Hvordan navigerer man i et SAFE MODE miljø~
Fra : Bjarne Wichmann Pete~

Dato : 21-01-03 19:46

Hej!

Er der nogen her der har fundet ud af hvordan man kan benytte filfunktioner
i PHP når nu serveren kører SAFE MODE?

Fx. en banal ting som at oprette et bibliotek og efterfølgende også har
*lov* til at skrive til biblioteket?

Fx:
<?php
$oldumask = umask(0);
mkdir( "testdir/test", 0666 );
umask($oldumask);
touch( "testdir/test/article.lst" );
?>

Får serveren til at svare:

Warning: SAFE MODE Restriction in effect. The script whose uid is 690 is not
allowed to access /web/www.mekanix.dk/www/kulsuhrnyt/testdir/test owned by
uid 503 in /web/www.mekanix.dk/www/kulsuhrnyt/permissiontest.php on line 6

Bjarne

Fra : Kim Emax

Dato : 23-01-03 09:32

Bjarne Wichmann Petersen wrote:

> Er der nogen her der har fundet ud af hvordan man kan benytte
> filfunktioner i PHP når nu serveren kører SAFE MODE?

Nu er det ikke, hvad jeg forstår ved filfunktioner(fopen, fput m.v.), som du
spørger til...

> Fx. en banal ting som at oprette et bibliotek og efterfølgende også
> har *lov* til at skrive til biblioteket?

> [...]

alle disse kommandoer er prompt kommandoer, og de er slået fra, når safemode
er slået til:
http://www.php.net/manual/en/features.safe-mode.functions.php

Du kan muligvis benytte open_basedir i stedet:
http://www.php.net/manual/en/features.safe-mode.php#ini.open-basedir

> Får serveren til at svare:
>
> Warning: SAFE MODE Restriction in effect. The script whose uid is 690
> [...]

du får her af vide at test er ejet af 503, hvem er det, hvis du kigger i
/etc/passwd ?

--
Take Care
Kim Emax - Freelance programmør