laserprinter
Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 21-01-03 20:09

nogen der kender et godt sted hvor omkostningerne ved forskellige
laserprintere sammenlignes?
Eller har en anbefaling til en god laserprinter i 3000,- klassen til ca.
50-100 månedlige prints? En anbefaling skal bygges på mere end (sådan en har
jeg set engang og den skrev pænt og hurtigt!) Vi snakker TCO og
fejlhyppigheder!

Mvh Thomas

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-01-03 21:18

In article <b0k5od$1ls$1@sunsite.dk>, Thomas Smedebøl wrote:
> [...]
> 50-100 månedlige prints? En anbefaling skal bygges på mere end (sådan en har
> jeg set engang og den skrev pænt og hurtigt!) Vi snakker TCO og

Der findes principielt 2 slags tonere, nemlig Epson/Brother/OKI
hvor man køber pulveret i en lille beholder, og ikke skifter tromlen
hver gang. De ser ud til at være billige, men tromlen der skal
skiftes efter 20000 sider koster typisk 1300 kr og op.

Derudover er der dem hvor man anvender en komplet tonerkasette,
og skifter tromlen hver gang. Eksempler er HP. Disse koster typisk
i de billige modeller omkring 20-25 øre/side. Men man kan selv
efterfylde toneren et par gange for yderligere 5 øre/øre, så man
ender op noget billigere end med Epson/Brother/OKI hvis man gør
dette.

Med 100 sider/måned, så er de 20000 sider dog 200 måneder. Og du
vil vel alligevel have en ny inden. Og i så fald skal du have en
af de billige.

Andre ting at kigge på er, at der som minimum skal være PCL5 eller
PCL6e eller Postscript i printeren hvis du forventer den skal holde
mere end 2 Windowsopgraderinger og stadig have drivere.

Du kan også se priser ved at se toneromkostninger på EDBpriser,
og produktbladene på printerne siger hvor meget der ca. er i
en toner.

Canon blækprintere kan prismæssigt næsten være med til sort.

Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 21-01-03 23:37

Tak for dit omfattende svar!

> [...]
> efterfylde toneren et par gange for yderligere 5 øre/øre, så man
> ender op noget billigere end med Epson/Brother/OKI hvis man gør

Jeg har pt. en Canon LBP 660 som er løbet tør for toner - jeg ville egentlig
købe ny printer, da tonerkasetten er rimeligt dyr. Men hvis jeg kan fylde
kasetten op selv billigt er det da værd at foretrække. Er der nogen der har
erfaring med opfyldning af kasetter til LBP 660?

Mvh Thomas

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 21-01-03 23:27

"Thomas Smedebøl" <whisdow@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
har
> jeg set engang og den skrev pænt og hurtigt!) Vi snakker TCO og

Jeg har set sådan én stå ved siden af mig engang, og den skrev pænt og
hurtigt

Det gør den i øvrigt stadig:

Det er en Brother HL-720, som jeg vil betegne som ét af de bedste køb jeg
har gjort.
Den blev indkøbt i januar 1998 og har tjent mig trofast siden.

Den er ret billig i drift, for en tonerpatron til 2200 sider koster kun ca.
240 kr.
Jeg mener jeg kører på min tredie..
Tromlen, der holder 12000 sider, koster så omkring 1300 kroner, men dér har
jeg jo lidt vej til endnu

Printkvaliteten er i øvrigt fin nok.

Hvis Brother stadig holder samme kvalitet, så kan de absolut anbefales: Jeg
synes det er fint at have en printer stående, der har holdt fem år, er på
sin tredie pc og styresystem, og stadig kører fint, stabilt og billigt.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Jeppe Vesterbæk

Dato : 22-01-03 00:53

> [...]
> synes det er fint at have en printer stående, der har holdt fem år, er på
> sin tredie pc og styresystem, og stadig kører fint, stabilt og billigt.

Jeg har en (Big) Brother stående, nemlig en HL-1440. Den har nu kørt i godt
et år. Pæne udskrifter, stabil, hurtig, nem, diftbillig. Alt i alt et godt
køb.

/Jeppe

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 22-01-03 08:09

> Eller har en anbefaling til en god laserprinter i 3000,- klassen til
ca.
> 50-100 månedlige prints?

Jeg tror ikke du vil finde nogen tco beregninger for så lille et
forbrug. En tromle holder typisk til mere end 10års forbrug ved det
mønster, så prisen på toneren skulle gerne være eneste "cost" i dens
levetid

/A - der bare ville købe en lille hp eller brother til det formål