Hvad forskel er der på Palomino, Thoroughb~
Fra : Helge Duif

Dato : 21-01-03 23:10

Hej...., jeg overvejer at købe en AMD-cpu og kan på edbpriser se, at man kan
købe AMD-cpu'er på 17-1800mhz for omkring kr. 500,-...., men der er tre
forskellige modeller at vælge imellem, nemlig Palomino, Thoroughbred og
Thunderbird og for at det ikke skal være løgn, er der både box og ikke
box..., er der nogen, der kan forklare mig forskellen på de nævnte
modeller.....??? Mit bundkort er et ECS - K7S5A...

mvh. Helge Duif

Fra : Per N

Dato : 22-01-03 07:17

On Tue, 21 Jan 2003 23:10:13 +0100, "Helge Duif"
<helgeduif@wanadoo.dk> wrote:

> [...]
>box..., er der nogen, der kan forklare mig forskellen på de nævnte
>modeller.....??? Mit bundkort er et ECS - K7S5A...

Thunderbird er den ældste model. Så kom Palomino og
her for nylig kom så Thoroughbred til som sidste skud på
stammen. Hvis du har mulighed og råd, så gå efter den
nyeste.

At en CPU er box betyder at der medfølger en standard
køler. Til en ikke box CPU skal du selv købe køler.

mvh PN

Fra : o&u

Dato : 22-01-03 09:18

<helgeduif@wanadoo.dk> wrote:

> [...]
>box..., er der nogen, der kan forklare mig forskellen på de nævnte
>modeller.....??? Mit bundkort er et ECS - K7S5A...

Thunderbird fås i versioner til fsb200 og fsb266 (100 og 133 for
bundkortet).

Palamino har et lidt lavere strømforbrug, 20 %, og har desuden
prefetch og understøtter sse instruktioner udover 3dnow.
En bios opdatering er ofte nødvendig for at boote palamino.

Tbred (umuligt navn) har forsåvidt angår B-versionen endnu lavere
strømforbrug.
Bundkortet skal understøtte de lavere Vcore. Bios igen.

SSE2 instruktioner kan de ikke. Det kommer vist med først med Hammer
ligesom hyperthreading.

Barton bliver bare med 512 kbyte cache, kommer snart, den 7. februar.

mvh

John

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 27-04-03 15:15

>SSE2 instruktioner kan de ikke. Det kommer vist med først med Hammer
>ligesom hyperthreading.

AMD hævder sågodtnok at de har smidt nogle SSE2 instrukser ind i
Palaminoen og at de har smidt endnu flere i Thoroughbred'en.
Flemming Jacobsen

Fra : Kim Nielsen

Dato : 29-04-03 16:22

0,18 uM i palimokernen og 0,13 i uM throughboroughkernen -- den bliver langt
fra så varm som palimoCPUen to forskellige måder at lave dem på -- den
sidste er den nyeste

Mvh Kim

"Thunderbird[7100]" <carshark[Spam Frabedes]@carshark.dk> skrev i en
meddelelse news:3epnav8t153kbmmsllitrs1j7jp54u6944@4ax.com...