Rottegift / rovfugle
Fra : Jynis

Dato : 22-01-03 08:06

Er det farligt for rovfugle ,at tage mus og rotter , der har spist rottegift
?
Mvh.
--
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk

Fra : Knud N. FLENSTED

Dato : 22-01-03 10:23

Ja i høj grad. Muse- og rottegift er også dødeligt giftigt for fugle, hvis
de får for meget.

mvh.
Knud Flensted

Fra : Jynis

Dato : 22-01-03 15:50

Det er jo skrækkeligt at tænke på , når der står så mange metalbokse med
rottegift i omkring mange slags butikker . mvh
--
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk

Fra : Niels Bache

Dato : 23-01-03 21:19

Den 22/01-2003 kl. 15:49:44 skrev Jynis (jynisFJERN@tdcadsl.dk):

(i omvendt orden)

> "Knud N. FLENSTED" <knud.flensted@dof.dk> skrev i en meddelelse

> Det er jo skrækkeligt at tænke på , når der står så mange metalbokse med
> rottegift i omkring mange slags butikker . mvh

Men er der ikke noget med at en mus eller rotte der har spist gift, vil
søge i skjul? Det må jo trods alt reducere risikoen for at alt for mange
af dem ryger i rovfuglemaver.

[...]

Hilsen,

Niels

--
______ Almost quite, but not entirely, unlike forty-two.
___/L_][_\\__ _ // Yet another | Niels Bache, Groenlandsvej 12 B

Fra : Knud N. FLENSTED

Dato : 23-01-03 23:26

> [...]
vil
> søge i skjul? Det må jo trods alt reducere risikoen for at alt for mange

Først når mus og rotter bliver dårlige og er ved at dø, søger de i skjul. På
det tidspunkt er der ofte gået flere dage siden de spiste giften. Giften
virker nemlig først optimalt efter nogen tid. De almindelige typer af muse-
og rottegift medfører, at blodet ikke kan størkne, og hvis denne
giftvirkning kommer med det samme, så er specielt rotter så kloge, at de
forbinder en artsfælles død med indtagelsen af giften, og så lærer de andre
at det er uklogt at spise giften.

I øvrigt er rottegift inde ved bygninger, i byer og lignende steder
formentlig et mindre problem for rovfugle end de steder, hvor man bruger
muse- og rottegift ude i skove og moser i forbindelse med nyplantninger og
ved fasan- og andefoderpladser.
Dansk Ornitologisk Forening arbejder der for at få anvendelse af muse- og
rottegift forbudt ude i naturen, dvs. når giften ikke udlægges i forbindelse
med boliger, bygninger og tekniske anlæg som kloakker og rensningsanlæg.

mvh.
Knud Flensted
DOF

Fra : Poul Evald Hansen

Dato : 24-01-03 07:34

"Knud N. FLENSTED" <news@@flensted.net> skrev i en meddelelse
> [...]
forbindelse
> med boliger, bygninger og tekniske anlæg som kloakker og rensningsanlæg.

Er det dette der er teorien bag formodningerne om hvorfor de dødfundne
havørne omkom, jfr. tidligere debat. - Eller har man formodninger om helt
bevidst forgiftning i form af udlægning af forgiftet kød etc.

M.v.h.

Poul Evald Hansen

Fra : Knud N. FLENSTED

Dato : 24-01-03 10:01

"Poul Evald Hansen" <cft6753@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Er det dette der er teorien bag formodningerne om hvorfor de dødfundne
> havørne omkom, jfr. tidligere debat. - Eller har man formodninger om helt
> bevidst forgiftning i form af udlægning af forgiftet kød etc.

Havørne spiser kun undtagelsesvis rotter eller mus, men derimod vandfugle og
fisk, så havørne er næppe døde, fordi de har spist forgiftede rotter eller
mus. Om de er døde af anden gift har ikke kunnet fastslås (se årsag
nedenfor).

Derimod er der formodninger om, at ugler (bl.a. slørugler fra Sønderjylland
og en høgeugle fra Hjelmøvej/Sakskøbing i november 2001), flere røde glenter
og måske musvåger er døde på grund af rotte-/musegift (rodenticider).
Desværre har det ikke kunnet dokumpenteres, fordi Statens VerinærInstitut
har nedlagt deres kemiske laboratorium, hvilket har medført at de ikke har
foretaget tilstrækkelige analyser af de døde rovfugle, der er indsendt til
obduktion i de senere år.

mvh.
Knud Flensted

Fra : Ole Aaquist Johansen

Dato : 24-01-03 11:08

Knud N. FLENSTED <knud.flensted@dofffff.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:b0qvcj$r13$1@sunsite.dk...

<klip>

>Desværre har det ikke kunnet dokumpenteres, fordi Statens VerinærInstitut
> har nedlagt deres kemiske laboratorium,

<klip>

Er det SV, der har nedlagt laboratoriet? Eller er det en følge af
VK-regeringens nytårshærgen i 2001?

VH Ole Aaquist Johansen

Fra : Jens Lodal

Dato : 30-01-03 21:18

> [...]

forbindelse
> med boliger, bygninger og tekniske anlæg som kloakker og rensningsanlæg.

Det er desværre en misforståelse, at rotter er så kloge, at de forbinder en
artsfælles død med indtagelse af gift. Hvad der derimod er tale om er, at
den enkelte rotte ved en hurtigt virkende gift kan forbinde eget ubehag med,
at den har ædt noget nyt og fremmed stof, vel at mærke hvis begge disse ting
sker inden for højest ca. 7 timer. Derfor er der problemer med at bruge
hurtigt virkende gifte til rotter, fordi rotter nemlig ofte bare nipper til
ny og fremmed mad. Så får den i første omgang kun en ikke-dødelig dosis i
sig og kan så ellers "vælge" at holde sig fra giften.

De almindelige gifte til rottebekæmpelse fremkalder alle indre blødninger og
hæmmer blodet i at størkne, og er det der kaldes antikoagulanter. De er
langsomt virkende, idet giftvirkningen først optræder når dyrets vitamin-K
beholdning er ved at være brugt op. Der sker oftest 3-5 dage efter første
gang rotten åd af giften. I øvrigt udskilles en del af giften løbende og der
sker også en omsætning i rotten, der gør at dens indhold af gift er
væsentligt lavere end hvis giften blot blev hobet op i organismen.

Der er stor forskel mellem de forskellige antikoagulanter (6 forskellige på
det danske marked) mht hvor hurtigt de udskilles og nedbrydes i rotten. De
stærkeste og mest risikable i denne sammenhæng over for rovdyr og rovfugle
er derfor ikke tilladt til brug i f.eks. skove i Danmark og en række andre
lande.

mvh
Jens Lodal

Fra : Jynis

Dato : 01-02-03 08:34

"Jens Lodal" <jens.lodal@teliamail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> er derfor ikke tilladt til brug i f.eks. skove i Danmark og en række andre

Hvis der går flere dage inden rotten dør af det, må der jo ligge giftig
afføring efter rotten / rotterne . Jeg har heldigvis ikke rotter , men når
jeg handler med foder , ved jeg at det kan komme. Jeg vil helst være så
skånsom for naturen , som mulig. Mon ikke en stor kat aligevel er bedre end
gift.Hvad mener i?Fuglene skulle helst ikke flygte herfra. Heller ikke
rovfuglene. Mvh
--
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk

Fra : Jens Lodal

Dato : 07-02-03 22:03

> [...]
end
> gift.Hvad mener i?Fuglene skulle helst ikke flygte herfra. Heller ikke

Rottegift går ikke bare gennem dyret - der sker en omsætning i kroppen. Der
kan dog komme lidt gift uomsat ud med afføringen, men det er altså en mindre
del af det dyret har ædt.
Nogle katte kan rigtig nok tage rotter, men visse hunde, ræve og mårer kan
være bedre. Har man sådanne dyr på sin ejendom er der altså gode grunde til
at bevare rovdyrene. Men ikke alle er glade for at have en mår på loftet, så
somme tider må man foretage nogle valg.

Hilsen Jens

Fra : Jynis

Dato : 08-02-03 15:32

> [...]
til
> at bevare rovdyrene. Men ikke alle er glade for at have en mår på loftet,

Tak for dit svar, jeg vil også gerne tage nogle valg, men ikke før
mulighederne er tænkt grundig igennem.Jeg foretrækker en mår på loftet ,
frem for rotter i min butik.
velvidende at den kan ødelægge isoleringen og larmer osv. Der er heldigvis
ikke rotter her ( endnu ) Ræven kommer hver aften , der ligger næsten altid
gogte knogler og lignende fra husholningen til den og naboens
katte.Kragefuglene går heller ikke af vejen for en kogt grisetå eller et
kyllingeskrov. Ingen ting må gå til spille, dyrene kan anvende det meste.
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk