Dyrlæge i Skælskør i 1940erne
Fra : Mikkel Eide Eriksen

Dato : 21-01-03 20:47

Hej

Jeg leder efter en mand som var dyrlæge i Skælskør i 1940erne. I
forbindelse med min slægtsforskning fandt jeg dette i min farmorbrors
erindringer:

"Efternavnet Dalsgaard er navnet på en gård i Skals, hvor slægten kan
spores tilbage til fra året 1661. I alle generationerne helt op til
[Kresten Dalsgaard], havde familien Dalsgaard som mellemnavn og hed
Kristensen til efternavn. Slægtsstolte var de, de gamle, og en
særdeles velhavende dyrlæge i Skelskør, broder til [Kresten
Dalsgaard], bekostede engang i fyrrene udarbejdelsen af en slægstavle"
(Gunner Dalsgaard - Fra Midtjysk Jord til Roskilde Fjord, 1993)

Der står desværre hverken navn på dyrlægen eller titel på slægtstavlen
(i fald den blev udgivet - hvilket jeg ikke engang er sikker på). Den
nævnte Kresten Dalsgaard levede fra 1861 til 1945 i V. Bjerregrav
(Rinds, Viborg). (Som en sidebemærkning tror jeg nok at Gunner tager
fejl med hensyn til efternavnet Kristensen; det kan vist kun passe
tilbage til 1840 eller så, før det mener jeg ikke navnelovgivningen
krævede standardiserede navne)

Er det muligt at denne dyrlæge nævnes i arkiver/aviser i Skælskør
området? Hvor skal jeg lede?

Jeg har på <URL:http://home.online.no/~cfscheel/SL-DA.HTM> fundet
følgende: "Christensen-Dalsgaard - Glud Konradsen, Kristian:
Slægtstavle over Familien Christensen-Dalsgaard fra Dalsgaarde i
Svostrup Sogn. DK [60*fb]," men jeg ved ikke om det kan være den...

Hvis der er nogen der har tips eller ideer, vil jeg meget gerne høre
mere (min Dalsgaard gren er temmelig tyndt befolket som det ser ud
nu).

mvh
Mikkel Eide Eriksen

Fra : Rømer

Dato : 22-01-03 10:46

Jeg vil foreslå kontakt til Skælskør Egnshistoriske Arkiv - mon ikke de har
en gammel telefonbog eller andet, der kan bringe dig lidt videre?

Skælskør Egnshistoriske Arkiv
Skælskør Bibliotek
Havnevej 51
4230 Skælskør
tlf. 53 59 43 73 lok. 20
Fax. 53 59 03 02

Der er enhjemmeside: http://www.lokalarkiver.dk/lava/arkiverne/skaelsko.htm

God jagt!

Fra : Steen Thomsen

Dato : 22-01-03 15:55

Bogen om Dalsgård finder du på Frederiksberg Biblioteks hjemmeside, og
så har du også forfatterens navn. Når du har årstallet, kan du også
finde anmeldelsen i PersonalHistorisk Tidsskrift.

De bedste hilsner
Steen Thomsen

Steen Thomsen http://www.danbbs.dk/~stst/
Frederikssundsvej 128 H st-th
DK 2700 Brønshøj
Danmark
Tlf: +45 3880 0202 steenthomsen@danbbs.dk

Fra : Mikkel Eide Eriksen

Dato : 22-01-03 20:46

steenthomsen@danbbs.dk (Steen Thomsen) wrote in message news:<5c5307d0.0301220655.2f3b6b55@posting.google.com>...
> [...]
> så har du også forfatterens navn. Når du har årstallet, kan du også
> finde anmeldelsen i PersonalHistorisk Tidsskrift.

Tak, det vil jeg prøve. Jeg kan se at Frederiksberg har Glud
Konradsens bog, men den er ikke til udlån - der er vist en ekskursion
når jeg har en fridag!

mvh
Mikkel Eide Eriksen

Fra : Mikkel Eide Eriksen

Dato : 27-01-03 09:26

Bare lige for at afslutte sagen, så fik jeg et avisudklip med s
dødsannonce fra Skælskør Egnshistoriske Arkiv. Han hed Søren
Dalsgaard. Hvis der er nogen der vil have en kopi, så sig bare til.

:)

Mikkel Eide Eriksen

Fra : Mikkel Eide Eriksen

Dato : 22-01-03 17:27

"Rømer" <fupkonto@hotmail.com> wrote in message news:<b0lpb9$fsn$1@sunsite.dk>...
> Jeg vil foreslå kontakt til Skælskør Egnshistoriske Arkiv - mon ikke de har
> en gammel telefonbog eller andet, der kan bringe dig lidt videre?

> [...]

Tak for det!

Nummeret var ugyldigt, men jeg kiggede lidt videre med google og fandt
et andet: 58 19 43 73. Ham jeg skulle snakke med var der dog ikke
idag, men jeg fik at vide at han skulle være der imorgen, så jeg
krydser fingre!

<URL:http://www.skaelskoerbib.dk/arkiv/arkiv1.htm> (der står godt nok
Tirsdag 14-18 her, men på biblioteket sagde de hverdage 9-15, så det
prøver jeg. Ellers må jeg jo bare vendte til næste uge)

mvh
Mikkel Eide Eriksen

Fra : niels g nielsen

Dato : 30-03-03 10:25

Prøv at henvende dig til Lokal Historisk Arkiv i Møldrup.
Der lever fortsat Dalsgård efterkommere fra Skals gården Dalsgård.
Bl.a. Chresten Dalsgård i Ugelris. Hans hustru Lene er aktiv på arkivet i
Møldrup.
Mvh
Niels G Nielsen

Fra : H L Idestrup

Dato : 30-03-03 13:33

Jeg har fundet følgende i "Den danske Dyrlægestand 1955" side 114:

Dalsgaard, Folmer Peter, Skælslør, f.15.4. 1903 i Skælskør. Søn af dyrlæge
S. Dalsgaard og hustru, f. E.M. Larsen.

Hvis det har interesse, kan jeg scanne og sende som vedhæftet fil.

Min e-mail: idestrup@adslhome.dk

--
Med venlig hilsen / Kind regards / Mit freundlichen Grüßen
Henriette Idestrup (www.idestrup.dk)