Leverandørskift fra Orange til alt andet e~
Fra : Stampe

Dato : 21-01-03 18:35

Jeg har i dag et kombineret fastnet + adsl abb hos Orange men vil gerne
skifte. I hvert fald mht. adsl. Telefonen finder jeg nok også en anden
leverndør til. Mit eneste krav til en ny leverandør er "alt andet end TDC"

Det frie leverandørvalg er imidlertid noget nær en narresut. I
sommers/efteråret forsøgte jeg et skift til Tiscali. Det kunne ikke lade sig
gøre pga manglende kobber. Det var svaret fra Tiscali som de havde fået fra
TDC - noget med at Tiscali's løsning var baseret på delt kobber og pga
forholdene hos mig gik det ikke. Jeg bor på Nørrebro, København - et
temmeligt befolket område. Nu har jeg forsøgt hos Cybercity. Og her blev jeg
afvist med begrundelsen: "Nummer findes ikke" - det stod der direkte i
brevet fra CC. Jeg ringede og spurgte hvad det betød - de kunne jo bare slå
mig op på Krak. De forsøgte en gang til og blev igen afvist af TDC med samme
begrundelse. Jeg nægtede at give op og nu lyder forklaringen fra TDC således
(som CC har skaffet):

"For at vi skal kunne levere delt kobber til kunden skal hans nummer ved
Orange flyttes tilbage til TDC.
Ifølge TDC er nummeret blevet porteret fra TDC til Orange på et eller andet
tidspunkt, og det vil så sige at nummeret figurerer slet ikke mere i TDC´s
system, og derfor bliver han afvist på delt."

Der var den igen - "delt kobber"

Nu er det så jeg spø'r - pænt, venligt og høfligt - kan det virkelig passe?
TDC skal da ikke bestemme, hvor jeg skal have min fastnettelefon (det skal
så iøvrigt være hos dem) for at kunne skifte min adsl leverandør? De skal da
bare falde i hak og gøre hvad de bliver bedt om! Hvis dette er konsekvensen
af at TDC ejer kablerne, så bør der vist ses nærmere på dette
ejendomsforhold.

Hvem skal jeg snakke med? Telestyrelsen? Teleankenævnet (hedder det sådan)?
Eller noget tredie?

Fra : KsNa

Dato : 21-01-03 21:28

"Stampe" <nomail@tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ejendomsforhold.
>
> Hvem skal jeg snakke med? Telestyrelsen? Teleankenævnet (hedder det

Hvis Orange bestemmer over "dit" kobber og der ikke er en aftale mellem
Orange og ADSL-leverandøren, så kan det jo ikke lade sig gøre med delt
kobber og det kan TDC ikke lave om på.

Men hvis TDC har indgået aftale med en anden ADSL-levenrandør, så kan der
godt bruges delt kobber.

Afslaget kommer fra TDC, for det er jo dem der ejer kablerne og som derfor
også administrerer kobberet, men det hjælper jo ikke på at Orange har
rettigheden til at bruge det.

Mvh.

Kim

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 21-01-03 22:19

"Stampe" <nomail@tele.dk> wrote

> [...]
> tidspunkt, og det vil så sige at nummeret figurerer slet ikke mere i TDC´s
> system, og derfor bliver han afvist på delt."

Hvad hvis du beder Orange/TDC om at portere nummeret tilbage til TDC, og så
derefter søger igen ?

--
Mvh Henrik.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-01-03 23:10

"Stampe" <nomail@tele.dk> skrev i en meddelelse
> "For at vi skal kunne levere delt kobber til kunden skal hans nummer
ved
> Orange flyttes tilbage til TDC.

Giver jo god mening. TDC kan jo ikke dele et stykke kobber med CC, hvis
Orange har lejet det af TDC

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Stampe

Dato : 22-01-03 00:39

> "Stampe" <nomail@tele.dk> skrev i en meddelelse
> ved
>
> Giver jo god mening. TDC kan jo ikke dele et stykke kobber med CC, hvis
> Orange har lejet det af TDC

Tænk - jeg som almindelig forbruger synes det giver nul mening. Jeg vil jo
netop skifte udbyder - altså skifte fra Orange til ... whatever .... altså
opsiger jeg mit abb hos Orange og dermed skal de ikke længere leje af TDC.
Altså må TDC igen have kontrol over kobberet - de ejer det trods alt - og
kan dele det med CC. Det må TDC, Orange og CC da finde ud af indbyrdes. Det
kan da ikke være meningen at jeg først skal skifte fra Orange til TDC og så
skifte fra TDC til CC?

Dette svar dækker også nogenlunde mine kommentarer til Kim og Henrik

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 22-01-03 00:48

> altså
> opsiger jeg mit abb hos Orange

Har du gjort det inden du ansøgte hos CC?

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Stampe

Dato : 22-01-03 17:36

> "Stampe" <nomail@tele.dk> skrev i en meddelelse
>
> Har du gjort det inden du ansøgte hos CC?

Næ - det skulle CC nemlig gøre for mig i forbindelse med flytningen. Du ved:
der er jo ingen grænser for, hvad man vil gøre for at få nye kunder,
herunder ordne alt det praktiske, men så ender jeg åbenbart i en uendelige
cirkel: CC kan ikke oprette mig som kunde hos dem fordi TDC "ikke kender mit
nummer" og dermed kan mit abb hos Orange ikke opsiges. Og TDC vil ikke røre
en finger, så længe jeg er kunde hos Orange.

Er jeg den eneste, der synes det stinker?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 22-01-03 18:46

> Næ - det skulle CC nemlig gøre for mig i forbindelse med flytningen.

CC kan ikke opsige dit telefonabo hos Orange uden at få porteret
nummeret, og det er CC næppe interesseret i.

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : TBC

Dato : 23-01-03 19:05

> [...]
røre
> en finger, så længe jeg er kunde hos Orange.

Har du prøvet løsningen med EN-nummeret istedet for dit telefon nummer ?
(Beskrevet andetsted i tråden)
....Det virkede for mig.

> Er jeg den eneste, der synes det stinker?

Nej, det stinker fælt.

TBC

Fra : Jesper Skriver

Dato : 22-01-03 00:49

On Wed, 22 Jan 2003 00:39:08 +0100, Stampe wrote:

> [...]
> længere leje af TDC. Altså må TDC igen have kontrol over kobberet -
> de ejer det trods alt - og kan dele det med CC.

Men først når du har opsagt det hos Orange, OG Orange har opsagt det hos
TDC, indtil da har Orange fuld brugsret over kobberet.

> Det må TDC, Orange og CC da finde ud af indbyrdes. Det kan da ikke
> være meningen at jeg først skal skifte fra Orange til TDC og så skifte
> fra TDC til CC?

Alternativt kan du opsige dit abb. hos Orange, og sikre at de har
afbestilt din forbindelse hos TDC, og derefter bestille hos CC.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 22-01-03 01:06

"Stampe" <nomail@tele.dk> wrote

> Det må TDC, Orange og CC da finde ud af indbyrdes.

Sådan ville det sikkert også virke, hvis det ikke lige var tele-branchen det
her...

Orange og TDC vil sikkert være skyld i, at det trækker i langdrag.
De vil begge gøre det bøwlet for dig, og pege fingre af hinanden og sige
'det er den andens skyld'.

Der stod engang i Orange's ADSL-betingelser, at hvis man opsagde sit abbo,
så kunne man ikke nummer-portere tilbage, dvs der skal en ny oprettelse til.
Dette kan muligvis være ændret siden.

Held og lykke med dit projekt.
Kunne være sjovt at høre, hvordan det ender.

--

En anden mulighed kunne være, at du konverterede dit Orange ADSL til deres
Mono-produkt.

--
Mvh Henrik.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-01-03 07:50

Henrik Aarfeldt skrev:

>Sådan ville det sikkert også virke, hvis det ikke lige var tele-branchen det
>her...

Hvor finder du en branche hvor ét firma disponerer over noget som
et andet firma har den fulde dispositionsret til? Du må også
gerne komme med et eksempel hvor tre firmaer, A, B og C, uden
afregning går sammen for i fællesskab at overføre en kunde fra A
til B.

--
Bertel

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 22-01-03 16:38

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> wrote

> [...]
> gerne komme med et eksempel hvor tre firmaer, A, B og C, uden
> afregning går sammen for i fællesskab at overføre en kunde fra A

Hvad har det med sagen at gøre ?

--
Mvh Henrik.

Fra : Stampe

Dato : 22-01-03 17:35

"Henrik Aarfeldt" <rivmin@rivmin.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Dette kan muligvis være ændret siden.
>
> Held og lykke med dit projekt.
> Kunne være sjovt at høre, hvordan det ender.

Tak Jeg forfølger sagen - når et selskab (A) EJER de kabler dataene
sendes gennem, kan det ikke være rimeligt at man ikke kan skifte fra B til C
uden at skulle være kunde hos A først. Det må være A's pligt som ejer af
kablerne at fungere som bindeled mellem B og C. De får trods alt penge fra
både B og C.

Fra : Anders K. Olsen

Dato : 22-01-03 17:53

> [...]
> kablerne at fungere som bindeled mellem B og C. De får trods alt penge fra

Bortset fra, at selskab A har aftalt med selskab B, at selskab B har fuld
brugsret over kablerne. Hvis selskab A så begynder at pille ved hvad der
bliver sendt over kablerne, bryder de deres aftale med selskab B, og det kan
de jo ikke tillade sig at gøre. Hvis derimod selskab B opsiger deres aftale
med selskab A, så har selskab A igen lov til at pille ved hvad der bliver
sendt over kablerne, og derfor kan de give selskab C lov til at sende ADSL
over dem.

Så længe selskab B har den fulde brugsret over kablerne kan selskab A jo
ikke gå bag om ryggen på dem, og tillade selskab C at sende ADSL over
kablerne. Derimod kunne selskab B sagtens give selskab C lov til at sende
ADSL over kablerne, og det er jo ikke noget selskab A kan blande sig i.
Spørgsmålet er så, om selskab B og selskab C har lyst til at indgå sådan en
aftale.

Kort sagt. TDC ejer kablerne, men i følge en aftale de har indgået med
Orange, har TDC ikke længere lov til at bestemme hvad der bliver sendt over
kablerne. Så længe den aftale gælder, er det kun Orange der kan give
Cybercity lov til at sende ADSL over kablerne. Det er vel egentlig ganske
rimeligt.

/Anders

Fra : Stampe

Dato : 22-01-03 19:34

"Anders K. Olsen" <ako@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kablerne. Så længe den aftale gælder, er det kun Orange der kan give
> Cybercity lov til at sende ADSL over kablerne. Det er vel egentlig ganske

Tænk at noget så simpelt som at skifte udbydere skal forklares så
besværligt. Vi får snart brug for hele alfabetet. Kan du ikke godt selv se
at det fra forbrugerens synpunkt
virker noget omstændigt.

PS: når du en dag får forståelsesproblemer over dit forsikringsselskab,
gider du så godt tænke på mine forståelsesproblemer over teleudbydere *S* Du
ved i stil med: "det kan sq da ikke passe at den forsikring ikke dækker bare
fordi jeg var stinkende beruset og kørte overfor rødt og ikke gad læse 100
sider forsikringsbetingelser"

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 22-01-03 19:51

> Kan du ikke godt selv se
> at det fra forbrugerens synpunkt
> virker noget omstændigt.

Alt er omstændigt for forbrugere der ikke sætter sig ind i sagerne.
Jeg ved mere om obligationslån og centralbankens rentejusteringer end
jeg bryder mig om, men det er nødvendigt for at få det bedste
realkreditlån.

> PS: når du en dag får forståelsesproblemer over dit
forsikringsselskab,

Det sker næppe for mig. Jeg læser altid mine policer.

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Anders K. Olsen

Dato : 22-01-03 20:02

> [...]
>
> Tænk at noget så simpelt som at skifte udbydere skal forklares så
> besværligt. Vi får snart brug for hele alfabetet. Kan du ikke godt selv se

Jo, jeg kan sagtens se, at det virker omstændigt og måske også kompliseret
fra forbrugerens synspunkt. Det ville da også være dejligt, hvis alle
teleselskaberne kunne finde ud af at ordne tingene indbyrdes til
forbrugernes bedste. Desværre tænker de fleste selskaber (ikke kun
teleselskaber) først og fremmest på deres eget bedste. Langt hen ad vejen er
det så også forbrugernes bedste, men ikke hele vejen.

> [...]
bare
> fordi jeg var stinkende beruset og kørte overfor rødt og ikke gad læse 100

Jeg tør ikke sige, at jeg har forstået hverken mit teleselskab eller mit
forsikringselskab. Jeg fortrækker dog altid at læse eller skimme mine
aftaler igennem, da jeg ikke stoler på at sælgerne fortæller mig alle
detaljer, når jeg køber deres ydelse.

Der er desværre ting i livet som er kompliserede. Det betyder ikke, at jeg
bryder mig om det, men at jeg har accepteret at det er sådan.

/Anders

Fra : TBC

Dato : 23-01-03 04:21

> [...]
slå
> mig op på Krak. De forsøgte en gang til og blev igen afvist af TDC med

Jeg har tidligere selv været ved at fare vild i TDC's uduelige
administrering af kobberet (Som ikke er gearet til ret meget ud over at
oprette TDC kunder ved operatør skift). Løsningen på mit problem hvor TDC
kobberadministration ikke syntes at kunne finde kobber til mit operatør
skifte, løste sig ved at jeg i stedet for et telefon nummer slutteligt opgav
EN-nummeret der skulle overdrages (nummeret på selve kobberet, som du kan få
fra din aktuelle udbyder). I praksis betyder det at du underskriver en
formular fra det nye selskab med din underskrift på at telefon nummeret
ELLER EN-nummeret skal overdrages og benyttes til deres service. Formentligt
vil TDC kunne finde ud af at lade CC
overtage dit kobber ud fra dets EN-nummer, selvom de ikke kan finde ud af at
administrere overflytningen ud fra dit telefon nummer. Du vil miste Orange,
men når du så har CC
produktet på dit kobber, må du vel kunne få vælge telefon fra en af de
operatører CC deler kobber med ?

...Sådan fik jeg ihvertfald mit skift igennem, trods TDC's umiddelbare
betænkelige "inkompetance" i forbindelse med administering af kobberet. -
Ja, det er ikke gjort let for forbrugeren.

TBC

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 23-01-03 09:38

"TBC" <-sutmin@2night.dk> skrev i en meddelelse
> ..Sådan fik jeg ihvertfald mit skift igennem, trods TDC's umiddelbare
> betænkelige "inkompetance" i forbindelse med administering af
kobberet. -

Standardaftalerne følges 100%. Ellers ville telestyrelsen være der.
Standardaftalerne og procedurerne omkring er noget kringlet noget og
ofte skal den nye udbyder lave et større detektivarbejde. De kan læses
www.tst.dk

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : TBC

Dato : 23-01-03 16:04

> [...]
> Standardaftalerne og procedurerne omkring er noget kringlet noget og
> ofte skal den nye udbyder lave et større detektivarbejde. De kan læses

Det har du efter alt overvejende sansynlighed ret i. Så må man blot fra
forbrugerside konkludere at standardaftalerne ikke er videre kundevenlige,
og at det kan virke betænkeligt at det eneste der nærmest kan lade sig gøre
er at blive overflyttet til TDC med flere parter involveret, med mindre man
bruger "forbrugervold" og benytter sig af EN-nummeret. Men det hænger vel
sammen med strukturen hvor TDC administrerer kobberet ifht alle de øvrige.

TBC

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 23-01-03 20:58

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote

> Standardaftalerne følges 100%.

Det er nemlig korrekt.....TDC er ekstremt gode til at følge reglerne 100%,
og det er det der i andre sammenhænge kaldes 'at arbejde efter reglerne',
hvilket vil sige, at man gør som skrevet står, men at det i praksis er
håbløst.

Jeg kan sagtens komme med eksempler hvis det ønskes.

--
Mvh Henrik.