hø eller frøgræshalm?
Fra : Musen

Dato : 21-01-03 15:38

Ja nu vi er ved det der med hø, så kom jeg lige i tanker om, at jeg iår kan
vælge hvad jeg vil, da jeg ikke længere har en allergiker i stalden. De
sidste to år har jeg fået frøgræshalm af rigtig god kvalitet. Ingen mug
eller noget i. Men hvad er egentlig forskellen på hø og frøgræs? Ronzo
(vores lille ny shetlænder) gider ikke spise det, men han spiser faktisk
heller ikke rigtig halmen. Mon han ville æde høet?
Er det sværere at lave hø end frøgræshalm, altså jeg mener, er høet mere
sart overfor vejret, så det lettere bliver muggent?
Venlig hilsen Musen

Fra : john lundsgaard

Dato : 21-01-03 15:56

Men hvad er egentlig forskellen på hø og frøgræs?

Frøgræshalm er den halm der bliver tilbage når man har høstet frøgræs. Det
er ligesom almindelig halm altså det strå der bliver tilbage, når man har
høstet sin "monokultur" af den græsart som man nu har dyrket f.eks.
rødsvingel eller rapgræs. Frøgræs høster man på samme måde som korn, altså
når frøene er modne (og strået dermed tørt).

Hø er derimod en blanding af forskellige græsarter, der ikke høstes, men
"slås", altså får man blade og stængler og hele svineriet med.

Uden iøvrigt lige at have tabeller og analyser, så indeholder hø langt flere
og bedre sager end frøgræshalm.

Hilsen Joh

Fra : Nina Svanholm

Dato : 21-01-03 19:06

> Uden iøvrigt lige at have tabeller og analyser, så indeholder hø langt
flere
> og bedre sager end frøgræshalm.
>
> Hilsen Joh

Ja, men frøgræs er langt bedre end halm Da høet slap op der vor Jacques
står, fik vi frøgræs til dem. Men nej det ville de ihvertfald ikke have
noget af -lige indtil de fandt ud af at halm var alternativet

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Anet

Dato : 22-01-03 09:16

Mange hestefolk bliver nok forvirrede over at de ikke altid sådan lige
umiddelbart kan se forskel på f.eks engrapgræs og så rigtig hø. Engrapgræs
er også græsfrø og jeg nævner den art fordi når den er presset i baller
ligner hø.....Engrapgræs skårlægger man og så skal den ligge og evt. meget
forsigtigt løftes lidt i mens det tører på marken. Dernæst mejetræsker man
det ligesom man ville gøre med korn og bagud kommer der så et affaldsprodukt
fra frøgræsproduktionen og det kan presset og bruges som frøgræshalm til
dyr. Fejlagtigt kalder mange dette for hø. Mange bønder vælger at brænde det
af på marken og det må man godt med frøgræshalm hvis der skal høstes året
efter igen på den samme mark. En engrapgræsmark kan man høste på flere år i
træk.

--
Hilsen
Annette

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 21-01-03 19:15

"Musen" <xxmivse@sol.dkxx> wrote:

>eller noget i. Men hvad er egentlig forskellen på hø og frøgræs? Ronzo
>(vores lille ny shetlænder) gider ikke spise det, men han spiser faktisk
>heller ikke rigtig halmen.

Sjovt nok fik jeg sidste år lejlighed til at presse en masse "gratis"
frøgræshalm og det blev til et bjerg af dimensioner. Bare synd at
ingen af mine vil spise det overhovedet. Har lige prøvet at lægge
noget ud på folden, men Sally (dumme tøs) tisser bare i det og så går
hele flokken videre med fornærmede miner. Heldigvis kender jeg nogen
der har shetlandsponyer der elsker det. Nu kommer jeg af med 19 baller
ad gangen.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Lene

Dato : 21-01-03 19:36

"Musen" <xxmivse@sol.dkxx> wrote in message
> [...]
mere
> sart overfor vejret, så det lettere bliver muggent?

Hej Musen,
John har givet dig en rigtig god forklaring på forskellen.

Frøgræshalm bør efter min mening aldrig gives til heste. Støvindholdet
( specielt mikrostøv som ikke umiddelbart ses ) er ofte skyhøjt.
Fordøjeligheden er meget dårlig pga. højt træstofindhold. Tendens til
kolik er for opadgående. Indholdet af foderenheder er ofte næsten lig
halms.

Hø er næst efter frisk græs, det mest naturlige og letfordøjelige
foder du kan give en hest. Næsten ligegyldig hvad en hest fejler, så
kan den altid tåle velbjerget rent hø. Der er intet som kan få en syg
hest, så hurtigt på futterne igen som godt hø.

Det kræver lidt mere af dig at lave godt hø, men det er absolut det
værd.

Om din hest hellere vil spise hø end frøgræs? - Ja, det er jeg helt
sikker på.

Nogen heste spiser fra naturens hånd ikke ret meget stråfoder, mens
andre smæsker sig i det - Hvis hesten ikke har tandproblemer fx er i
tandskift, har bidfejl eller tandspidser - eller tarmproblemer så som
orm eller salmonella - så må man sige, at det bare er således, at
hesten hellere vil spise noget andet.

Nu går jeg så ud fra, at det er den hest som også er tynd, der ikke
vil spise stråfoder - korrekt?
Højst sandsynligt har den rigtig rigtig mange orm. En hest kan få så
mange orm at der ikke er plads til " fyldfoder " i tarmen. Bliver
ormeangrebet slemt nok, vil hesten blive bleg, få problemer med for
lavt blodtryk og tilsidst dø af forstoppelse eller blodmangel.

Få lavet en gødningsanalyse.

Mvh. Lene

Fra : Kim

Dato : 21-01-03 23:28

Vi kunne ikke skaffe hø til krikken vi havde råd til sidste
sommer, så han får frøgræshalm, og spiser det med varierende
appetit, men det glider pænt ned.
Det er en Haflinger...

Mvh, Kim

Fra : Iben Holst

Dato : 22-01-03 08:10

> Frøgræshalm bør efter min mening aldrig gives til heste. Støvindholdet
> ( specielt mikrostøv som ikke umiddelbart ses ) er ofte skyhøjt.

Det er ikke anderledes med hø ....

Iben

Fra : Nina Svanholm

Dato : 22-01-03 08:14

> Om din hest hellere vil spise hø end frøgræs? - Ja, det er jeg helt
> sikker på.

Alle heste vil vist hellere have hø end noget andet stråfoder , men min
hest og de to andre der er i den stald, de blev nød til at få frøgræs da
høet slap op. I starten gloede de noget på det, så vi gav dem et valg -vi
lagde en skive halm og en skive frøgræs ind til dem, så kunne vi se hvad de
foretrak.......de ville altså helt klart helst have frøgræset, så det får
de. Det skal lige siges at de også får halm.

> [...]
> ormeangrebet slemt nok, vil hesten blive bleg, få problemer med for
> lavt blodtryk og tilsidst dø af forstoppelse eller blodmangel.

Jeg vil give dig helt ret, meeen der er jo altid dem der laver rod i
statistikkerne, og det gør min den mindste shetlænder Da jeg købte ham
var han virkelig tynd og snot forkølet (ved godt at jeg måske ikke burde
købe en syg hest, men kunne ikke lade være) han fik dyrlæge på og blev rask,
men han var stadig tynd, himmel og hav har været i bevægelse for at finde ud
af hvorfor han skal have mere mad end min gamle fjordhest for at holde
huld.............vi ved det stadig ikke, han er en kvik lille en der altid
har gang i noget, så jeg ved snart ikke, jeg tror han bare er sådan.

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Musen

Dato : 22-01-03 22:05

klip---
> [...]
>
> Frøgræshalm bør efter min mening aldrig gives til heste. Støvindholdet
> ( specielt mikrostøv som ikke umiddelbart ses ) er ofte skyhøjt.

Men grunden til at vi købte det sidste år, var jo netop at nordbaggen vi
havde ikke kunne tåle hø, men hun kunne godt tåle frøgræshalmen, og åd det
med velbehag...

> Fordøjeligheden er meget dårlig pga. højt træstofindhold. Tendens til
> kolik er for opadgående. Indholdet af foderenheder er ofte næsten lig
> halms.

hmmm det lyder jo ikke så fedt. Heldigvis har jeg aldrig haft kolik i min
stald, (7-9-13) men det er måske mere held end forstand så? :o/

> Det kræver lidt mere af dig at lave godt hø, men det er absolut det
> værd.

Nu skal jeg ikke fysisk lave det selv, blot bestille det, og det er jo nok
ikke mere besværligt end det andet. Jeg er bare så nervøs for at komme et
stykke hen af efteråret, og så opdage at alt høet er muggent. Det synes jeg
jeg oplevede, da jeg havde opstaldet Nilco et sted i sin tid..

> [...]
> tandskift, har bidfejl eller tandspidser - eller tarmproblemer så som
> orm eller salmonella - så må man sige, at det bare er således, at

Det må jeg jo lige finde ud af, om er problemet

> Nu går jeg så ud fra, at det er den hest som også er tynd, der ikke
> vil spise stråfoder - korrekt?

jeps

> [...]
> ormeangrebet slemt nok, vil hesten blive bleg, få problemer med for
> lavt blodtryk og tilsidst dø af forstoppelse eller blodmangel.

Jamen det siger dyrlægen godt nok at den ikke har..

Tak for svaret...igenigen

/Musen

Fra : Lene

Dato : 23-01-03 13:33

klip
Musen skrev:
> [...]
nordbaggen vi
> havde ikke kunne tåle hø, men hun kunne godt tåle frøgræshalmen, og

Ja, man skal aldrig give sig i lag med at anfægte en succes *s*. Når
hesten trives på frøgræs, så er det jo det, den skal have. De fleste
heste som ikke kan tåle hø, er allergiske overfor en eller flere af de
komponenter som høet er lavet af - som oftest drejer det sig
simpelthen om de tørrede græsfrø, som jo er fjernede i frøgræshalm.
Derud over er det meget få heste som tåler dårligt hø, dvs. hø der af
den ene eller anden grund ( næsten altid fordi det er presset inden
det var helt tørt ) er muggent / skimlet.

Musen skrev: > hmmm det lyder jo ikke så fedt. Heldigvis har jeg
aldrig haft kolik i min
> stald, (7-9-13) men det er måske mere held end forstand så? :o/

Næe, nogle heste tåler meget mere end andre. Mange ponyracer er
uhyggeligt hårdføre - - andre heste mere følsomme i deres tarmsystem.

Musen skrev: > Nu skal jeg ikke fysisk lave det selv, blot bestille
> [...]
synes jeg
> jeg oplevede, da jeg havde opstaldet Nilco et sted i sin tid..

Når du bestiller dit hø, så betinger du dig ved bestillingen, at du
først skal have lov til at checke kvaliteten inden det endelige køb.

Checkliste for hø ( er sikkert ufuldkommen, så yderligere bidrag fra
gruppen er kærkomne *s* ):
1.Høet skal umiddelbart virke tiltalende, dvs. grønligt og
velduftende.
2.Når du tager en tot i hånden ( fra midten af ballen ) og krammer
den, skal det være så tør, at det nemt knækker med tydelig knaselyd.
Det må ikke bare " bøje " eller virker sejt.
3. Tag en plade og ryst den. Der må ikke være synligt støv ( men vær
forberedt på at frø kan hvivle op, og det er ikke det samme som
støv ).
4. Tag en ny plade og ryst den. Stik næsen dybt ned, og tag en dyb ind
ånding ( med lukket mund ), hvis du får et voldsomt hosteanfald, så er
der højst sandsynligt meget mikrostøv tilstede - og et køb kan ikke
anbefales.
5. Afgør om den balle du har undersøgt er repræsentiv for partiet,
ellers må du undersøge et par stykker.
6. Akcepter aldrig hø med misfarvninger eller fedtede slimede steder.
7. Undersøg hvor høet er bjerget - akcepter ikke hø som er forgiftet
med ukrudtsplanter, tungmetaller eller sprøjtet med alverdens uvæsen.

Husk så tilsidst, at selv det bedste hø, kan ødelægges ved forkert
opbevaring - -

Når din hest via en gødningsprøve er dømt ormefri, så bliver
salmonella eller tandproblemer mit næste bud. Eller også er den bare
en lille gourmetgane, som hellere vil ha noget andet *s* Min egen
øjesten ( og fedterøv ) Hamadryad, vil fx gerne betænkes med en
smørstang en gang i mellem *g*
Hesten er ikke ret gammel vel? Ungheste kan altså nogen gange ligne
noget der er løgn, uden at de fejler det mindste.

Mvh. Lene

Fra : Musen

Dato : 23-01-03 14:17

..

> [...]
> komponenter som høet er lavet af - som oftest drejer det sig
> simpelthen om de tørrede græsfrø, som jo er fjernede i frøgræshalm.

Nååh det er da smart...

> Derud over er det meget få heste som tåler dårligt hø, dvs. hø der af
> den ene eller anden grund ( næsten altid fordi det er presset inden
> det var helt tørt ) er muggent / skimlet.

Ja det var jo det jeg havde hørt, og synes tit jeg har hørt om nogen som
havde fået dårligt hø, men aldrig om nogen som havde fået dårligt
frøgræshalm...

> Når du bestiller dit hø, så betinger du dig ved bestillingen, at du
> først skal have lov til at checke kvaliteten inden det endelige køb.

Åjs kan man det? Der bor en bondemand lige ved siden af os, og ham plejer
jeg at købe halm og frøgræshalm af, og det er næsten godt det hele...Det
sker at der er lidt fugt på oversiden af en enkelt balle halm (bigballer)
Jeg ved nu ikke hvad han ville sige, hvis jeg forlangte kvalitetstest, men
hø er vel ikke helt umuligt at skaffe andre steder fra hvis det endelig er?

> [...]
> 7. Undersøg hvor høet er bjerget - akcepter ikke hø som er forgiftet
> med ukrudtsplanter, tungmetaller eller sprøjtet med alverdens uvæsen.

Altså jeg skal tjekke det efter at det er presset, er det korrekt?? Ja
undskyld men jeg bliver jo lige nødt til at være helt sikker *GGG*

> Husk så tilsidst, at selv det bedste hø, kan ødelægges ved forkert
> opbevaring - -

Vi har heldigvis plads til alt høet indenfor, der står vores frøgræshalm
også nu...

> Når din hest via en gødningsprøve er dømt ormefri, så bliver
> salmonella eller tandproblemer mit næste bud. Eller også er den bare
> en lille gourmetgane, som hellere vil ha noget andet *s*

Har forresten lige observeret, at han stod ude på marken og spiste af den
balle jeg har smidt derud til dem...Så helt ubrugeligt kan han da ikke synes
det er *SSS*

Min egen
> øjesten ( og fedterøv ) Hamadryad, vil fx gerne betænkes med en
> smørstang en gang i mellem *g*

Aaarj altså, sådan en sukkergris *GGGG*

> Hesten er ikke ret gammel vel?
Nej han er lige to år...

>Ungheste kan altså nogen gange ligne
> noget der er løgn, uden at de fejler det mindste.

Hmmm ja det må jeg jo nok erkende at han gør...Men nu giver jeg ham lige
lidt tid, og ser om ikke han bliver pænere..

Endnu engang tusind tak

Venlig hilsen Musen

Fra : Lene

Dato : 23-01-03 14:57

Klip.

Musen skrev: synes tit jeg har hørt om nogen som
> havde fået dårligt hø, men aldrig om nogen som havde fået dårligt
> frøgræshalm...

Det er fordi man helst skal høste hø, når det har en stor saftspænding
( lige inden strået skrider ), mens frøgræshalmen har meget lidt (
ingen ) saftspænding, da kornet er modnet ( og høstet ).

Lene skrev:> > Når du bestiller dit hø, så betinger du dig ved
bestillingen, at du

Musen skrev: > Åjs kan man det?

Ja da, og jeg har aldrig prøvet at folk bliver ikke stødt over det,
hvis man forklarer hvor vigtigt kvaliteten er for heste. Køer tåler
meget bedre en lidt ringere kvalitet, og mange landmænd ved bare ikke
at heste har en anderledes lav tolerance.

Musen skrev: Der bor en bondemand lige ved siden af os, og ham plejer
> [...]
kvalitetstest, men
> hø er vel ikke helt umuligt at skaffe andre steder fra hvis det
Klip
> Altså jeg skal tjekke det efter at det er presset, er det korrekt??

Når nu har bor lige ved siden af, så kan du jo passende gå over og
checke det inden han presser - evt. kan du ved samme lejlighed salte
det. Hvis høet er ringe inden det presses, så bliver det endnu ringere
af at blive presset. Evt. kan du jo bede ham om at vente et par dage
med at presse, hvis høet ikke er tørt nok. Vær forberedt på en
forklaring i stil med: > Nu har jeg været landmand i 20 år, og jeg ved
jo nok hvornår hø skal presses for at blive godt! < Den og lignende
forklaringer har jeg selv hørt til hudløshed - og det er ikke et
udtryk for at landmanden ved hvordan man laver godt hø til heste, men
et udtryk for at han ved hvordan man laver godt nok hø til køer - - og
det er absolut ikke det samme. I den slags situationer er jeg selv
knaldhård - It's my way or the highway! Jeg orker ikke at købe hø som
jeg senere kan kassere det meste af alligevel.
Du bør under alle omstændigheder checke igen, når det er presset.

Musen skrev: > Endnu engang tusind tak

> Venlig hilsen Musen

Velbekommen *s* - hjælper gerne hvis jeg kan..........

Mvh. Lene

Fra : Heidi Falch

Dato : 23-01-03 16:47

Lene <hamadryad@mail.dk> skrev:

<snip>

>Min egen
>øjesten ( og fedterøv ) Hamadryad,
>vil fx gerne betænkes med en
>smørstang en gang i mellem *g*
<snap>

Tja - vi har i stalden et par heste, der glad og gerne spiser Kims
Barbequechips (min bl.a. *G*), og en, der spiser banan.

Du har i øvrigt ret i, at nogle ungheste ligner jeg ved ikke hvad,
selvom der intet er i vejen - den ene af vores unghingste lignede
en rigtig bønnestage sidste år, det var lige så man var betænkelig
ved at sende ham på hingstefold, for "man kan da næsten ikke være
bekendt at sende en hest afsted der er så ranglet", og min egen
lignede et mølædt tæppe sidste år helt hen i maj måned + hun
virkede tynd, ikke den bedste kombination, men hun var nu glad og
frisk

--
Knus,

Trolden

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 25-01-03 14:33

"Heidi Falch" <trold@troldepus.dk> skrev i en meddelelse

[snip]

> Tja - vi har i stalden et par heste, der glad og gerne spiser Kims
> Barbequechips (min bl.a. *G*), og en, der spiser banan.

Ja, min hest spiser også banan, som jeg før har nævnt. Jeg har også prøvet
at give det til andre heste, jeg er stødt på, men de spytter det ud igen.
Jge tror ikke de kan lide konsistensen.

Som jeg også har skrevet før, så kan min hest også lide hyben. Hun er
faktisk helt tosset med det. Og jeg er endnu ikke stødt på heste, som ikke
var helt vilde med dem.

Stod iøvrigt og drak lidt cola i stalden i går. Min hest var meget
interesseret i flasken, men ville ikke smage da jeg tilbød det sidste. Men
det var måske også det bedste!?

Min venindes islænder er helt syg med at spise gran, men det skulle ikke
være så godt til heste. Til gengæld spiser de vist allesammen en masse bark
fra en stor brændestabel, som står på folden.

Andre der giver deres heste mærkelig mad?

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Lene

Dato : 25-01-03 16:40

Klip:
Trond skrev: Min hest spiser også banan, som jeg før har nævnt. Jeg
har også prøvet
> at give det til andre heste, jeg er stødt på, men de spytter det ud
igen.
> Jge tror ikke de kan lide konsistensen.

Jeg havde Bianca Sejbæk et par år, hende købte jeg tørrede banansnacks
til og hun ææælskede dem!

Trond skrev: min hest også lide hyben. Hun er
> faktisk helt tosset med det. Og jeg er endnu ikke stødt på heste,
som ikke
> var helt vilde med dem.

Hyben er også et hit hos mine heste. De får dem hele og som te. Hyben
har et stort indhold af c-vitamin, så jeg giver det specielt, når det
er " snotvejr ".

Vi har faktisk lige været ude at træne Joseph Dryad ( 2 års hingst ),
i stiv blæsende regnvejr. Da han skulle spændes fra blev han jo kold,
så hans forståelse for, at alle internationale rekorder ikke skulle
slås på vej hen til den lune stald, var minimal! Han ved jo af
erfaring at et tykt stort ulddækken og en kvart spand lunken hybente
står og venter *s*

Mvh. Lene ( som også sidder med tekruset fyldt lige nu )

Fra : Anet

Dato : 25-01-03 18:29

Vores araber kan forfølge en der står med en ølflaske rundt indtil han får
lov til at smage. Underlig ide´ ikke.

Min gamle hest var noget så madglad og forslugen. Men der var en ting hun
satte grænsen ved og det var hvidløg. Hun hadede hvidløg. Min venninde ville
give hende et stykke hvidløgsflutes og hun åbnede slet ikke munden som
vanligt men vendte hovedet bort. Hvis det kom i hendes foder rørte hun det
ikke. Så spiste hun bare halm istedet for. I næsten 14 dage prøvede jeg med
hvidløg i foderet for jeg tænkte at hun nok vænnede sig til det og det
skulle være sundt. Jeg måtte opgive. Hun ville bare ikke. Har aldrig hørt om
heste før der nægtede at spise hvidløg i flager eller pulver.

--
Hilsen
Annette

Fra : Liz

Dato : 26-01-03 11:05

"Anet" <anet49@hotmail.com> wrote in message
> Vores araber kan forfølge en der står med en ølflaske rundt indtil han får
lov til at smage. Underlig ide´ ikke.

Det må være noget med arabere - min har det ligesådan med øllet. Jeg skal
hælde det op i håndfladen og de får så lov at slikke. De beder om mere og
bliver ved indtil de kan se at der ikke er mere at kom efter Fire
heste og et enkelte øl, det går stærkt! Men pelsene ser flotte ude.

Hilsener Liz

PS Sodavand har ikke den samme tiltrækning.

Fra : Anet

Dato : 26-01-03 11:15

..

> [...]
>
> Hilsener Liz
>
> PS Sodavand har ikke den samme tiltrækning.

(klip)
Sodavand har du helt ret i at det er slet ikke interessant. Vi opdagede den
der ølmani fordi vi var redet over til vores venner og de bød på en øl og en
vand. Jeg drak sodavand og min mand der red på araberen fik en øl. Så gik
den vilde jagt rundt på gårdspladsen indtil Rainbow fik lov til at få øl
med. Griner....han er nu så sjov og sød vores lille araberdyr....

--
Hilsen
Annette

Fra : Musen

Dato : 25-01-03 19:56

klip---
> Andre der giver deres heste mærkelig mad?

Tjae...Nilco spiser også banan og så er hun helt vild med
agurk....Tilgengæld kan Ronzo ikke lide gulerødder *tsk*

/Musen

Fra : Anet

Dato : 25-01-03 20:01

Har aldrig før hørt en hest der ikke kan lide gulerødder *GGG*

--
Hilsen
Annette

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 25-01-03 22:10

"Anet" <anet49@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Har aldrig før hørt en hest der ikke kan lide gulerødder *GGG*

Joh, min veninde påstår godtnok, at hendes islænder ikke kan lide dem. Men
det har han så altsu kunnet alligevel de sidste mange gange _jeg_ har givet
ham. *G* Måske er det hendes gulerødder der er noget i vejen med!? >

Min hest kan ikke lide hele fed hvidløg, så sidste vinter stod jeg troligt
og hakkehakkehakkede dem til hende. *G* Det er ikke kun hestene som er
tossede. (Vel, Ole? *GGG*)

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Heidi Falch

Dato : 26-01-03 19:41

Trond Øyvind Hermansen <oyvind.hermansen@iname.com> skrev:

<snip>

>Joh, min veninde påstår godtnok, at
> [...]

Vores importerede hingst er heller ikke just vild med gulerødder -
han spiser måske en 5 - 10 små stykker (i forbindelse med
klikkertræningen, så de er *meget* små) og så gider han ikke mere.
Hele gulerødder aner han vitterligt ikke, hvad han skal stille op
med.

>Min hest kan ikke lide hele fed
>hvidløg, så sidste vinter stod jeg troligt
>og hakkehakkehakkede dem til hende.

Pyyh - min æder dem gerne som hele og ½ fed, og som pulver, flager
eller hvad jeg ellers kan finde på. Faktisk har jeg nogen gange på
fornemmelsen, at hun egt. hellere vil have hvidløgene end de
hestebolcher jeg har

>*G* Det er ikke kun hestene som er
>tossede. (Vel, Ole? *GGG*)

Ork nej - hestemenneskerne følger godt med i den retning )

--
Knus,

Trolden

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 27-01-03 09:12

Trond Øyvind Hermansen wrote:
> Stod iøvrigt og drak lidt cola i stalden i går. Min hest var meget
> interesseret i flasken, men ville ikke smage da jeg tilbød det sidste. Men
> det var måske også det bedste!?

Jeg kender da nu mindst én hest der er helt tosset med cola.

> Min venindes islænder er helt syg med at spise gran, men det skulle ikke
> være så godt til heste.

Hvorfor ikke?

-dennis

Fra : Anet

Dato : 27-01-03 11:50

> Hvorfor ikke?

(klip)

fordi gran kan forveksles med Taks og taks dør hestene af at spise. Taks
ligner et almindelig grantræ.

--
Hilsen
Annette

Fra : Tanja Bromley

Dato : 22-01-03 13:35

Som de fleste vist har været inde på, så er frøgræs slet, slet ikke det
samme som hø, og kan faktisk betragtes som halm, nærringsindholdsmæssigt.

For et par år siden fik jeg et par minibig-baller frøgræs hjem til min
lettere overvægtige Fjordhest, men han vragede det og åd halm i stedet, så
det var ikke just nogen succes
Nu bruger jeg wrap, hvilket jeg er ret godt tilfreds med. Der er intet støv
og hestene er vilde med det.
I kombination med udblødte roepiller går det også fint med den overvægtige
Fjordhest og wrappen - han har tabt sig lige så stille, på en pæn og
kontrolleret måde.

Har man ikke mulighed for at få hverken hø eller wrap, er det vigtigt, at
man supplerer halmen/frøgræsset med f.eks. lucerne, kunsttørret græs
og/eller roepiller (umelasserede), for at give hesten nogle letfordøjelige
cellevægge at arbejde med i mave/tarm-systemet. Ellers risikerer man kolik
og i det hele taget dårlig trivsel, fordi heste nu en gang er indrettet til
at æde planteføde.

Men som regel er det jo ikke sådan, at markedet er rendt totalt tør for godt
grobfoder - ergo er det et økonomisk spørgsmål, når det proklameres, at
man ikke kan få fat i det ..... men det er et rigtig dårligt sted at spare !
Det er på det nærmeste stok-umuligt at afbalancere en foderplan baseret på
f.eks. halm og kraftfoder, og det er slet, slet ikke optimalt for hesten.

Indkøb som det første i forsommeren et parti hø eller wrap - det skal der
være penge til ! Så kan man til gengæld spare alt det dyre fuldfoder og
mærkevare-tilskudsfoder væk fra vinterfodringen, og i stedet basere
kraftfoderrationen på den billigere, men selvfølgelig lidt mere besværlige,
hjemmeblander-metode.

/Tanja