en sørgelig historie
Fra : H.O.T

Dato : 21-01-03 07:42

Hej, her er et link, til en af de desværre sørgelige historier, som det
også kan være, at have kat...

http://ch1.dk/billedar/riget/jan_kat/jan_kat.htm

Jeg har valgt at bringe det, da det er en af mine kollegaer, som det er gået
udover....
Skal lige sige, at alle har det godt, og er ved godt mod.....

Henrik

--
http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/nyhedsgruppen/album_show.php?album=350&this_
folder=304&limit_start=0&limit_user=15

Fra : Lene Vang

Dato : 21-01-03 10:21

> [...]
> udover....
> Skal lige sige, at alle har det godt, og er ved godt mod.....

Hej Henrik
Jeg kan ikke få dit link til at virke, har du et alternativt et???

Med venlig hilsen
Lene Vang
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Steffler

Dato : 21-01-03 11:06

"H.O.T" <h.rasmussen@telia.com> wrote in message
> [...]
gået
> udover....
> Skal lige sige, at alle har det godt, og er ved godt mod.....

AV.. Måske man lige sku' smutte ned og få en stivkrampevaccination
nu du bringer det op ......

/S

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 22-01-03 10:31

> AV.. Måske man lige sku' smutte ned og få en stivkrampevaccination
> nu du bringer det op ......

Er det ikke godt nok at få den efter man er blevet bidt?
Jeg kan da huske dengang jeg var lille og havde et marsvin som bed mig. Der
kom jeg på skadestuen og fik en stivkrampevaccination.

/Vibeke

Fra : Steffler

Dato : 22-01-03 12:31

"Vibeke Jørgensen" <vibeke1@hotmail.com> wrote in message

> [...]
Der
> kom jeg på skadestuen og fik en stivkrampevaccination.

Jeg ved det virkelig ikke. Det var mere en fortænkt situation : Du sidder
på sofaen og klokken er 2 om natten. Katten putter og farer op og bider
dig i fingeren. Så er det alt andet lige nemmere at man kan sætte sig igen
vel vidende at man ER vaccineret

Mvh

Steffen

Fra : Bente Jepsen

Dato : 22-01-03 16:23

Det er helt OK. Det er jo det man gør ved de fleste uheld menneske har, det
skal så blot helst være dagen efter.

Hilsen
Bente

Fra : Grit Wessel

Dato : 22-01-03 16:52

> Så er det alt andet lige nemmere at man kan sætte sig igen
> vel vidende at man ER vaccineret

Ja, med hensyn til stivkrampen, men stivkrampe er ikke den eneste fare ved
kattebid. Vi havde en (aldeles udemærket) artikel om kattebid i Huldrekatten
(Norsk Skovkatterings medlemsblad) nr. 3_2002 om kattebid. Ifølge den er der
tre farer ved kattebid: stivkrampe, blodforgiftning og lokal infektion.

Stivkrampen er nok den farligste (næste 100% dødelighed), men alligevel ikke
den, jeg er mest "bange" for. Man kan bare sørge for at være vaccineret, og
så tror jeg (tror), at det er ret sjældent, at folk får stivkrampe.
Lokal infektion er først farligt, når infektionen når blodbanerne - så får
man nemlig blodforgiftning, og det er vist det, der er problemet med de
tilfælde af kattebid, jeg har hørt om. Stivkrampevaccinationen virker kun
mod stivkrampe, ikke mod blodforgiftningen, så bliver man bidt kan man søge
læge, ligegyldig om man er stivkrampevaccineret eller ej. Såret skal renses
ordentligt, og man skal have antibiotika efter et kattebid.

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/

Fra : Kate

Dato : 22-01-03 23:36

"Grit Wessel" <ng@dk-ginkgo.dk> wrote in news:b0men8$4hr$1@sunsite.dk:

> Såret skal renses
> ordentligt, og man skal have antibiotika efter et kattebid.

Jeg fik en stivkrampevacc efter at Oliwer bed mig meget kraftigt i en
finger, i en angstsituation. Dyrlægen rådede mig til straks at tage på
skadestuen og få en stivkrampevacc da jeg ikke kunne huske hvornår jeg
sidst havde fået en. På skadestuen kiggede de på min finger og gav mig
vaccinationen og sendte mig hjem. Ingen formaninger om noget som helst.
Og personalet på en skadestuen burde da vel gi' den slags formaninger,
så?

--
Kate

REMOVE skal ikke fjernes ved svar
REMOVE nothing on answer

Fra : Helle Andersen

Dato : 23-01-03 09:15

"Grit Wessel" <ng@dk-ginkgo.dk> wrote in message
> Såret skal renses
> ordentligt, og man skal have antibiotika efter et kattebid.

Mnaj, man skal nu ikke nødvendigvis have antibiotika. Da
jeg sidst fik en frygtelig masse kattebid på hænderne - det
var på en udstilling - fik jeg sprøjtet noget af dommernes
desinificering på og det rensede fint. Jeg fik ingen
antibiotika, da der ikke gik infektion i og jeg er ikke
tilhænger af, at hverken jeg selv eller mine dyr spiser den
slags unødigt.

--
Helle
http://kattenet.dk

Fra : Niels Peter

Dato : 23-01-03 10:11

"Helle Andersen" <katte@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> antibiotika, da der ikke gik infektion i og jeg er ikke
> tilhænger af, at hverken jeg selv eller mine dyr spiser den

Du var heldig. Det desinficerende middel, man kan smøre på udvendigt, er
sikkert glimrende der, hvor det når hen.
Men det er nede i dybden, kattebidsår laver de rigtig store
problemer.... Og dernede varer det ikke længe, før såret lukker sig, så
nok så meget desinfektion ikke når ned.

Niels Peter
--
www.bluewhite.dk
Cats Are People, Too!

Fra : Helle Andersen

Dato : 23-01-03 10:15

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> wrote in message
> [...]
> Men det er nede i dybden, kattebidsår laver de rigtig store
> problemer.... Og dernede varer det ikke længe, før såret lukker sig, så

Nej, jeg var ikke kun heldig. Det blødte extremt meget,
hvilket er en god ting, fordi det skyller bakterierne ud af
såret.

--
Helle
http://kattenet.dk

Fra : Niels Peter

Dato : 23-01-03 10:26

> "Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> wrote in message

> Nej, jeg var ikke kun heldig. Det blødte extremt meget,
> hvilket er en god ting, fordi det skyller bakterierne ud af
> såret.

Ja, det er en rigtig god ting - det er bl.a. derfor, det sjældent giver
problemer at blive revet.
Men bidsår *er* rigtig gode til at lukke sig hurtigt - men nok ikke i
hænder og fingre, hvor vævet ikke går så dybt ned ...

Niels Peter

Fra : Nina El Falaki

Dato : 21-01-03 18:45

Det er set før. En tidl. veninde blev opereret 7 gange før man foreslog
operation. Godt katten ikke blev aflivet.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Mette Jensen

Dato : 21-01-03 19:11

:> Hej, her er et link, til en af de desværre sørgelige historier,
> som det også kan være, at have kat...

Jeg har næsten lyst til at sende den til min læge.....
Hun grinede af mig i går, da jeg var hos hende for at få en
stivkrampe vac.......

Nu kan jeg så trække på min ømme skulder og sige:
Men er katteslave når man ofre en finger!

-
Venlig hilsen Mette - som nok kunne undvære et par finger!

www.Chimera-MaineCoon.dk

Fra : Grit Wessel

Dato : 21-01-03 19:45

> Jeg har næsten lyst til at sende den til min læge.....
> Hun grinede af mig i går, da jeg var hos hende for at få en
> stivkrampe vac.......

Selvfølgelig skal man som katteejer have sin stivkrampevaccination i orden.
Jeg har hørt MANGE historier om kattebid - og det er altså ikke naboen, der
bliver bidt, fordi hans/hendes kat er
underlig/bidsk/hissig/ikke-så-sød-som-ens-egen/osv. Næh, det er skam ganske
almindelige søde kælne katte, der ved et uheld får sat tænderne i sine
ejere.
Det er dog ikke stivkrampe, der er problemet ved de fleste kattebid, men da
stivkrampe har en dødelighed tæt på 100%, så det kunne måske godt betale sig
at ofre de par hundrede kroner hvert 10. år på en vaccine.

Det største problem med kattebid er, at der er stor risiko for et få
blodforgiftning. Et kattebid er INGEN spøj, og bliver man bidt skal man ikke
vente til i morgen, og se hvad der sker. Tag på skadestuen!

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/

Fra : Mette Mejdahl

Dato : 21-01-03 19:56

Et kattebid er INGEN spøj, og bliver man bidt skal man ikke
> vente til i morgen, og se hvad der sker. Tag på skadestuen!
>
> MVH Grit

Hmm... Sidder næsten og gyser...
Jeg blev bidt af min kat (Choko) for ca 1 år siden, og mente at jeg sagtens
kunne klare den, med noget sæbevand og lidt penisilin salve... (de to
hjørnetænder sad på hver sin side af min langefinger-kno.. AV!)..
Jeg måtte dog efter 3 dage (og en dobbel hånd) sande at jeg nok hellere
måtte daffe ned til lægen...
Fik penisilin i 10 dage derefter..

Tror nu jeg skal være lidt glad for at jeg stadigt har min hånd så!

Mette

Fra : Jette

Dato : 22-01-03 14:50

"H.O.T" skrev:
> --

http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/nyhedsgruppen/album_show.php?album=350&this_
> folder=304&limit_start=0&limit_user=15

Hej Henrik... god idé at lægge et link til sit album i signaturen... Det kan
dog være svært for andre at bruge disse meget lange links, fordi linien
bliver ombrudt. Bl.a. derfor har jeg lavet en kortlink-funktion på
hjemmesiden.

Man starter med at kopiere sidens adresse fra browserens adresselinie. Klik
derefter på "Kort link" i hjemmesidens øverste venstre hjørne.
I tekstfeltet der fremkommer, sætter du adressen ind og klikker på ok. Du
får herefter et kort link, som kan bruges fremover.

Det korte link til dit album er: www.dk-fritid-dyr-kat.dk/sl.php?id=34

Mvh. Jette

Fra : H.O.T

Dato : 22-01-03 17:47

Tak for rådet, og har straks brugt det.......

Henrik