Hvor blev harddisken er?
Fra : Holms

Dato : 21-01-03 20:01

Hej!

Jeg har "prøvet" at kobler en ekstra harddisk til PC(har brugt stik til
Cd-drev). Og nu min maskine vil ikke køre. Der kommer meddelelser: "Pri
Master Disk None" og "Disk Boot Failure, insert system disk". Jeg har prøvet
med kun den gamle hard disk i, men med det samme resultat.

Kan nogen anbefaler mig en bog, der kan hjælpe i denne situation.

Håber i vil hjælpe mig

Fra : MicJen

Dato : 21-01-03 23:24

Hej!

Der findes sikkert en af de der 48 kr´s bøger der kan hjælpe. Men problemet
burde ikke være så stort endda.

Du skal huske at "jumpe" HD og CD drev rigtigt. Du har højst sandsynligt 2
IDE kabler (Grå flad kabler). På hver af dem kan der højst sandsynligt sidde
4 enheder ialt, dvs. 2 på hver, ´men alle stikkene på kablerne skal ikke
være fyldt ud med enheder.

Hvert kabel har en "master" og en "slave". Jumpere, små hætter som sidder
ned over 2 pins, findes på bagsiden af drevene. Et sted på drevet er der nok
en lille tegning af, hvor på pinsne jumperne skal sidde for at være hhv.
master og slave. Udover fladkablet skal du også huske at sætte power til
enhederne. Det er det stik med en gul, 2 sorte og en rød ledning.

Før du sådan skal skifte om på ledningerne mv. vil jeg anbefale dig helt at
frakoble strømmen til kabinettet og aflade dig selv.

Håber det hjalp.

Mvh
Micahel

Fra : Holms

Dato : 23-01-03 17:15

"MicJen" <jtmj@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
sidde
> 4 enheder ialt, dvs. 2 på hver, ´men alle stikkene på kablerne skal ikke
Det var nemlig det, der var forkert. Nu computeren kan godt finder harddisk,
da jeg fik CD- drev koblet fra.
Men det undrer mig at CD drev kunne godt været på den samme kable før????