3D spinning jordklode
Fra : ct

Dato : 21-01-03 20:26

Hej,

Jeg har fået til opgave at lave en 3D globe (udsnit deraf) i Flash. Den skal
være 'tydelig' nok til at man (i animationen) kan fremhæve enkelte lande.
Størrelsen af det snit der vises er ca. 1/4 del af kloden.

I animationen skal kloden dreje rundt således at europa passerer forbi med
enkelte lande fremhævet (statisk). Over Europa skal der så hænge en
sattellit der 'beamer' ned til landene.

Jeg har forsøgt mig lidt i Swift3D v.3, men da kloden jeg har brugt er med
et bipmap texture, bliver det til 200+ billeder i en flash fil, altså ikke
særligt brugbart (jeg regner ikke med at en flash komprimerer så mange
billeder specielt godt?)

spgm1: vil det hjælpe at bruge en vector-tegning af jorden og landende (helt
uden textures, kun vector) - eksporteres dette korrekt til flash så det
fylder mindre?

spgm2: Er der andre brugbare metoder til at lave denne animation? Hvad med
diverse 3D plugins til hjemmesider? Et par hundrede kb er vel smertegrænsen
vil jeg tro. Jeg har forsøgt i Flash MX med en mask og et landkort
nedenunder, men det er ikke godt nok da kortet jo ikke bøjer i kanterne
(3D-like).

Jeg er tør for ideer p.t. - hjælp!

claus

Fra : Bo

Dato : 22-01-03 00:37

Hej claus

Bare en løs idé.

Hvad med en bump - map i et 3d-program mappet på en klode.

Mappen skulle være en outline af landegrænser.

Denne model skulle så eksporteres til Vecta3D eller Swift3D (som jeg ikke
kender)

Jeg ved ikke om det kan bruges...

Vh Bo

Fra : ct

Dato : 22-01-03 01:02

> Hvad med en bump - map i et 3d-program mappet på en klode.
>
> Mappen skulle være en outline af landegrænser.
>
> Denne model skulle så eksporteres til Vecta3D eller Swift3D (som jeg ikke
> kender)

Hej Bo, Tak for ideen.

Men jeg tror der skal være vector hele vejen igennem(?) for at flash ender
op med noget der ikke fylder en bondegård. Altså noget med at man ender med
en motion tween af vectorgrafikken der er konstrueret i et 3d program. Man
kune selvfølgelig gå i gang med at tegne manuelt i flash, men pyh, et
arbejde

claus

Fra : Bo

Dato : 22-01-03 08:29

> [...]
med
> en motion tween af vectorgrafikken der er konstrueret i et 3d program.

Det var det jeg mente

bl.a. Vecta3D outputter swf.

Bo