tyndt lille pjevs der bider
Fra : Musen

Dato : 21-01-03 15:44

Ja så kommer her lige et nyt spørgsmål om Ronzo. Og forbered jer, der kommer
nok rigtig mange hen af vejen *SSS*
Vi er kommet lidt igang med at gå nogle ture, men meget bliver det ikke
rigtig til. Han er efterhånden begyndt at live mere op, og hopper en del
omkring når de skal lukkes ud. Desværre er han også begyndt at bide. Eller
det vil sige, han har gjort det to gange. Første gang var da jeg ville prøve
at løfte hans ene hov, og anden gang var igår da de skulle ud. Begge gange
er jeg blevet helt paf, og har slet ikke reageret andet end med er
forkvaklet "nej", men hvordan skal jeg reagere når han gør det? For at slå
ham øger vel ikke ligefrem hans tillid til mig, men han skal vel også vide,
at jeg ikke vil have det?

Så lige en anden ting. Jeg synes han bliver ved med at være meget tynd. Han
har lige fået ormekur, da jeg troede det ville hjælpe, men det har det ikke
gjort. Han spiser helt vildt meget, faktisk mere end den store gør. Han
motionerer ikke særlig meget, så det kan ikke være det der er galt.
Er der nogen der har et bud på hvorfor han er så tynd mon?

Venlig hilsen Musen

Fra : Anet

Dato : 21-01-03 16:03

Det kan godt tage lang tid at få en hest i dårlig foderstand god igen. Og nu
her hvor det er koldt kan det godt være lidt ekstra svært da hesten også
bruger energi på at holde varmen. Men der der er vigtigt er jo at han trives
og du langsomt men godt kan se at han tager på får flottere pels og alt
dette opnår du også kun med det rette foder. Altså vitaminer, mineraler,
salte, grovfoder og selvfølgelig kerne. Se evt. under de indlæg der var her
sidst i år 2002.

--
Hilsen
Annette

Fra : Musen

Dato : 22-01-03 21:45

> [...]
> og du langsomt men godt kan se at han tager på får flottere pels og alt
> dette opnår du også kun med det rette foder. Altså vitaminer, mineraler,

Jeg har lige skiftet foder fra Fibermix til noget der var billigere. Det var
på anbefaling af både dyrlægen og foderhandleren, da de begge sagde, at
indholdet egentlig er det samme, det er bare konsistensen der er forskellig.
Og Ronzo ville ikke have det andet. Den stakkels hest har aldrig fået foder
før, men har levet af inselage til køer, så det er måske derfor det tager
noget tid at blive tyk?

Se evt. under de indlæg der var her
> sidst i år 2002.

Hvor finder jeg dem henne?

Venlig hilsen og tak
/Musen

Fra : Anet

Dato : 23-01-03 11:45

Hej Musen

Det kommer lidt an på hvor længe du gemmer din nyhedsgruppemeddelelser. Det
skal du selv stille inden på din computer.

Stil dig i Outlook
Klik på "funktioner" i øverste linie
klik på "indstillinger"
klik på fanebladet "vedligeholdelse"
så står der ca. midt på siden noget med slet meddelelser efter
..........dage. Der skal flueben ud for denne linie og der skal du så vælge
hvor mange dage at meddelelsen skal stå i din computer. Du kan vælge helt op
til 999 dage.

--
Hilsen
Annette

Fra : Musen

Dato : 23-01-03 14:21

"
> [...]
> hvor mange dage at meddelelsen skal stå i din computer. Du kan vælge helt

Tusind tak, så var det jo derfor mine indlæg altid forsvandt på mystisk vis
inden jeg nogensinde nåede at få svar på dem. Den stod nemlig kun på 2 dage
*SSS*

/Musen

Fra : Anet

Dato : 23-01-03 23:38

Jamen det er da godt at det problem så blev løst. Nu kan du evt. sætte den
på at gemme 360 dage tilbage som er et år så kan du altid gå tilbage og
kigge i en gammel tråd.

--
Hilsen
Annette

Fra : Lene

Dato : 21-01-03 16:18

"Musen" <xxmivse@sol.dkxx> wrote in message
> [...]

> motionerer ikke særlig meget, så det kan ikke være det der er galt.
> Er der nogen der har et bud på hvorfor han er så tynd mon?

Hej Musen,
Hvis det er en hingst du har, så er det naturligt for den at snappe ud
når du berører benet. Hingste der slås ( leger ) forsøger nemlig at
snappe hinanden i knæenes haser.
Den anden situation kan være " lege bid " i stil med : Hej
ynglingskammerat, skal vi lege bideleg, jeg starter!
Eller det kan være : Jeg er den største og stærkeste af os to, intet
kan standse mig, så jeg gør hvad det passer mig og nu bider jeg lige!

Analyser hvilken type bid det drejer sig om, inden du begynder at
bruge eksotiske behandlingsmetoder. Et bestemt NEJ som falder pronto
og med vred stemmeføring kan du bruge med det samme.

Det er aldrig rigtig en løsning at slå sin hest - når en af mine
unghingste virkelig er flabede så kommer de på fold med en rigtig god
gammel gold mokke. Hun skal snart få dem pillet ned på jorden, så de
forstår at indordne sig i hestenes hakkeorden og den lærdom smitter
positivt af når folk så kommer og skal arbejde med dem.

Mvh. Lene

Fra : Marlene

Dato : 21-01-03 16:55

Lene <hamadryad@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:b0jo8q$iav$1@sunsite.dk...

Snip

> Det er aldrig rigtig en løsning at slå sin hest

Rigtigt!

> [...]
> forstår at indordne sig i hestenes hakkeorden og den lærdom smitter
> positivt af når folk så kommer og skal arbejde med dem.

Ha, ha, jeg sidder virkelig og griner nu og er varm indeni ved tanken om den
gamle, bestemte dame!

Mvh. Marlene.

Fra : Lene

Dato : 21-01-03 18:05

"Marlene" <tunne@heaven.dk> wrote in message

> Ha, ha, jeg sidder virkelig og griner nu og er varm indeni ved
tanken om den
> gamle, bestemte dame!
>
> Mvh. Marlene.

Ja, hun er 28, frisk som en 2 års og uundværlig! Hendes
tolerancegrænse over for de unge frække fyre er minus 500! Så sent som
i lørdags tog hun Hamadryad ( 3 års vallak ), under kyndig behandling.
Hun forklarede ham basalt, at alt ved ham var dårligt, intet var godt!
Hun hundsede ham rundt i folden med bid, spark og onde øjne. Da vi kom
ud til dem en time senere stod Hamadryad i foldens fjerneste hjørne,
med lang næse og følbed om godt vejr igen. Han var så rar som han
aldrig har været før, da min mand skulle spænde ham for og køre ham.
Alt hvad der hed biden, dasken med forben, sprælle og stejle, springe
i siksak med krum ryg for vognen, var pludselig gået af mode * g * Han
var helt og holdent indstillet på at være sød, så han kunne få "
beskyttelse " hos os, for hun stod jo stadig i folden og skullede ondt
på ham, mens han blev spændt for og blev kørt med.

Mvh. Lene

Fra : Marlene

Dato : 21-01-03 20:58

Lene <hamadryad@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:b0juil$2ec$1@sunsite.dk...

> [...]
> beskyttelse " hos os, for hun stod jo stadig i folden og skullede ondt
> på ham, mens han blev spændt for og blev kørt med.

Ha, ha - jeg skal lige ned og fortælle dette til min mand - hvor er det
sjovt (og godt skrevet!).

Mvh. Marlene.

Fra : Musen

Dato : 22-01-03 21:50

> Hej Musen,
> Hvis det er en hingst du har, så er det naturligt for den at snappe ud
> når du berører benet. Hingste der slås ( leger ) forsøger nemlig at
> snappe hinanden i knæenes haser.

Han er vallak, så det er ikke det der er problemet....

> Den anden situation kan være " lege bid " i stil med : Hej
> ynglingskammerat, skal vi lege bideleg, jeg starter!

Nææh han virkede ikke ligefrem særlig "jubiii-agtig"

> Eller det kan være : Jeg er den største og stærkeste af os to, intet
> kan standse mig, så jeg gør hvad det passer mig og nu bider jeg lige!

Tror nærmere det var den type bid, ihvertfald den hvor jeg ville løfte hans
ben, for det var ihvertfald ikke noget han ville finde sig i...

> Analyser hvilken type bid det drejer sig om, inden du begynder at
> bruge eksotiske behandlingsmetoder. Et bestemt NEJ som falder pronto
> og med vred stemmeføring kan du bruge med det samme.

Det vil jeg prøve hvis det sker igen. Så er jeg jo også noget mere forberedt
end de to andre gange, hvor jeg er blevet helt overrasket over at han gjorde
det...

> Det er aldrig rigtig en løsning at slå sin hest

Nej det synes jeg heller ikke....Det gør dem jo heller ikke ligefrem
tillidsfulde...

> [...]
> forstår at indordne sig i hestenes hakkeorden og den lærdom smitter
> positivt af når folk så kommer og skal arbejde med dem.

Min hoppe er ti år, og hun finder sig absolut heller ikke i noget. De to
hygger sig faktisk fint sammen, og han prøver overhovedet ikke at lave numre
med hende. Altså lige bortset fra da der var faldet sne, og han løb rundt om
hende i en halv time, til hun var helt rundtosset af at se på ham *GGG*
Men det er jo ihvertfald meget sundt for ham at have hende at blive opdraget
af

Tak for svaret

/Musen

Fra : Lene

Dato : 21-01-03 16:29

> [...]

> motionerer ikke særlig meget, så det kan ikke være det der er galt.
> Er der nogen der har et bud på hvorfor han er så tynd mon?

Ups, jeg glemte sidste spørgsmål - -
Du skal få lavet en gødningsprøve, hesten kan sagtens have orm selv om
du lige har givet ormekur. Ormene kan have været på et udviklingstrin
hvor kuren ikke har kunnet slå dem ihjel, eller du har behandlet for
nogle typer orm, men det er nogen andre din hest har. Bed om at få
checket gødningen for salmonella samtidig, rigtig mange heste har
salmonella. Symptomer er afmagring på trods af god appetit, og ofte en
forhøjet tendens til kolik. Ofte ser man salmonellaheste blive pæne om
sommeren og så afmagres de gradvist om vinteren.

Hvis hesten vokser hurtigere end den kan holde huld, så giv evt.
tilskud af soyaskrå eller fedt / olie, hvis du virkelig ikke kan holde
ud at se på det, men det er altså en naturlig process at være lidt
tynd, når man vokser - lige som teenagedrenge kan være nogle
frygtelige langbenede lemmedaskere at se på * no offence meant for the
male population *

Du bør under alle omstændigheder få lavet gødningsprøven!

Mvh. Lene

Fra : Marlene

Dato : 21-01-03 16:57

Lene <hamadryad@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:b0joul$olj$1@sunsite.dk...

Snip

> Du bør under alle omstændigheder få lavet gødningsprøven!

Hvor får man egentlig lavet sådan en prøve - ikke ved dyrlægen, vel?

Mvh. Marlene.

Fra : Lene

Dato : 21-01-03 17:46

> Hvor får man egentlig lavet sådan en prøve - ikke ved dyrlægen, vel?
>
> Mvh. Marlene.

Jo, du samler en enkelt frisk knold i en frysepose med navn og giver
den til din dyrlæge. Hvis man skal have checket for andet end orm,
skal man huske at sige det *s*

Mvh. Lene

Fra : Marlene

Dato : 21-01-03 20:58

Lene <hamadryad@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:b0jtef$oqi$1@sunsite.dk...

> [...]
> >

> Jo, du samler en enkelt frisk knold i en frysepose med navn og giver
> den til din dyrlæge. Hvis man skal have checket for andet end orm,

Tusind tak.

Mvh. Marlene.

Fra : dorthe jensen

Dato : 21-01-03 22:50

Hej

jeg har lige siddet og læst alt det i har skrevet, og så kom jeg til at
tænke på en historie hestetandlægen fortalte.
Hun var ude ved en hest som fik tons vis af foder og den tog stadig ikke på,
men det viste sig at den stakkels hest havde så store tandspidser at selvom
den gerne ville tykke sit foder så kunne den ikke.
Så jeg kan anbefale at få tjekket tænderne på den, for det kan jo være der
problemet ligger.
held og lykke håber i finder en løsning.

venlig hilsen Dorthe
Marlene <tunne@heaven.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:b0k8t8$1ge3$2@news.cybercity.dk...

Fra : Anet

Dato : 22-01-03 09:21

Jeg har gjort det til fast rutine at hvert år når hestene skal have den
årlige vaccine så får jeg altid dyrlægen til at checke for tandspidser og
den ældre araber vi har på 15 år skal normalt have raspet lidt og så går det
fint igen. Jeg kan se at han tager lettere på når han har fået raspet
tænder.

--
Hilsen
Annette

Fra : Musen

Dato : 22-01-03 21:41

klip--

> Ups, jeg glemte sidste spørgsmål - -
> Du skal få lavet en gødningsprøve, hesten kan sagtens have orm selv om
> du lige har givet ormekur.

Jamen det har jeg skam fået lavet, men dyrlægen siger, at det er det
forkerte tidspunkt nu, så selvom den egentlig var negativ, kan han sagtens
have haft orm (derfor fik han også ormekur)

> [...]
> forhøjet tendens til kolik. Ofte ser man salmonellaheste blive pæne om
> sommeren og så afmagres de gradvist om vinteren.

Nååj jeg vidste ikke heste kunne få salmonella...Men hvorfor egentlig ikke.
Det tjekkede han vist ikke for, men jeg kan jo få lavet en ny så.

> [...]
> tynd, når man vokser - lige som teenagedrenge kan være nogle
> frygtelige langbenede lemmedaskere at se på * no offence meant for the

Men vokser de stadig når de er to år? Ja det er måske et dumt spørgsmål, men
jeg er da egentlig ikke helt klar over hvornår en pony er fuldvoksen.

> Du bør under alle omstændigheder få lavet gødningsprøven!

Ja jeg må nok hellere få lavet en ny så...På det med salmonella. Det med
ormene må vente til april (sagde dyrlægen)

Tak for svarene

/Musen

Fra : Tanja Bromley

Dato : 23-01-03 00:10

"Musen" <xxmivse@sol.dkxx> skrev i en meddelelse
> Men vokser de stadig når de er to år? Ja det er måske et dumt spørgsmål,
men
> jeg er da egentlig ikke helt klar over hvornår en pony er fuldvoksen.

Ja, de kan sagtens vokse til de er 6 år, nogle af dem.

Når orm m.v. er/bliver udelukket (eller behandlet), så kig på foderet.
Uanset race har en 2-års særlige behov for bl.a. protein (og balancen
mineralerne imellem).
Hvis ikke du har fået lavet en foderplan til ham, så er det her du skal
starte.

Basis skal være grovfoder (godt hø eller wrap), og så suppleres med vitamin,
mineraler, protein - efter behov.

Jeg laver foderplaner på fritidsbasis, men kan desværre ikke tilbyde at gøre
det gratis - det er min fritid for kostbar til Men du kan da kontakte
mig, hvis det har interesse.

Nu ved jeg ikke, hvor du bor - men måske borelie er en mulighed ? Det slås
de meget med i Sverige ved jeg.
Ellers kan en blodprøve-analyse være en god idé, hvis den er rent galt med
hans huld.

/Tanja