Access databases størrelse.
Fra : Ukendt

Dato : 22-01-03 11:23

Hej NG

Jeg sidder og laver noget hjemmeside værk, hvor jeg er løbet ind i et
besynderligt problem.

Jeg har en Access database tilknyttet siden, Access databasen fylder fx.
200kb. Så uploader jeg et fint billede på 70kb via en form på min side. Det
virker fint, jeg kan bruge billedet. Hvis jeg så vha en anden online form
sletter det billede igen. Så fylder Access databasen på min side stadig
270kb?

Er der noget ASP kode man kan kaste mod en database, for at få den til at
rydde op? Ellers er databasen jo absolut ikke brugbar til at indeholde
billeder.

--
Mvh Bjørn

Fra : Steen Eiler Jørgense~

Dato : 22-01-03 11:24

"Bjørn" <admin[at]norgaardweb.dk> skrev

> [...]
> virker fint, jeg kan bruge billedet. Hvis jeg så vha en anden online form
> sletter det billede igen. Så fylder Access databasen på min side stadig

Godt spørgsmål! Jeg lavede en kopi af en Access2000-db, slettede *alt*
indhold i tabeller, men lod tabellerne stå.

Resultat:

Før: 5,8 MB
Efter: 5,8 MB

--
Steen Eiler Jørgensen
"No, I don't think I'll ever get over Macho Grande.

Fra : Ukendt

Dato : 22-01-03 11:50

"Steen Eiler Jørgensen" <oz1sejREMOVETHIS@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Godt spørgsmål! Jeg lavede en kopi af en Access2000-db, slettede *alt*
> indhold i tabeller, men lod tabellerne stå.

Jeg prøvede lige hurtigt da slette den tabel jeg har med billeder i.
Databasen har samme størrelse før og efter :(

Min db er forresten også en Access 2000

--
Mvh Bjørn

Fra : Klaus Ambrass

Dato : 22-01-03 11:38

"Bjørn" <admin[at]norgaardweb.dk> wrote in

> [...]
>
> Er der noget ASP kode man kan kaste mod en database, for at få den til
> at rydde op? Ellers er databasen jo absolut ikke brugbar til at

Hej Bjørn,

Databasen bliver fragmenteret ved brug over tid. Mange programmer, inkl
Access, har en elendig garbage collection - dvs de rydder ikke altid op
efter sig selv og deres fragmentationsniveau (og filstørrelse) stiger og
stiger.

Du kan inde i Access foretage en kompirmering af databasen, som rydder op
i alle slettede records og objekter. Vælg Funktioner ->
Databasefunktioner -> Komprimer database.

Hvis du koder en Access-applikation, kan du indbygge noget kode som
kalder denne funktion ved lukning af basen.

Du kan ikke komprimere en base fra ASP hvis din base ligger hos en ISP.
Hvis den lå på din egen server (og den havde installeret Office eller
Access) kunne du kalde samme komprimeringskode i ASP, som du gør i Access
ved lukning af basen.

Du skal hente basen ned en gang i mellem, komprimere den manuelt og
uploade den igen.
--
Klaus Ambrass

IT - Storstrøms Amt
kam@it.stam.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-01-03 11:42

Bjørn skrev:

> Så fylder Access databasen på min side stadig 270kb?

Det er helt normal opførsel. Når man sletter data fra en database
slettes selve indholdet ikke med det samme - det markeres blot som
slettet.

> Er der noget ASP kode man kan kaste mod en database, for at få
> den til at rydde op?

Du skal bruge komprimer og reparer - så vidt jeg husker er det
muligt at køre via ADO, men jeg er ikke sikker.

> Ellers er databasen jo absolut ikke brugbar til at indeholde
> billeder.

Helt generelt er databaser sjældent gode til at opbevare billeder
i. Access er ingen undtagelse.

Normalt anbefales det at gemme filerne i filsystemet, og nøjes med
at have henvisninger til dem i databasen.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Klaus Ambrass

Dato : 22-01-03 14:47

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> wrote in

> [...]
>
> Du skal bruge komprimer og reparer - så vidt jeg husker er det
> muligt at køre via ADO, men jeg er ikke sikker.

Man kan bruge CompactDatabase. Det virker kun på Accessbaser med JetEngine.
Prøv at kikke på:

http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-
us/dao360/html/damthcompactdatabase.asp

--