra : Stig

Dato : 22-01-03 12:50

Hej,

Nu snakker vi om privat-indkøbt PC til 100% erhvervsmæssig brug _på_
arbejdet.

Jeg er lønmodtager og har privat købt en PC'er som nu er opstillet på
mit arbejde. Det skete primært fordi jeg har nogle ansvarsområder som
ikke kunne forenes med det PC materiel som jeg ellers fik stillet til
rådighed. Og for at spare tid med diskussioner om cost-freeze mm., så
tog jeg selv et initiativ.

Det hele står permanent på arbejdet, hvor jeg ikke har anden PC'er -
det gamle skrot gik til en anden:). På arbejdets netværk med
domænenavn og det hele. Jeg er systemudvikler, så uden PC'en ville jeg
have... problemer!

Jeg spurgte skattekontoret i min hjemkommune (Helsingør) om jeg ikke
kunne træke tingene fra i skat. Hvis jeg havde været momsregistreret
konsulent, så ville jeg kunne trække alt fra. Det ville mit firma oså
hvis de havde købt PC'en. Men hvad med mig?

Skattekontoret i Helsingør siger at de skal have 1800-1900 kroner
top-beskattede kroner for at bare svare mig på om jeg kan fradrage den
på selvangivelsen, så nu trækker jeg den nok bare fra og ser hvad der
sker.

Hvad nu hvis jeg vil trække PC'en hjem en dag?! Skal jeg så betale
skat af PC'en som løninkomst? Tja, det bliver spændende....

mvh

StigV

Fra : Dorte Petersen

Dato : 16-02-03 12:26

Umiddelbart kommer det jo an på om din arbejdsgiver har forlangt at du skal
købe den pcer, fordi det der jo umiddelbart er vigtigt ,det er det der står
i Statsskatteloven § 6 stk. 1 litra a, hvor der står : Ved beregning af den
skattepligtige indkomst bliver at fradrage:
A. Driftomkostninger, dvs. de udgifter, som i årets løb er anvendt til at
erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten...

Men man kna sige at hvis du vælger at fratrække den skal du være opmærksom
på afskrivninger og straksfradrag.
Afskrivningsloven § 6 stk 1 nr. 2.

Det m. Helsingør kommune, må være at de har henvist dig til Ligningsrådet
for en forhåndsbesked.

Du kunne jo evt. prøve en anden kommune i nærheden det kunne jo være at de
ville svare, reglerne skulle jo gerne være det samme...du skal nok bare ikke
gøre opmærksom på at du kommer fra en "forkert" kommune, da du så vil blive
henvist til din hjem-kommune.