Hvor meget fylder hø ??
Fra : Kim

Dato : 21-01-03 10:52

Jeg skal ha' regnet lidt på afhentning af noget hø til sommer.
Men hvor meget fylder det ?
Hvor mange baller går der f. eks. på 10m3 ?
Det er naturligvis småballer vi snakker om )

Mvh, Kim

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 21-01-03 10:59

Kim wrote:
> Jeg skal ha' regnet lidt på afhentning af noget hø til sommer.
> Men hvor meget fylder det ?
> Hvor mange baller går der f. eks. på 10m3 ?
> Det er naturligvis småballer vi snakker om )

Godt spørgsmål.

Jeg vil tro, at en lille balle typisk er omkring 30x40x50 cm. eller
sådan noget. (Længden varierer faktisk en del).

Vægten er vel omkring 10-15 kg. pr stk. Vi havde i sommers ca. 50 baller
i en mellemstor almindelig hestetrailer.

Men mon ikke Ole har en masse detaljerede erfaringer med hø? :)

-dennis

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 21-01-03 11:02

"Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk> wrote in message

> Godt spørgsmål.
>
> Jeg vil tro, at en lille balle typisk er omkring 30x40x50 cm. eller
> sådan noget. (Længden varierer faktisk en del).

Jeg vil nu snarere mene:
- lige når den forlader presseren: 30*40*60
- efter lidt tid: lidt mere på alle leder, dog kan den være mast lidt
ovenpå. Jeg mener man presser hø lidt løst for undgå at det "brænder
sammen".

--
mvh/rg. From The Sum of all Fears:
Christian [In a Nuclear Arms depot in Russia, during an inspection]

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 21-01-03 19:15

"Christian B. Andresen" <mailto:username@domain.country> wrote:

> [...]

Det afhænger af presser-fabrikatet. Her er formatet 47 x 35 og længden
som vi selv bestemmer 80. Nogle pressere er længden fast og bredden
variabel (presser den anden vej).

Ny presser her laver rundballer 45 cm brede. Diameteren er variabel
men stilles typisk til 55 cm. Det giver rundballer der kan håndteres
på en sækkevogn og evt. wrappes.

>ovenpå. Jeg mener man presser hø lidt løst for undgå at det "brænder
>sammen".

Hø der er presset løst fordi det skal eftertørre på lageret er ikke
noget værd. Det vil blive fyldt med skimmelsvampe. Hø skal presses når
det er klart til det, altså tørt.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Anet

Dato : 22-01-03 09:23

Tror der er mange der i deres iver for at få hø i hus desværre får presset
høet for tidligt og så er det netop man får det der ulækre svampebefængte hø
der støver rigtig meget om som kan være farligt for hestene og deres
åndedrætsmekanisme.

--
Hilsen
Annette

Fra : Kim

Dato : 21-01-03 14:12

"Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk> skrev i en meddelelse
> Men mon ikke Ole har en masse detaljerede erfaringer med hø? :)

Ork jo da....Der kan være 100 baller i hans gamle grisevogn....
Problemer er bare, at han ikke kan huske hvor stor den er ))

Mvh, Kim

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 21-01-03 19:15

"Kim" <No@mail.dk> wrote:

>Ork jo da....Der kan være 100 baller i hans gamle grisevogn....

Må jeg SÅ være fri!!!
Der er ikke noget gammelt her. Grisevognen er helt ny...!

>Problemer er bare, at han ikke kan huske hvor stor den er ))

Der fik jeg den
Har lige være ude med målepinden. Den måler L 440 B 220 H 210.

Det giver 15 slagtesvin eller ca 80 baller hø.
Så fik jeg svaret dig og der kommer derfor ingen email

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Kim

Dato : 21-01-03 20:56

> Må jeg SÅ være fri!!!
Næh...

> Der er ikke noget gammelt her. Grisevognen er helt ny...!
Nå, nå nå...Rolig nu, Ole

> Der fik jeg den
Jeps..Og den SAD

> Har lige være ude med målepinden. Den måler L 440 B 220 H 210.
Så kom vi til sagens kerne. Takker, det giver 0,254m3 pr balle.

> Det giver 15 slagtesvin eller ca 80 baller hø.
Eller 10 Shetlændere.

> Så fik jeg svaret dig og der kommer derfor ingen email
Århh...Det er ellers SÅ rart med lidt post. Så tak for den

Mvh, Kim Spur

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-01-03 09:20

"Kim" <No@mail.dk> wrote in message news:b0k8gf$k77$1@sunsite.dk...
> Næh...

> Eller 10 Shetlændere.

Eller 25 hvis man hedder Ellehammer til efternavn.

Fra : Lene

Dato : 21-01-03 11:51

"Kim" <No@mail.dk> wrote in message news:b0j547$pts$1@sunsite.dk...
> [...]
> Men hvor meget fylder det ?
> Hvor mange baller går der f. eks. på 10m3 ?
> Det er naturligvis småballer vi snakker om )

Hej Kim,
ballestørrelsen indstilles på presseren ( det gør den ihverttilfælde
på vores ), så du kan jo bede en størrelse som er håndterlig for dig.
Ofte presser man lidt løst, for at give lidt luft til eftergæringen.
Baller som ikke er tørre nok ved presning og presset for hårdt, har
nemmere ved at selvantænde end andet hø.
Hvis du har muligheden for det, så tag og salt dit hø inden presning.
Kvaliteten højnes betydeligt, ædelysten til saltet hø er væsenligt
højere.

Mvh. Lene

Fra : Anet

Dato : 21-01-03 13:49

Hvordan salter man sit hø???? Har aldrig hørt om det før....

--
Hilsen
Annette

Fra : Lene

Dato : 21-01-03 14:51

"Anet" <anet49@hotmail.com> wrote in message
> Hvordan salter man sit hø???? Har aldrig hørt om det før....
>

> --
> Hilsen
> Annette

Hej Annette,
det er en ældgammel metode som har til formål at konservere og udtørre
høet + reducere selvantændelsesrisikoen + give salt til hesten + øge
hestens appetit.

Vejret i DK egner sig dybest set ikke til at lave hø af en ordentlig
kvalitet. Det er simpelthen for ustabilt. Godt hø skal helst vejre i
mindst 14 dage før det presses eller bringes løst i hus ( det er det
bedste ). Blandt andet for at speede tørringsprocessen op, kan man
salte sit hø - alt efter vejringsmetode kan man salte på følgende
måder.
1 : Efter endt tørring, hvor høet er blevet vendt gentagne gange ( så
skånsomt som muligt er bedst ) skal høet rives sammen, man går en tur
med en ganske alm. saltbøsse og strør salt ud over høet ( mængden som
salt på en fedtemad ), man lader høet " hvile " et par timer, hvorpå
man sætter det på hørytter. Når høet skal ind ( løst ), så lægger man
i bunden et halmlag på ca. 10 - 15 cm. Herefter hø i ca. 20 cm lag,
hvorpå man salter igen ( ca. den halve mængde som første gang.
Derefter ligger du 20 cm igen - salter - 20 cm mere osv osv.
2 : Efter endt tørring, hvor høet er blevet vendt gentagne gange ( så
skånsomt som muligt er bedst ) skal høet rives sammen, man går en tur
med en ganske alm. saltbøsse og strør salt ud over høet ( mængden som
salt på en fedtemad ), man lader høet " hvile " et par timer, hvorpå
man presser det ( lidt løsere end halm ). Hvis vejret er til det så
lader man nu ballerne stå på højkant, hvilende mod hinanden Når høet
skal ind, så lægger man i bunden et halmlag på ca. 10 - 15 cm.
Herefter hø i et lag, hvorpå man salter igen ( ca. den halve mængde
som første gang. Derefter ligger du næste lag - salter - næste lag -
salter osv osv.

Hvis du har mulighed for det så lav gennemtræk på loftet, så du får
gang i luftcirkulationen.
Når " brændingen " går i gang i høet, vil den forløbe ved en lavere
temperatur, men strække sig over lidt længere tid. Stik for en
sikkerheds skyld en næve dybt i høet en gang i mellem for at mærke,
hvor varmt det er. Høet må aldrig føles så varmt at det føles
brændende mod huden. Jeg giver aldrig saltet hø, før tidligst efter 8
oftest efter 12 uger efter det er blevet lagret.

Når du laver saltet hø, så tag for sjov skyld en " kontrolbunke /
baller " som ikke saltes. Duften vil være markant bedre ved salt,
ligeledes farven. Hvis du synes det ser ens ud, så lig en bunke saltet
ved siden af en bunke usaltet og slip din hest til det. Jeg sætter 10
stegte rødspætter på højkant for at den smager begge bunker og så æder
det saltede først *s*

Du kan lave små " medicinbunker " af saltet hø. Fx camillehø er godt
til de fleste infektionstilstande, luft i maven, krampekolik, eller
til at dæmpe en hidsig hest. Jeg har altid camillehø til vores
følhopper, så får de det i sidste 4del af drægtigheden - en følhoppe
med kolik er et ynkeligt syn, så jeg forbygger med camillehø + evt.
hørfrø, hvis de virkelig har vist tendensen. Brændenældehø er
naturens doping, det sætter fut i skøjterne på dovendidderikker *s*,
og så er det godt til heste med allergi, det virker også mildt
vanddrivende så det er fint til heste med fx ødemer, galde osv.

Det blev en lidt lang forklaring, håber det var udførligt nok, ellers
må du lige spørge igen.

Mvh. Lene

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 21-01-03 15:03

"Lene" <hamadryad@mail.dk> wrote in message news:b0jj72$ke7$1@sunsite.dk...

> [...]
> bedste ). Blandt andet for at speede tørringsprocessen op, kan man
> salte sit hø - alt efter vejringsmetode kan man salte på følgende

Sidste sommer (2002) blev det da rigtigt godt hø, det bedste i mange år.

Fra : Lene

Dato : 21-01-03 15:35

Klip.

Christian skrev :

> Sidste sommer (2002) blev det da rigtigt godt hø, det bedste i mange
år.

Hej Christian,
ja det har du ret i. Fidusen, med saltet hø, ligger i ikke kun at lave
godt hø én gang på mange år, men lave godt hø hver gang.

Mvh. Lene

Fra : john lundsgaard

Dato : 21-01-03 15:13

Hej Lene

Meget fin og grundig forklaring til os alle sammen - tak for det.

Men du ved, mer vil have mer

Hvor stammer metoden fra?.

Kamille hø - er det bare den almindelige kamille (lugtløs kamille tror jeg
den kaldes) der gror som ukrudt der skal slås og tørres, eller er det
faktisk "ægte kamille" vi skal dyrke?

Brændenælde kan jeg klare *G*

Hilsen John

Fra : Lene

Dato : 21-01-03 15:37

Fra : Lene

Dato : 21-01-03 16:01

> [...]
tror jeg
> den kaldes) der gror som ukrudt der skal slås og tørres, eller er

Hej John,
saltning til hø har været brugt i DK helt tilbage til arilds tid. Jeg
har metoden fra min far. Hø er altid blevet saltet i mit barndomshjem
( mange gamle landmænd vil også kunne fortælle dig om at de saltede
høet ). Som et lille kuriosum har jeg et brev liggende som min far fik
med sig da han skulle starte hos husarene i Næstved i starten af
1900-tallet, med " gode råd " fra min farfar. Her bliver han rådet til
at strø salt på hestens hø hver aften, hvis høet ikke allerede er
saltet, så vil hans hest nemlig altid være i pænere stand og han vil
få ros.
Et anden skægt råd : Saa giv da katten jen bette polse og den gamle
ulden lue op i a baas ver avten, do kan do sov i fre og ro, for den
fine haest ej skal faa krampe og døe deraff. ( Meningen var at holde
sig gode venner med katten, så hesten ikke skulle få pølseforgiftning
af døde rotter og mus *s* )

Du skal bruge ægte duftende camille til dit camillehø. Brændenældehø
skal håndteres meget forsigtigt, så bladene ikke falder af.

Mvh. Lene

Fra : john lundsgaard

Dato : 21-01-03 14:20

Hej Lene

Den skal jeg lige have igen.

Salt dit hø!

Med hvad, hvormeget og hvad er fordelen.

På forhånd tak

Hilsen John

Fra : Lene

Dato : 21-01-03 14:54

> Hej Lene
>
> Den skal jeg lige have igen.
>
> Salt dit hø!
>
> Med hvad, hvormeget og hvad er fordelen.
>
> På forhånd tak
>
> Hilsen John

Hej John,
kig under svaret til Annette, hvis du har yderligere spørgsmål så
skriv igen *s*

Mvh. Lene