? update mysql
Fra : Ukendt

Dato : 22-01-03 09:29

Hvis jeg anvender updatefunktionen (UPDATE) på mysql (3.23.48) og opdaterer
et felt som indeholder data med NULL kan jeg så altid regne med at feltet
bliver NULL?

Claus

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-01-03 10:19

Claus Nygaard-Pedersen skrev:

> Hvis jeg anvender updatefunktionen (UPDATE) på mysql (3.23.48)
> og opdaterer et felt som indeholder data med NULL kan jeg så
> altid regne med at feltet bliver NULL?

Nej.

Eks1: UPDATE tabel SET felt = værdi

"felt" bliver sat til værdi, uanset hvilken værdi (null eller ej)
der var i forvejen

Eks2: UPDATE tabel SET felt = felt + værdi

Felt bliver sat til værdien af "felt + værdi" (præcis som
ovenstående) - og her gælder reglerne for sammensætning med null
som normalt. Det vil sige at "Null + værdi" giver Null, uanset
indholdet af værdi (bortset fra evt. undtagelser).

Nogle databaser (fx Access) understøtter en ekstra
strengsammensætter som konverterer nullværdier til tomme værdier.
I Access vil sætningen "SELECT Null & 'Peter'" returnere "Peter",
mens "SELECT Null + 'Peter'" giver Null.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (medlem af FIDUSO - www.fiduso.dk)

Fra : Ukendt

Dato : 22-01-03 10:28

> Nej.
>
> Eks1: UPDATE tabel SET felt = værdi

Kan man skrive: UPDATE tabel SET felt = NULL ?

Og hvad nu hvis jeg plukker data ud fra et array (PHP) og de ubenyttede
pladser i array'et (NULLer) forsøges sat over i felter i tabellen?

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 22-01-03 19:46

On Wed, 22 Jan 2003 10:27:44 +0100, "Claus Nygaard-Pedersen"
<cnpatofir.dk> wrote:

>"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> skrev i en meddelelse

>Kan man skrive: UPDATE tabel SET felt = NULL ?

Bemærk!!!!

I php kunne det være du ville indsætte feltet med noget PHP
Så ville du måske gøre således

mysql_query("UPDATE tabel SET felt = 'NULL'");
BEMÆRK der skal IKKE ' ' i updaten, ellers bliver 'NULL' skrevet som
en værdi, og det bliver en "tekst streng" også vil der netop stå NULL
i feltet
mysql_query("SELECT felt FROM tabel")
list($felt) = mysql_fetch_row(sql);
print "Hejsa med dig ".$felt; // Hejsa med dig NULL

Så derfor INGEN ' ' hvis feltet skal have nul værdi

Bare en lille bemærkning

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-01-03 10:32

Claus Nygaard-Pedersen skrev:

> Kan man skrive: UPDATE tabel SET felt = NULL ?

Ja.

> Og hvad nu hvis jeg plukker data ud fra et array (PHP) og de
> ubenyttede pladser i array'et (NULLer) forsøges sat over i
> felter i tabellen?

Jeg kender ikke til php, men i asp vil response.write(null) ikke
genrere fejl - med andre ord, udskrift af null-værdier på
hjemmesider giver mig bekendt ikke problemer.

Fra : Ukendt

Dato : 22-01-03 10:53

> Ja.

Og i dette tilfælde kan jeg være 100% sikker på at feltet er NULL?

Claus

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-01-03 11:13

Claus Nygaard-Pedersen skrev:

[UPDATE tabel SET felt = NULL]

> Og i dette tilfælde kan jeg være 100% sikker på at feltet er
> NULL?

Hvis feltet overhovedet _kan_ sættes til null vil ovenstående med
garanti sørge for at det sker.

Hvis feltet er obligatorisk (NOT NULL) vil databasen komme med en
fejlmeddelelse.

Fra : Ukendt

Dato : 22-01-03 11:16

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jc@dmf.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> garanti sørge for at det sker.
>
> Hvis feltet er obligatorisk (NOT NULL) vil databasen komme med en

Ja det er klart!

Tak for dine hurtige svar Jens.

Claus

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-01-03 09:45

Martin skrev:

[Claus Nygaard-Pedersen]

> Bemærk!!!!

(et enkelt udråbstegn er normalt rigeligt).

> BEMÆRK der skal IKKE ' ' i updaten, ellers bliver 'NULL'
> skrevet som en værdi, og det bliver en "tekst streng" også vil
> der netop stå NULL i feltet

Det er korrekt (Claus havde nu heller ikke sat nogle anførselstegn
i sit eget eksempel).

PS: Klip venligst den tekst du ikke besvarer væk. Et citat uden
efterfølgende kommentarer er ikke interessant.